نقاط ضعف بسیاری در امداد‌رسانی داریم

ممتاز نیوز: عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس با مد نظر قرار دادن اینکه حوادث طبیعی جزء لاینفک زندگی بشری به شمار می‌رود؛ گفت: هم اکنون شاهد هستیم که شرایط امدادرسانی در زمان بروز بلایای طبیعی بهبود یافته اما همچنان نقاط ضعف بسیاری در این زمینه وجود دارد.

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت و گو با خانه ملت، به مناسبت هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی اظهار داشت: در زمان بروز حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل با وجود تقسیم بندی وظایف هر یک از سازمان‌ها و نهادها، باز هم شاهد تداخل و نبود تجربه لازم در این زمینه هستیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمان بروز حوادث طبیعی باید کارگروه‌های مختلفی تعریف و مشغول به فعالیت شوند، تصریح کرد: اگر کارها و امدادرسانی در قالب کارگروه‌ها انجام شود؛ شاهد نابه‌سامانی در این زمینه نخواهیم بود.

وی در ادامه افزود: اعتبارات امدادرسانی به آسیب دیدگان حوادث طبیعی در دست دولت است، اما اگر فرهنگ بیمه در میان مردم نهادینه و اجباری شود می توان به شکل مطلوب‌تری به بحث امدادرسانی پرداخت.

این نماینده مجلس نهم تأکید کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا زمانی که حادثه‌ای طبیعی رخ می دهد؛ تمام نگاه‌ها معطوف به دولت نمی شود بلکه سازمان‌های بیمه گر تقبل خسارات را بر عهده می‌گیرند.

بائوج لاهوتی با اشاره به زلزله اخیر در استان آذربایجان‌غربی عنوان کرد: اگر بیمه اجباری بود در حال حاضر نگرانی از بابت تأمین منابع مالی نداشتیم و هر یک از بیمه ها بنا به تعهدی که داشتند در امر پرداخت خسارت و بازسازی مناطق آسیب دیده این استان مشارکت می کردند.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با بیان اینکه در صورت بروز حادثه‌ای طبیعی در شهر تهران ابهاماتی در مورد نحوه امدادرسانی و پرداخت خسارات وجود دارد؛  یادآور شد: البته شهرداری تهران در مناطق مختلف آمادگی نسبتاً خوبی را برای بروز بلایای طبیعی ایجاد کرده است؛ اما برای پایتخت به جهت ویژگی های خاص آن، باید تدابیر جدی تری برای کاهش اثرات این حوادث طبیعی اندیشیده شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس از ارائه لایحه‌ای از سوی دولت مبنی بر تشکیل صندوق بیمه مستقل برای حوادث طبیعی خبر داد و گفت: البته اشکالاتی به این لایحه وارد شده و حتی ممکن است به بیمه‌های خصوصی نیز آسیب وارد کند لذا این اشکالات باید برطرف شود.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.