نقش خلیج فارس و تنگه هرمز در صادرات نفت حائز اهمیت است

به گزارش ایرنا، دریادار فدوی چهارشنبه شب در آیین معرفی فرمانده پایگاه دریایی امام علی (ع) ندسا چابهار گفت: این میزان صادرات نفت در زمان جنگ تحمیلی روزانه حدود ۱۰ میلیون بشکه بود.

وی اظهار داشت: در گذر زمان، روز به روز بر نقش و اهمیت خلیج فارس و جغرافیای منطقه در تامین انرژی جهان افزوده و برای جهانیان بیشتر نمایان شده است.

وی افزود: در دو دهه اخیر میزان صدور نفت از خلیج فارس به دو برابر افزایش یافته است و بر اساس پیش بینی کارشناسان صادرات نفت از خلیج فارس در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۴۰ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

فدوی اظهار داشت: با مطرح شدن بحث بحران انرژی در دنیا از سال ۱۹۷۳ تاکنون سهم خلیج فارس از تامین انرژی جهان از ۷۵ درصد به حدود ۶۶ درصد کاهش یافت، اما این میزان کاهش در بخش نفت به سهم خلیج فارس در تامین گاز جهان اضافه کرده است.

دریادار فدوی گفت: از مجموع تولید یک هزار و ۳۰۰ میلیارد بشکه نفت در جهان، ۸۰۰ میلیارد بشکه نفت در خلیج فارس تولید می شود و همچنین ایران، روسیه و قطر کشور

هایی هستند که بیشترین تولیدات گاز را در جهان دارند.

وی افزود: قرار داشتن ایران و قطر در خلیج فارس با برخورداری از ذخایر قابل توجهی از گاز و نفت، اهمیت این خلیج را به عنوان شاهرگ تامین انرژی دنیا دوچندان کرده است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین با تاکید بر موقعیت راهبردی ایران در خلیج فارس و دریای عمان گفت: موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی کشور بیش از گذشته برای دشمنان نمایان شده است، از این رو مواظب هستند تا در خلیج فارس درگیری ایجاد نشود، زیرا در رفتن یک تیر در این خلیج باعث فروپاشی اقتصاد جهان غرب خواهد شد.

دریادار فدوی یادآور شد: در ۲۷ مهرماه ۱۳۶۶ که سکوهای رشادت و رسالت در خلیج فارس توسط دشمنان مورد هدف قرار گرفت، بنا به اظهارات اقتصاددانان ظرف چند ساعت ارزش سهام دنیا سقوط کرد و به پایین ترین حد خود رسید.

وی گفت: اکنون وابستگی دنیا به خلیج فارس بسیار بیشتر از سال ۱۳۶۶ شده و متعاقب آن توانمندی جمهوری اسلامی ایران نیز نسبت به آن سال به مراتب افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: در طول سال های جنگ در تاریخ ایران، تهدید جغرافیایی این کشور در هر ابعادی منحصر به مرزهای زمینی بوده است اما اکنون تهدید از دریا نیز وجود دارد به همین سبب باید با قوت و اقتدار مواضع دفاعی را تقویت و مستحکم کرد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در حالی که حدود ۹۵ درصد صادرات ایران از طریق دریاست، عمده واردات کشور نیز از همین راه انجام می گیرد.

وی افزود: دو سوم جمعیت دنیا در کنار دریا سکونت دارند و از رفاه نسبی بهره مند هستند در حالی که ساحل نشینان جنوب ایران از کمترین جمعیت و کمترین توسعه یافتگی برخوردارند.

وی بیان کرد: اگر چه طرح های زیربنایی زیادی برای توسعه سواحل جنوب ایران در حال اجراست، اما سرعت اجرای آنها بسیار کم است که همت بیشتر مسوولان را در این زمینه می طلبد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین اظهار امیدواری کرد، پایگاه نیروی دریایی سپاه در چابهار با همکاری و همدلی منطقه سوم نیروی دریایی ارتش در کنارک؛ ماموریت های محوله را در سراسر دریای عمان و آب های آزاد به نحو مطلوب انجام دهند.

وی گفت: با پشتیبانی و استقرار هواپیماهای جنگنده و رهگیر در پایگاه های نیروی هوایی واقع در جزایر ایرانی خلیج فارس، توانمندی دریایی جمهوری اسلامی ایران مضاعف خواهد شد.

در پایان این آیین ناوسالار یکم پاسدار ‘منصور روانکار’ به عنوان فرمانده پایگاه دریایی امام علی (ع) ندسا چابهار معرفی شد. ک/۲

۵۸۸/۷۳۱۵/۶۵۳**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۲۴۰۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.