نقاشی قهوه خانه ای در ایران فراموش شده است

علاقمندان به نقاشی قهوه خانه ای در کشورهای خارجی بیشترند؛

منصور وفایی می گوید:هنر سنتی نقاشی قهوه خانه ای در کشورمان در حال فراموشی است و این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان به این سنت علاقمند هستند.

منصور وفایی از بازماندگان نقاشی قهوه خانه ای در گفتگو با خبرنگار بخش تجسمی باشگاه خبرنگاران گفت:نقاشی قهوه خانه ای از جمله هنرهای سنتی و اصیل ایرانی است و جزء هنرهایی است که ریشه در تاریخ و فرهنگ کشورمان دارد.
وی گفت:در حال حاضر هنر سنتی همانند گذشته با کم توجهی روبرو شده است و علاقه ای به جهت حمایت از این هنر سنتی وجود ندارد.
وی گفت:نقاشی قهوه خانه ای درحال از بین رفتن است متاسفانه در کنار این هنر سنتی هنرمندان این رشته نیز فراموش شده اند.
وی تصریح کرد:بازماندگان نقاشی قهوه خانه ای از بین ما می روند و با نبود آنها قطعاً این هنر کاملاً فراموش می شود.
وی در ادامه اظهار داشت:هیچ حمایتی از هنرمندان باقیمانده در هنر سنتی نقاشی قهوه خانه ای نمی شود .
وی در ادامه خاطرنشان کرد:جوانان نیز تمایل چندانی به فراگیری این هنر و داستان های حماسی ، پهلوانی نقاشی قهوه خانه ای ندارند.
این پیشکسوت نقاشی قهوه خانه ای گفت:نمایشگاه های نقاشی قهوه خانه ای بسیار کمرنگ شده است و شاید در طول سال یک یا دو بار شاهد نمایشگاه یا کارگاه آموزش نقاشی قهوه خانه ای باشیم و این انصاف و حق این هنر و هنرمندان آن نیست.
* علاقه خارجی ها به نقاشی قهوه خانه ای

وی که تا کنون کارگاه های آموزش نقاشی قهوه خانه ای در کشور آلمان برگزار کرده است،گفت: بسیاری از مردم  در کشورهای مختلف به هنر سنتی نقاشی قهوه خانه ای به عنوان هنر اصیل ایرانی علاقه زیادی نشان می دهند،آنها در یادگیری و شنیدن داستان های نقاشی قهوه خانه ای ذوق بیشتری دارند.
وفایی خاطرنشان کرد:هنر سنتی نقاشی قهوه خانه ای به عنوان هنری اصیل باید حفظ و ارج نهاده شود؛چراکه هنرمندان بسیاری در گذشته تا امروز این هنر سنتی را حفظ و برای احیاء آن تلاش کرده اند.
وی خاطرنشان کرد:با آموزش نقاشی قهوه خانه ای بای بستری فراهم شود که این هنر بار دیگر احیاء شود.
* آموزش و تدریس نقاشی قهوه خانه ای در دانشگاه ها

وفایی در ادامه اظهار داشت:چرا نباید هنری چون نقاشی قهوه خانه ای در دانشگاه ها تدریس شود؛مگر نه این که دانشجویان هنر باید با فرهنگ و هنر ایران زمین بیشتر آشنا شوند؛بنابراین می بایست هنر سنتی چون نقاشی قهوه خانه ای به عنوان بخشی از تاریخ و هنر کشورمان در دانشگاه ها تدریس و آموزش داده شود.
وی گفت:در برخی دانشگاه های کشورمان دیگر درباره گوشه ای از هنر ایران مانند نقاشی قهوه خانه ای بحث می شود و به نوعی معرفی می شود؛اما متاسفانه در کشورمان توجهی به این هنر سنتی نمی شود./ه


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.