نقشه راه ۱۴۰۰ “بانک مرکزی” رونمایی می گردد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

همزمان با برگزاری سومین همایش بانکداری الکترونیک؛

جلسه هم اندیشی مدیران بانکها در راستای اطلاع رسانی سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت با حضور آقایان احمدی دبیرکل بانک مرکزی، دکتر نیلی رییس پژوهشکده پولی و بانکی و حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در بانک مرکزی برگزار گردید .

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ؛ در این جلسه که مدیران بانکهای دولتی و خصوصی نیز حضور داشتند ، احمدی دبیرکل بانک ضمن خوشامدگویی به حاضران ، گفت:‌ برگزاری مطلوب و موثر اولین و دومین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت به همراه حضور گسترده شبکه بانکی و کیفیت بالای برگزاری آن در سالهای قبل ما را بر آن داشت تا با همکاری بانک مرکزی و شبکه بانکی به ارتقای کیفی برگزاری این همایش بپردازیم.

 احمدی ضمن تاکید بر بازتاب مثبت برگزاری این همایش طی سالهای اخیر ، افزود :‌سمیناری با این غنا و ارزشمندی  کمتردر کشور برگزار می گردد . لذا برگزاری این سمینار محل مناسبی برای ارائه دیدگاه‌های پولی و بانکی از سوی بانکداران کشور از یک سو و کارشناسان و صاحبنظران حوزه فناوری‌های نوین از سوی دیگر بوده و به نوعی فعالیت شبکه بانکی کشور در سال قبل و برنامه‌های آنان برای سال پیش رو به شور و مشورت گذاشته خواهد شد.

در ادامه دکتر نیلی نیز با ارائه توضیحاتی پیرامون سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، گفت : این همایش به همت بانک مرکزی  روزهای ۱۶ و ۱۷ دی ماه در مرکز همایش های برج میلاد و با حضور و مشارکت شبکه بانکی برگزار خواهد شد .

دکتر نیلی با اشاره به ترسیم افق های آینده در همایش امسال و مرور گام های برداشته شده در زمینه گسترش بانکداری الکترونیک در کشور ، خاطرنشان ساخت : نسل اول بانکداری الکترونیک در ایران شامل انتخاب سخت افزار و سفارش نرم افزار بود تا از این طریق، خدمات بانکی به صورت الکترونیک انجام شود. نسل دوم توجه به بانکداری متمرکز بود. نسل سوم نیز با این تفکر که فناوری به ما سرعت دهد، سعی در جدا کردن خدمات پرداخت و انتقال وجوه از شعب داشت.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی در ادامه افزود: تفکر نسل چهارم – که یکی از موضوعات سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است- استفاده از فناوری نه به عنوان ابزار بلکه به عنوان تغییردهنده مدل کسب و کار است.

وی گفت : در نسل چهارم تصور بر این است که فناوری، مدل کسب و کار را تغییر خواهد داد. لیکن باید بدانیم، فناوری بر نحوه تصمیم گیری ها اثر خواهد داشت و ممکن است تصمیمات را تغییر دهد.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی، دومین موضوع مطروحه در همایش را «ورود گوشی های هوشمند در بخش خدمات بانکی» بیان داشت و گفت: ضریب نفوذ گوشی های هوشمند را باید جدی گرفت. این گوشی ها بخش بسیاری از امکانات ارائه خدمات بانکی را درخود دارند و بانک ها باید خود را برای ارائه محصولات و خدمات از این طریق آماده کنند.

ایشان ضمن اشاره به اهداف برگزاری این همایش اظهارداشت: بانکداری سنتی قدرت مقابله و جلوگیری از نفوذ فناوری را ندارد و به همین منظور ، مدیران ارشد بانک ها می بایست به این موضوع توجه جدی‌تری داشته باشند.

نیلی درخصوص برنامه های ارائه شده در این همایش گفت: در این همایش علاوه بر جشنواره مرحوم دکتر نوربخش که از سال قبل به این همایش افزوده شد، دو میزگرد با موضوعات «انتزاع خدمت از ابزار» و «افق ابزارهای هوشمند» برگزار خواهد شد. همچنین دو فضا نیز به منظور ارائه دستاوردهای بانکها در این همایش در نظرگرفته شده است .

وی در ادامه به ارائه توضیحات پیرامون برنامه های همایش پرداخت و اظهارداشت : رونمایی از نقشه راه ۱۴۰۰ نیز از جمله مواردی است که در این همایش به اجرا در خواهد آمد .

در ادامه جلسه حکیمی ، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی نیز با اشاره به شکاف موجود بین بخش فناوری اطلاعات و کسب و کار، گفت: به نظر می رسد در سال های اخیر شکافی میان بخش های فناوری اطلاعات و کسب و کار به وجود آمده و با توجه به پیشرفت های گسترده در فناوری اطلاعات، فضای کسب و کار به همان شیوه سنتی به فعالیت مشغول است.

وی افزود : به همین منظور و برای دستیابی به راه حل درست و منطقی، موضوع سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت «بازآفرینی الگوها و رونق کسب و کار بانکی» انتخاب شد.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ضمن تاکید بر لزوم فهم مشترک از تحولات در شبکه بانکی دنیا، اظهار داشت: شبکه بانکی از هر جهت در معرض تحول قرار دارد و باید فهم مشترکی از تغییرات داشته باشیم. باید تحولات دنیا را بررسی کنیم و همزمان با آن پیش رویم.

حکیمی تاکید کرد : در همین خصوص بانک مرکزی، افق ۱۴۰۰ را در سومین همایش نظام های پرداخت و بانکداری الکترونیک ارائه خواهد کرد تا نقش بانک مرکزی و شبکه بانکی در آن تبیین شود.

در پایان جلسه نیز درخواست هایی پیرامون موضوعات بانکداری اجتماعی (Social Banking)، تنوع در شرکت های ارائه دهنده خدمات، امنیت در بانکداری الکترونیک، اطلاع رسانی و آموزش بانکداری الکترونیک از سوی مدیران ارشد شرکت کننده در جلسه مطرح گردید.

در خاتمه از مدیران عامل بانکها درخواست شد تا با حضور برجسته و پررنگ خود در این همایش و ارائه نظرات و پیشنهادات سازنده‌، پژوهشکده پولی و بانکی را در برگزاری هرچه مطلوب تر این همایش یاری نمایند .

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.