نفس‌های آخر خودروهای فرسوده در پایتخت

جام جم آنلاین: تردد خودروهای فرسوده از اول تیرماه در تهران ممنوع است. این تصمیمی است که در جلسه روز گذشته کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران گرفته شد؛ تصمیمی که هرچند شاید بتواند مسکن موقت دیگری برای پیشگیری از تداوم شرایط بحرانی آلودگی هوای پایتخت در سال جاری باشد اما مالکان خودروهای فرسوده را که به نوعی در این شهر زندگی یا به واسطه شغلشان ساعاتی در آن تردد می‌کنند، شوکه کرد.

اعضای کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در حالی در جلسه روز گذشته خود برای اجرای ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در پایتخت از ابتدای تیرماه به توافق رسیدند که هیچ مکانیسم و راهکاری برای این‌که مالکان خودروهای فرسوده در فرصت باقی‌مانده باید چه کنند و چگونه نسبت به نوسازی خودروهای خود اقدام کنند، ارائه ندادند.

معاون عمرانی استاندار تهران از اجرای ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده از اول تیر به‌طور جدی در پایتخت خبر داد و گفت: براساس مصوبه جدید دولت، تردد خودروهای سواری بالای ۲۰ سال و موتورسیکلت‌های بالای هشت سال از ابتدای تیر امسال در تهران ممنوع خواهد بود.

محمدرضا محمودی برای این‌که نشان دهد مصوبه مذکور از پشتوانه اجرایی قوی برخوردار است و اعضای کارگروه با جدیت اجرای مصوبه را پیگیری خواهند کرد، بر این نکته هم تاکید می‌کند که قطعا باید اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در خصوص ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده با جدول جدید در تهران انجام شود و سازمان حفاظت محیط‌ زیست نیز با ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت کشور هماهنگ کنند تا کارت سوخت دارندگان این دسته از خودروها غیرفعال شود.

وی تصریح می‌کند: قطعا باید برخورد قاطعی برای اجرای این مصوبه داشته باشیم و از جوسازی‌ها و هیاهوها نهراسیم، چرا که سلامت و جان مردم پایتخت برای ما باید ارجح‌تر از هرگونه مسائل دیگر باشد.

در ادامه این جلسه مدیر کل محیط زیست استان تهران نیز با تاکید بر ضرورت جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده با موتورسیکلت‌های برقی به بررسی ابعاد برنامه کاهش آلودگی هشت کلانشهر کشور که مصوب دولت است نیز اشاره کرد و گفت: بر این اساس نیروی انتظامی موظف است از ابتدای تیر سال جاری از تردد خودروهای سواری شخصی با سن بالای ۲۰ سال،‌ وانت با سن بالای ۱۵ سال، تاکسی ۱۰ سال، مینی‌بوس ۱۰ سال، میدی‌باس ۱۲ سال، اتوبوس شهری هشت سال، اتوبوس برون‌شهری ۱۲ سال، کامیون کشنده ۲۰ سال و موتورسیکلت هشت سال به بالا در تهران جلوگیری کند.

دکتر رسول اشرفی‌پور با اشاره به این‌که خودروهای کلاسیک از موضوع این بند مصوبه مستثنی است، اظهار امیدواری کرد که نیروی انتظامی این مصوبه را به طور جدی اجرا کند تا گام اول برای اجرای مصوبه جدید دولت در خصوص کاهش آلودگی هوای تهران محکم برداشته شود.

امسال ۳۴ روز سالم و ۱۳ روز ناسالم

پایتخت‌نشین‌ها از ابتدای امسال تاکنون ۳۴ روز هوای سالم و ۱۳ روز هوای ناسالم تنفس کرده‌اند.

این گفته مدیر مرکز پایش آلودگی هوای اداره کل محیط زیست استان تهران در جلسه روز گذشته کارگروه آلودگی هوای پایتخت بود که با اشاره به وضع هوای استان در سال جاری گفت: به لحاظ آلاینده مونوکسیدکربن ‌تهران در سال جاری ۴۵ روز هوای پاک و دو روز سالم، به لحاظ آلاینده ازن ۴۳ روز پاک و چهار روز سالم، به لحاظ آلاینده دی‌اکسیدنیتروژن ۲۳ روز پاک و ۱۴ روز سالم و به لحاظ آلاینده دی‌اکسیدگوگرد ۴۷ روز پاک داشته است.

