نقاط ضعف “راز پنهان” حاصل کم تجربگی من است/ ترجیح می‌دهم ۱۰ نفر سریال را ببینند

فلورا سام کارگردان سریال تلویزیونی “راز پنهان” در گفتگو با خبرنگار حوزه تلویزیون باشگاه خبرنگاران گفت: در دوران دانشجویی  رمانی خواندم به نام “مسافر بی‌توشه” که در آن نمایش نامه صحبت از مردی بود که به دلیل اتفاقاتی که در جنگ جهانی دوم رخ داده بود، حافظه‌اش را از دست داده بود.
وی ادامه داد: در نهایت آن شخص مجبور شد، با زندگی خود در گذشته مقابله کند، من در آن سالها احساس کردم این داستان چقدر ایده خوبی برای سریال است، انسان‌ها وقتی به دنیا می‌آیند با فطرتی پاک قدم به این جهان می‌گذارند، اما متاسفانه این فطرت پاک به مرور زمان آلوده می‌شود .
این نویسنده ادامه داد: بخشی از این آلوده شدن به آدم ها مربوط می‌شود و بخشی دیگر به محیط زندگی و خانوادگی آن ها برمی‌گردد. اینکه بگوییم یک فرد گناهکار است و بعد هم او را کنار بگذاریم کار درستی نیست.
سام تاکید کرد: بلکه باید این موضوع ریشه یابی شود زیرا این شخص از روی ازل گناهکار نبوده است.
وی ادامه داد:‌ مطلب دیگری که دوست داشتم در کنار این موضوع بازگو کنم خود مسئله گناه بود که در حقیقت مردم این روزها جمله‌ی دوست دارم گناه کنم و به کسی ارتباط ندارد را زیاد با خود تکرار می‌کنند.
سام به فردی نبودن گناه اشاره کرد و اظهار داشت: گناه امری فردی نیست و ما به عنوان یک انسان هر کاری که انجام دهیم روی خود و جامعه‌مان تاثیر می‌گذارد.
این کارگردان به سمبل گناهی در “راز پنهان” اشاره کرد و گفت: در این سریال سمبلی به نام گناه وجود دارد هر کسی این درخت گناه را درست کرده است می‌گوید گناه صدا دارد، گاهی صدایش به زودی شنیده می‌شود و گاهی در آنیده متوجه آن می‌شویم.
وی به اثر گذاری انسان‌ها بر روی یکدیگر اشاره کرد و اظهار داشت: می‌خواستم در این سریال نشان دهم که آد مها بر روی یکدیگر تاثیر می‌گذارند و اجتماع به شدت بر روی آدم ها اثر گذار است.
این کارگردان به شخصیت‌های سریال اشاره کرد و گفت: در مقابل خانواده مرفه دکتر و همسرش ما شخصیتی را به تصویر کشیده‌ایم که دختری بزهکار است.
سام اظهار داشت: جامعه‌ای که در آن تعادل مالی وجود نداشته باشد یعنی تفاوت فقیر و غنی به شدت زیاد شود، قطعاً فساد مالی نیز نمود پیدا می‌کند.
این کارگردان ادامه داد: سعی کردم در این سریال به مسائل اجتماعی و روانشناسی خانواده نگاه درستی داشته باشیم.
سام ادامه داد: تا به حال پیش نیامد که بخواهم در یک پروژه هم به عنوان کارگردان حضور داشته باشم و همه بازی کنم اغلب تجربه‌های مشترک من به نویسندگی و بازی برمی‌گردد.
وقتی که من می‌نویسم تمام ذهنم برای نویسندگی است و وقتی کار بازیگری انجام می‌دهم دیگر مشغول بازیگری نیستم.

* به اندازه کافی مسلط و با تجربه نیستم
سام به تجربه‌های کارگردانی خود اشاره کرد و اظهار داشت: هنوز به قدر کافی مسلط وب ا تجربه نسیتم که بخواهم همزمان بازی و کارگردانی کنم، بیشتر تمرکز من هنگام ساخت سریال صرف کارگردانی شد.
وی ادامه داد: بحث عمده سریال “را زپنهان” شناخت خود و بازگشت از گناه بود و در نتیجه مطرح شدن همین موضوعات در سریال باعث شد تا “راز پنهان” برای ایام مبارک رمضان در نظر گرفته شود.
سام به پرداختن مسائل دینی در تمامی ایام سال اشاره کرد و ادامه داد: فقط نباید در ماه مبارک رمضان به موضوعات و مباحث دینی و فرهنگ بپردازیم بلکه من معتقدم باید در تمامی سریال‌هایی که در طول سال ساخته می‌شود به این مباحث نگاه ویژه داشته باشیم.

* قرار نبود سریال مناسبتی بسازم
این نویسنده اظهار داشت: قرار نبود سریال مناسبتی بسازم اما بسیار خوشحالم که این سریال توانست در ماه مبارک رمضان پخش شود و با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند.
سام همچنین به سریال‌های ماه مبارک رمضان سال گذشته اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۳ شبکه تلویزیونی سریال‌های ما ورایی که شیطان و روح را به تصویر کشیده بودند مخاطبان را سردرگم کردند و اما امسال با کمی برنامه ریزی تنوع بسیار در محتوای سریال‌های ماه مبارک رمضان پیش آمد.
وی تاکید کرد: سریال “چمدان” موضوعی طنز، “خداحافظ بچه” موضوعی سرگرم کننده دارد که کمتر به مسائل درونی پرداخته و بیشتر قصد سرگرمی دارد، سریال “راز پنهان” نیز تلاش کرده تا در جذب مخاطب موفق باشد.

* بازیگری را به کارگردانی ترجیح می‌دهم
سام به علاقه خود به بازیگری اشاره کرد و ادامه داد: بازیگری را خیلی بیشتر از کارگردانی و یا فیلمنامه نویسی دوست دارم گرچه در بین این سه شغل کار نویسندگی از دیگر کارها برایم سخت‌تر است که متاسفانه به این حرفه کمتر بها داده می‌شود.
وی همچنین به پخش سریال اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی فیلم یا سریال پخش می‌شود باید جوابگوی کسانی که سریال را دیده و یا ندیده‌اند باشیم.
سام ادامه داد: وقتی یک هنرمند فیلمی را می‌سازد برایش بسیار حائز اهمیت است که مخاطبان بسیاری را جذب کنند اما این موضوع برای من در صدر جدول نیست به طور مثال شبکه‌های ماهواره‌ای که برنامه های قابل توجهی نیز پخش نمی‌کنند مخاطبان بسیاری دارند اما نی موضوع ملاک عمل نیست.
سام تصریح کرد: ترجیح می‌دهم ۱۰ نفر به سریال من نگاه کنند اما همان تعداد اندک چیزی از آن یاد بگیرند.
وی تاکید کرد: ژانر “راز پنهان” را از کار طنز بیشتر دوست دارم.
سام همچنین به علاقه خود از ساخت آثار طنز اشاره کرد و گفت: کار طنز بخشی از نیاز جامعه است، مردم نیاز به لحظات شاد و مفرح در زندگی دارند، گرچه در آثار طنز هم حرفهایی برای گفتن داشته‌ام./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.