نقش قاضی در اجرای عدالت کلیدی است

۱۱ شهریور – ۰۵:۰۲:۴۶ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

معاون آموزش قوه قضاییه؛

بزرگنمایی:  

معاون آموزش قوه قضائیه گفت: نقش کلیدی قاضی در امر اجرای عدالت به حدی است که گاهی از قانون نیز مهم تر می شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز خبرحوزه،‌ حجت الاسلام و المسلمین امینی ، صبح امروز طی سخنانی در مراسم افتتاحیه دوره های جدید کارآموزی قضایی روحانیون که در مرکز آموزش روحانیون قوه قضاییه برگزار شد، اظهار داشت: یکی از اهداف مهم بعثت انبیا از نگاه منابع انسانی این بوده که دین آمده تا زندگی عادلانه ای را برای بشریت به منظور اقامه حق فراهم کند.
وی همچنین با اشاره به اهمیت بالای کار قضاوت گفت: نقش کلیدی قاضی در امر اجرای عدالت به حدی است که گاهی از قانون نیز مهم تر می شود.
معاون آموزش دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: در حدیث داریم که یک ساعت اجرای عدالت از هفتاد سال عبادت بالاتر است.
وی افزود: اهمیت کار قاضی به این خاطر است که به هر حال او با مهم ترین آرمان دینی و انسانی که همانا عدالت اجتماعی است، به طور مستقیم درگیر است و گرنه هر شغلی دارای اهمیت است اما اهمیت قضاوت فوق این هاست.
حجت الاسلام و المسلمین امینی تصریح کرد: از آن سو اگر قضاوت به صورت ناحق صورت گرفته و به این وسیله عدالت نادیده انگاشته شود، برکات در جامعه انسانی از میان می رود.
وی در ادامه با اشاره به این که تصمیم قضایی در قالب های مختلف بروز و ظهور می یابد، گفت: این تصمیم قضایی خود دارای دو بعد است که شامل بعد معرفتی و بعد اعمال اراده می باشد.
معاون آموزش قوه قضاییه همچنین بیان داشت: کار قضاوت، هم صلاحیت علمی می طلبد و هم صلاحیت هایی لازم دارد که متناسب با فردی است که  اعمال قدرت می کند.
وی افزود: البته بخش عمده ای از این صلاحیت ها قابل اکتساب است و نباید فرض کرد که صرفا با کلاس و دوره محقق می شود بلکه نیازمند خودآگاهی و تلاش فرد است.
حجت الاسلام و المسلمین امینی تاکید کرد: قاضی باید در کنار افزایش دانش خود، شخصیت خود را نیز ارتقا دهد تا در انجام وظایف، بهترین عملکرد را داشته باشد.
وی با تاکید بر لزوم برخورداری قضات از روحیه علمی ابراز داشت: یک قاضی باید اهل بحث و نظر، تحقیق ، مشورت پذیر و … باشد.
معاون آموزش قوه قضاییه یادآور شد: نکته دیگری که باید بدان توجه داشت این است که قضاوت علاوه بر دانش یک تکنیک و مهارت است چرا که مهارت هوش هیجانی افراد را تقویت می کند.
وی در ادامه گفت: قاضی از آن جا که دارای قدرت است در کارش بحث لزوم توجه به اخلاق مطرح می شود و این که به هر صورت اخلاق در حوزه عمل بیشتر مطرح می گردد.
حجت الاسلام و المسلمین امینی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که قاضی نباید تصمیم احساسی، عجولانه و منفعلانه بگیرد و در دادن حکم تحت تاثیر دیگران باشد.
وی همچنین اظهار داشت: تساهل قضایی در روایات مختلف مورد نهی قرار گرفته و در عهدنامه مالک اشتر نیز امیرالمومنین (ع) ، قضات را از آن پرهیز داده اند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۹۰۱۱۷۰۲۴۶۷۱۳


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.