به گفته رستگاری، با وجود این‌که تهرانی‌ها امسال به لحاظ این آلاینده ۲۰ روز پاک، ۲۵ روز سالم و ۲ روز ناسالم داشتند؛ اما آمارها نشان می‌دهند این وضعیت نسبت به سال گذشته بهتر شده است، از سوی دیگر به لحاظ ذرات آلاینده کمتر از ۲٫۵ میکرون نیز امسال ۳۴ روز پاک و ۱۳ روز ناسالم داشتیم.

انتقاد از روند کند خروج خودروهای فرسوده

در حالی که آخرین تصمیمات در جلسه کارگروه آلودگی هوای تهران از ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در پایتخت از ابتدای تیر امسال حکایت دارد و نمایندگان سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مسوول از نیروی انتظامی و پلیس راهور می‌خواهند که اجرای مصوبه مذکور را از تاریخ یاد شده با جدیت در کلانشهر تهران پیگیری کنند، اما مسوولان پلیس راهور تهران معتقدند اگر قرار باشد پلیس از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری کند و در مقابل شاهد خروج خودروهای فرسوده به میزان مورد انتظار نباشیم قطعا در این زمینه با مشکل مواجه می‌شویم و طرح از موفقیت لازم برخوردار نخواهد بود.

جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی تهران با انتقاد از این‌که در بحث خروج خودروهای فرسوده عملا کار جدی صورت نگرفته به وضعیت موتورسیکلت‌های فرسوده اشاره کرد و معتقد است: شاید بتوان با اجرای مکانیسم‌هایی از جمله سوزاندن کارت سوخت، راکبان موتورسیکلت‌های فرسوده را ملزم کرد نسبت به از رده خارج کردن یا جایگزینی موتورسیکلت خود اقدام کنند.

سرهنگ جمال بذرافشان همچنین از استانداری تهران خواست به تمامی دستگاه‌های دولتی استان ابلاغ کند که استفاده از اتوبوس‌های بالای هشت سال برای سرویس ممنوع است و اجازه استفاده از آن را ندارد، از سوی دیگر تمامی شهرهای اطراف تهران نیز باید ملزم شوند از فرستادن اتوبوس‌های برونشهری بیش از ۱۲ سال به حریم شهر تهران جدا خودداری کنند.

دریافت معاینه فنی سخت‌تر می‌شود

اعضای حاضر در جلسه روز گذشته کمیته کاهش آلودگی هوای تهران، تصمیم مهم دیگری نیز گرفتند، این‌که با توجه به بالا بودن آلایندگی خودروهای داخلی از این پس سخت‌گیری بیشتری برای صدور برگه معاینه فنی خودروها انجام شود.

مدیرکل محیط زیست استان تهران به بند ۲ مصوبه جدید دولت اشاره و تصریح کرد: بر این اساس تمامی مراکز معاینه فنی خودروها ملزم شده‌اند آزمون صحت کاتالیست کانورتور و کربن کنیستر (سیستمی که روی اگزوز خودروها نصب می‌شود و تنظیم‌کننده مکش هواست) را از ابتدای سال جاری برای ارائه برگه معاینه فنی انجام دهند و سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این خصوص باید با رانندگان و تعمیرگاه‌ها و مراکز معاینه فنی متخلف برخورد کند.

به گفته وی نظارت بر مراکز معاینه فنی توسط اداره کل محیط زیست استان تهران از سال گذشته آغاز شده و دو مرکز معاینه فنی متخلف نیز در اطراف تهران پلمب شده است.اشرفی‌پور تاکید کرد: برخی شرکت‌های قطعه‌ساز هم که اخیرا تولید کاتالیست کانورتور را در دستور کار خود قرار داده‌اند که اجرای این بند از مصوبه دولت می‌تواند در موضوع حمایت از تولید ملی برابر نامگذاری رهبر معظم انقلاب بسیار تاثیرگذار باشد.

در ادامه این جلسه احمدی، نماینده ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران نیز پیشنهاد کرد قطعات کاتالیست در اختیار مراکز معاینه فنی قرار گیرد تا در صورت خرابی کاتالیست خودروها در بحث تعویض دیگر نیاز به مراجعه خودروها به نمایندگی‌های مختلف نباشد.

