نقش زنان در تحقق حماسه سیاسی و اقتصادی

فروردین ۱۴۰۳

به گزارش حوزه پارلمان ممتاز نیوز، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی؛ دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز با توجه به نامگذاری سال به عنوان سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» به بررسی نقش زنان در این راستا پرداخت و افزود: نامگذاری سال با عنوان سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، دارای ابعاد اجتماعی – فرهنگی و سیاسی است که در آن بر نقش مردم و دولت در کنار یکدیگر تاکید شده است.

علاوه بر نقش پراهمیت دولت در حمایت از تولید ملی و برگزاری انتخابات، آحاد ملت ایران نیز به عنوان مخاطبان این پیام، می‌توانند زمینه‌ساز خلق حماسه اقتصادی و سیاسی باشند. در این میان نقش زنان به عنوان نیمی از آحاد جامعه قابل توجه و بررسی است.

این گزارش می‌افزاید: رهبر معظم انقلاب، مهمترین خصیصه خلق حماسه اقتصادی را توجه دولتمردان، مجلس و آحاد جامعه به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی می‌دانند. زنان نیمی از جمعیت هر کشور را تشکیل می‌دهند و بدین ترتیب نقش آن‌ها در توسعه اقتصادی کشور و افزایش تولید ناخالص داخلی و ملی به عنوان بخشی از سرمایه انسانی حائز اهمیت است.

در یک نگاه کلی، می‌توان نقش زنان را در تحقق حماسه اقتصادی به سه بخش تقسیم کرد:

الف) افزایش تولیدات ملی

ب) گسترش فرهنگ مصرف کالاهای تولید داخلی

ج) صرفه جویی و پرهیز از مصرف گرایی

این گزارش در ادامه لازمه نقش آفرینی گسترده زنان در عرصه اقتصاد و سیاست فراهم ساختن زیرساخت های لازم برای این مشارکت‌ها از سوی دولت دانست خواستار توجه به موارد زیر شد:

۱- حمایت قانونی از زنان شاغل در بخش خصوصی و رفع هرگونه تبعیض شغلی در این بخش

۲- تدوین طراحی در خصوص ارائه تسهیلات به زنان سرپرست شاغل و در نظر گرفتن حمایت مالی از آنها، کاهش ساعات کار، مرخصی تشویقی

۳- حمایت از زنان کارآفرین و تخصیص اعتبارات ویژه برای این موضوع

۴- تاسیس بانک اطلاعاتی جامع زنان کارآفرین

۵- افزایش اعتبارات در راستای حمایت و گسترش کسب و کار خانگی

۶- افزایش آگاهی زنان از طریق رسانه ملی از نقش آنها در گسترش مصرف تولیدات داخلی و پرهیز از مصرف گرایی

۷- برگزاری کارگاه های آموزشی مدیریت مصرف توسط نهادهای مردمی با مشارکت مرکز امور زنان و خانواده

۸- تهیه طرحی در راستای ارتقای توانمندی‌های زنان نخبه و مدیر (بر طبق ماده (۲۳۰) و برنامه پنجم) و حذف موانع ساختاری پیش روی گسترش حضور زنان در مناصب سیاسی

۹- تخصیص بخشی از سهمیه شوراهای شهر و روستا در کل کشور به زنان (تبعیض مثبت). (این موضوع به عنوان یک امکان ، پیشنهاد شده است و لازمه تحقق آن بررسی ابعاد اجتماعی، فرهنگی و قانونی این موضوع است).

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.