نقدی بر قانون حمایت از خانواده

۲۸اردیبهشت،
ممتاز نیوز : دکتر ایرج گلدوزیان گفت: مقررات کیفری قانون حمایت ازخانواده در خصوص حبس با توجه به قانون مجازات اسلامی تازه فعلا قابلیت اجرایی ندارد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از حمایت ؛ این استاد شهیر حقوق جزا و جرم شناسی کشور افزود: احاله مقررات کیفری قانونی که ذاتاً ماهیت حقوقی دارد، به قانونی که هنوز تشریفات مربوط به اجرایی شدن را پشت سر ننهاده است، بر خلاف اصول قانون نویسی است و حکایت از نوعی شتاب‌زدگی در تقنین قوانین دارد.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران همچنین اظهارکرد: مقررات کیفری ناظر بر مواد ۴۹ به بعد قانون حمایت ازخانواده مصوب جلسه روز سه شنبه مورخ ۱/۱۲/ مجلس شورای اسلامی که مورد تایید شورای نگهبان قانون اساسی نیز واقع شده است و اشاره به حبس‌هایی دارد که موضوع قانون تازه مجازات اسلامی ( در جریان انتشار یافتن در روزنامه رسمی) است، با عنایت به ماده ۲ قانون مدنی و اینکه ترتیب خاصی هم برای اجرای قانون مجازات اسلامی تازه مقرر نشده است، تا انقضای مدت پانزده روز پس از انتشار یافتن در روزنامه رسمی در کشور قابلیت اجرایی ندارد.

وی با بیان این که این مقررات، به طور طبیعی ممکن نیست مستند تصمیم‌ها و احکام صادرشده از مراجع قضایی واقع شود، اظهارداشت: تفسیر مضیق قوانین جزایی مانع از تعمیم مصوبات قانونی به مواردی است که هنوز اعتبار اجرایی ندارند.

گلدوزیان در پایان همچنین افزود: بنابراین مجازات‌های حبس مقرر در قانون حمایت ازخانواده با عنایت به مواد قانونی مرتبط در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۰ می‌تواند به حیات خود ادامه دهد و منشا اثر حقوقی واقع شود.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.