توسعه مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری

همزمان با تشکیل نخستین جلسه کارگروه آلودگی هوای تهران در سال جاری و مصوبه مهم ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده از ابتدای تیر در پایتخت، قرار است موضوع ساماندهی تردد عابران پیاده در شهر و توسعه مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری با جدیت بیشتری دنبال شود، موضوعی که بخش دیگری از مصوبه روز گذشته کارگروه آلودگی هوای تهران را تشکیل می‌داد.

اشرفی‌پور، مدیرکل محیط زیست استان تهران به موضوع الزام وزارت کشور به ساماندهی معابر و تسهیل عبور و مرور عابران پیاده و دوچرخه‌سواران با مشارکت و همکاری شهرداری‌ها براساس مصوبه دولت اشاره کرد و گفت: متاسفانه معابری برای تردد دوچرخه‌سواران وجود ندارد این در حالی است که در بسیاری از معابر پایتخت شرایط ایجاد این خطوط وجود دارد.

محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران نیز با اشاره به این‌که هم از خطوط ویژه و هم پیاده‌راه‌ها حمایت می‌کنیم، افزود: ‌در خصوص خطوط دوچرخه کار خیلی زیادی در تهران انجام نشده؛ این در حالی است که می‌توان در مسیر شرقی ـ غربی پایتخت این خطوط را ایجاد کرد، از سوی دیگر به تمام شهرهای استان تهران نیز باید ابلاغ شود تا معابر ویژه دوچرخه را ایجاد کنند.

بنزین با استاندارد یورو ۴ از اول خرداد

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی استان تهران در ادامه این جلسه با اشاره به این‌که از ۱۲ میلیون لیتر مصرف بنزین روزانه در استان تهران، هشت میلیون لیتر در سطح شهر تهران توزیع می‌شود، گفت: اگر بخواهیم سوخت با استاندارد یورو۴ را در کشور توزیع کنیم، تنها می‌توانیم حدود ۳٫۵ میلیون لیتر با استاندارد یورو ۴ در پایتخت عرضه کنیم که قطعا معطوف کردن تعدادی از جایگاه‌های خاص به عرضه این سوخت مشکلاتی را برای تهرانی‌ها ایجاد می‌کند.

کاظمی‌پور از استانداری تهران خواست ضمن مکاتبه با وزارت نفت تدبیری بیندیشند تا تمام سوخت توزیعی در تهران با استاندارد یورو۴ عرضه شود و پس از آن سوخت سایر کلانشهرها به این استاندارد برسد.

به گفته وی هم‌اکنون سوخت با استاندارد یورو۴ در تهران توزیع نمی‌شود و قرار است از اول خرداد این سوخت آن هم به میزان ۳٫۵ میلیون لیتر در روز توزیع شود.

محمودی، معاون استاندار تهران خطاب به مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی استان تهران تاکید کرد: مسوولان وزارت نفت باید در این خصوص پاسخگو بوده و در جلسه بعدی نمایندگان بخش تولید وزارت نفت نیز باید حضور یابند تا موضوع توزیع بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو ۴ در تهران به صورت کامل تعیین تکلیف شود.

ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در کلانشهر تهران که سال گذشته با بحران جدی آلودگی هوا دست به گریبان بود در حالی قرار است از ابتدای تیر امسال اجرایی شود که هنوز معلوم نیست مصوبه مذکور تا چه اندازه از ضمانت اجرایی برخوردار است و آیا پلیس راهور به عنوان تنها مرجع کنترلی بر اجرای صحیح مصوبه دولت توان و نیروی لازم را برای برخورد با متخلفان خواهد داشت یا خیر؟

از سوی دیگر روند کند خروج خودروهای فرسوده، موضوع مهم دیگری است که هرچند در جلسه کارگروه آلودگی هوابار دیگر با دیده انتقاد نسبت به عملکرد سازمان‌های متولی در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت، اما از هیچ راهکار و طرح ویژه‌ای که بتواند روند جایگزینی خودروهای فرسوده را سرعت ببخشد و سازمان‌های مسوول و متولی در این زمینه را به فعالیت بیشتر ملزم کند، سخنی به میان نیامد؛ موضوعی که اگر مورد توجه جدی مسوولان قرار نگیرد، اجرای یکسویه طرح‌های صرفا کنترلی و ضربتی همچون ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده از اثربخشی لازم برخوردار نخواهد بود.

پوران محمدی ‌‌- گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.