نقایص گسترده در سپر دفاع موشکی آمریکا

۲۳ام بهمن ،

بررسی‌های محرمانه وزارت دفاع آمریکا نشان دادند، سپر دفاع موشکی چند میلیون دلاری این کشور در اروپا به حدی دچار نقص است که ممکن است هرگز نتواند هدف عنوان شده برای آن یعنی محافظت از آمریکا در مقابل موشک‌های ایران را محقق کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه راشاتودی، این بررسی‌های محرمانه توسط دفتر حسابرسی دولت آمریکا طی جلسه‌ای برای قانونگذاران آمریکایی تشریح شد.

فرآیند استقرار چهار مرحله سپر دفاع موشکی آمریکا در کشورهای منتخب عضو ناتو و در دریای مدیترانه در نهایت منجر به استقرار موشک‌های رهگیر SM-3 خواهد شد.

این موشک‌های رهگیر به لحافظ نظریه‌ای از آمریکا و اروپا در مقابل موشک‌های بالستیک قاره‌پیما محافظت می‌کند اما مرحله چهارم که در واقع آخرین مرحله استقرار سپر دفاع موشکی است مورد موشکافی قرار گرفته است.

بازرسان دفتر حسابرسی دولت آمریکا اظهار داشتند که اسناد محرمانه سازمان دفاع موشکی آمریکا نتیجه‌گیری کرده‌اند که رومانی محل مناسبی برای استقرار موشک‌های رهگیر به منظور محافظت از آمریکا نیست. همچنین فاش شده که محل در نظر گرفته شده در کشور لهستان نیز تنها هنگامی کارآمد خواهد بود که آمریکا قابلیت شلیک موشک‌های رهگیر به منظور هدف قرار دادن موشک‌های ایرانی در مراحل اول شلیک را توسعه داده باشد.

کاخ سفید تصمیم گرفته به دنبال توسعه این قابلیت نباشد زیرا به نقل از یک مقام دفاعی آمریکا چنین قابلیتی امکان‌پذیر نیست.

ارتش آمریکا برای غلبه بر این نقص به بررسی استقرار موشک‌های رهگیر در کشتی در دریای شمال پرداخته است. اما به غیر از نگرانی‌های امنیتی چنین اقدامی منجر به این خواهد شد که موشک‌های رهگیر به طور مستقیم در مسیر شلیک موشک‌های بالستیک روسیه قرار بگیرند و این ادعای مسکو را مبنی بر اینکه روسیه هدف اصلی سپر دفاع موشکی است، تقویت می‌کند.

بروس گاگنون، یک فعال مخالف سلاح‌های هسته‌ای به راشاتودی گفت: من فکر نمی‌کنم این سپر دفاع موشکی برای مقابله با موشک‌های ایرانی باشد تهدیدی که در واقع عملا امروز وجود ندارد. ایران هیچ سلاح هسته‌ای ندارد و قابلیت شلیک موشکی به سوی آمریکا را نیز ندارد.

گزارش‌های قبلی دفتر حسابرسی دولت آمریکا و دیگر سازمان‌های مشاوره‌دهنده نقص‌های دیگر را در سپر دفاع موشکی فاش ساخته بودند از جمله آن‌ها نقایص تولیدی، کاستی‌ها در سیستم‌های راداری به گونه‌ای که آنها نمی‌توانند بین کلاهک‌ها و دیگر اشیاء تمایز قائل شوند و همینطور هزینه‌های بیش از حد.

گزارش مربوط به آکادمی ملی علوم آمریکا پیشنهاد کرده است که مرحله چهارم سپردفاع موشکی لغو شود و موشک‌های رهگیر به جای آن در ساحل شرقی آمریکا مستقر شود.

این مطالعه اخیر با در نظر گرفتن محدودیت‌های بودجه‌ای به منظور صرف میلیاردها دلار برای سیستمی که قادر به انجام کارکرد خود آنگونه که وعده داده شده نیست ممکن است کنگره را مجبور کند تا در تاثیر و مزیت این سیستم ارزیابی مجدد انجام دهد.

بازرسان دفتر حسابرسی دولت آمریکا از دولت باراک اوباما به سبب انجام ندادن چنین مطالعاتی برای آنکه مشکلات در مراحل اولیه فاش شوند، انتقاد کرده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.