نقش حیاتی اقدامات اولیه درمانی برای مسمویت ها

انجام اقدامات اولیه درمانی پیش از رساندن بیماران مسموم به مراکز درمانی نقش حیاتی در درمان این بیماران دارد.

دکتر شاهین شادنیا متخصص سم شناسی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  در مواقع بروز مسمومیت ها بخصوص در مراکز آزمایشگاهی و تحقیقاتی انجام اقدامات اولیه درمانی قبل از رساندن بیمار به مراکز درمانی باید در جهت کاهش خطرات و جلوگیری از پیشرفت و مسمومیت ها توسط همراهان و اطرافیان بیماران صورت پذیرد.

وی افزود: در اینگونه مراکز باید از اصول گرفتن علائم حیاتی بیماران آگاه باشیم و این علائم را ارزیابی کنیم و اگر بوی خاصی را در اینگونه مراکز استشمام کردیم باید دقت کنیم و بیماران مسموم را از هوای آلوده دور کنیم.

وی تصریح کرد: در مواقع آلودگی بدن بیماران مسموم که به مواد شیمیایی آلوده شده ،باید هر چه سریعتر بدن آنها را شستشو داده و آلودگی را پاک کنیم که در اکثر موارد این مواد را می توان با آب شستشو داد و در برخی موارد باید با مواد دیگری که بسته به نوع آلودگی بدن این بیماران را از آلودگی ها پاک کرد و ذغال فعال نیز در اکثر مسمومیت ها می تواند مفید باشد.

وی یاد آور شد: تجهیز آزمایشگاه های شیمی و مراکز تحقیقاتی به جعبه کمکهای اولیه و اقلام بهداشتی و درمانی برای مقابله با بروز خطرات احتمالی ضروری است./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.