نقد «رهبر قنبری» و «طاهره حسن زاده» در سالن سینماحقیقت برگزار شد

چهارشنبه ۱۱ مرداد – ۱۲:۲۲:۳۳ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

عصر دیروز (سه شنبه ۱۰ مرداد ماه) جلسه نقد و بررسی فیلم های مستند ««باغ ایرانی، فرش ایرانی» ساخته ناهید حسن زاده و داستانی «پشت ابرها جایی است» به کارگردانی رهبر قنبری، با حضور سعید قطبی زاده (منتقد سینما) در سالن «سینما حقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری ممتاز، در ابتدای این نشست ناهید حسن زاده به ذکر سابقه کاری خود پرداخت و گفت: به نظر من «باغ ایرانی، فرش ایرانی» قالبی داستانی و تجربی دارد. زمانی که سفارش این کار به من شد، قصد داشتم راجع به مفاهیم مربوط به فرش صحبت کنم و اینکه چه شد فرش ایرانی به وجود آمد و به همین منظور، بر روی مینیاتورها تحقیق و بررسی زیادی انجام دادم.
وی افزود: در واقع هدفم این بود که با ساخت این فیلم یادآوری کنم ما انسان ها در چه عالمی بودیم و چه زیبایی های فراوانی داشتیم و به خاطر نوستالژی بهشت، فرش را بافتیم و آن را به خانه هایمان آوردیم تا در حقیقت، آن آرامش به خانه هایمان راه پیدا کند.
حسن زاده ادامه داد: من برای این اثر مستند، داستان نوشتم که مفاهیم برخی از سکانس ها تحت تاثیر آثار خانم فرح اصولی بود.
وی در انتها گفت: درباره موسیقی فیلم هم صحبت های بسیار زیادی با آهنگساز داشتم و راجع به اهداف هر سکانس با هم صحبت می کردیم، چراکه در برخی پلان ها وجود موسیقی کاملا ضروری بود.
در ادامه این نشست رهبر قنبری پیرامون تولید فیلم داستانی «پشت ابرها جایی است» گفت: این فیلم به سفارش جشنواره فیلم های قرآنی ساخته شد. خداوند در قرآن بارها بر نظاره کردن به طبیعت، ما را فرمان می دهد و من هم در ساخت فیلمم همین نگاه را داشتم و قصد نداشتم فیلمی شعاری بسازم. من هوادار سینمای اکسپریمنتال هستم و دوست دارم این نوع سینما در کارهایم مشاهده شود.
وی افزود: من در فیلم هایم از بازیگران مشهور و شناخته شده استفاده نمی کنم و نگاهم به همه کاراکترهای فیلم برابر است و معمولا دوربین را به یک کاراکتر خیلی نزدیک نمی کنم تا بزرگنمایی حاصل نشود، چراکه نگاه کلی من انسان مدارانه بوده و هست. بنابراین زحمت مضاعفی را تحمل کرده و از بازیگران کمتر شناخته شده بهره می برم و سپس آنها را به سینما معرفی می کنم.
سعید قطبی زاده منتقد سینما نیز در این نشست،  به ذکر سخنانی پرداخت و گفت: به نظر من “زیبایی” ویژگی مشترک هر دو فیلم است. در فیلم «باغ ایرانی، فرش ایرانی» ما شاهد زیبایی مصنوعی هستیم که به واسطه رنگ و نور و تصویربرداری علیمحمد قاسمی ایجاد شده و در فیلم رهبر قنبری زیبایی های طبیعت را می بینیم. قنبری در اکثر فیلم هایش به طبیعت و لوکیشن های خاص طبیعی می رود و بیشتر سعی می کند تا رابطه انسان و طبیعت را نشان دهد.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۸۰۱۱۲۲۲۳۳۳۷۵


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.