نقش و رنگ زیر سقف چادرخانه

۰۵خردادماه،

گزارش هنرآنلاین از نمایشگاه نقاشی هنر جهان/

نمایشگاه گروهی هنر جهان، مجموعه‎ای از آثار چهار هنرمند معاصر را در خود جمع کرده است، آثاری که قرار است تا چند هفته دیگر به فستیوالی هنری در زاگرب سفر کرده و در کنار آثاری از هنرمندان ۱۲۰ کشور جهان خودنمایی کنند.

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، گالری چادرخانه کاخ گلستان در روزهای گرم اوایل خرداد میزبان آثار نقاشی گروه هنر جهان است. تالاری زیبا که هیچکس باور نمی‎کند با آن تاق ضربی، انبار ابزار سفر دوران قاجار باشد. اینها را منیر اشتهاردی یکی از نقاشان این نمایشگاه می‎گوید، او دربارهٔ این تالار توضیح می‎دهد: اینجا را پس از انقلاب بازسازی کرده‎اند و چون چادرهای قشون قاجار را که موقع جنگ از آنها استفاده می‎شد در آن نگه می‏‌داشتند به آن چادرخانه می‎گویند.

البته اکنون اینجا دیگر شبیه یک انبار نیست و بعید است قبلا هم بوده باشد، دور تا دورنمایشگاه پر از تابلوهایی است که فضای نمایشگاه را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند.

از سمت راست نمایشگاه آغاز به دیدن تابلوها می‏‌کنم، تابلوهای زهرا سنجر را یکی پس از دیگری می‎بینم. تابلوهایی با تم رنگ خاکستری که بخشی از آنها به کلاژ می‎ماند. فضای خاکستری تابلوها کمی غمگین است، با این حال چشمهایی از پشت تابلو و از بین کلاژها به بیننده نگاه می‏‌کنند که معنایی بیش از غم را از این تابلوهای انتزاعی به او می‌‏رسانند.

آثار فهمیه صالحی فیروز بخش بعدی آثاری می باشند که در این نمایشگاه وجود دارند، از تابلوهای زهرا سنجر به این تابلوها فضا به سرعت عوض می‎شود، رنگ‎های طلایی، سبز تیره و سیاه غالب می‏‌شود و طرح‌های مینیاتوری که از لابه لای رنگ‎پاشی‌های انتزاعی و تصاویر رئال سرک کشیده‎اند دنیای تازه را برای بیننده رقم می‎زنند.

آثار صالحی فیروز، گاهی تنها با تکرار یک فرم سنتی همچون چهره یک خاتون با رنگ سبز در زمینه سیاه سعی می‎کند اثری مدرن بیافریند که در نقش ‌های فرهنگ ایرانی ریشه دارد؛ اثری که حتما در نمایشگاه هنر جهان نیز طرفدار خاص خود را خواهد داشت.

در این نمایشگاه یک اثر تک از حمیدرضا صالحی فیروز نیز هست، تابلویی که در مرکز تالار چادرخانه قرار دارد و رنگ‎هایش روسری‌های ترکمنی یا پیراهن‎های بلند زنان بختیاری را برای بیننده تداعی می‎کند. جای جای این تابلوی آهویی نشسته یا ایستاده‎اند که بیشتر شبیه طرح‏های قهوه‌های می باشند تا شمایلی از یک آهوی رئال. تابلویی برگرفته از هنر سنتی ایران زمین که هم چشم‎نواز است و هم در عین حال برای مخاطب تازگی خواهد داشت.

فضای کاخ گلستان در روزی میانه هفته تقریبا خلوت است، با این‌حال می باشند زوج‏های جوان یا خانواده‎های علاقه‏ مندی که برای تفرج در روزهای آخر بهار که البته بیشتر شبیه تابستان است به کاخ گلستان آمده‎اند، آدم‏هایی که حتما بسیار اهل رفتن به گالری‎ها نیستند و رد شدن از کنار در چادرخانه آنها را دچار وسوسه ورود به گالری می‎کند. این شاید مهم‏‎ترین ویژگی ‌نگارخانه کاخ گلستان است که همه آدم‏ها از توریست‏‌های خارجی گرفته تا مردم عادی را به خود جلب می‏‌کند و این فرصت را برای همگان پدید می‎آورد که تعداد بسیاری از آثار هنری در سبک‏‌های مختلف را در کنار هم ببینند.

آثار منیر اشتهاردی که قسمت سمت چپ نگارخانه به آنها اختصاص دارد یکسره متفاوت می باشند، آثاری رئال که به نقل از خود او اصلا کشیدن آنها کار ساده‎ای نیست. او خود دربارهٔ این آثار می‏‌گوید: من کار رئال را با همه سخی اش دوست دارم. به نظرم سبک اثر هرچیزی می‏تواند باشد مهم این است که یک تابلو برای کسی که آن را خریداری می‏‌کند آن قدر خوشایند باشد که همیشه آن را ببیند و هر روز به علاقه او به آن اثر هنری بیشتر شود.

او معتقد است در دنیایی که هنرمندان از هر چیزی برای خلق اثر هنری استفاده می‌کنند وفادار ماندن به نقاشی کلاسیک در همه جای جهان تنها یک معنا دارد و آن این است که ما هستیم و می‏‌توانیم این کار را انجام دهیم.

نمایشگاه گروه جهانی هنر پس از نمایشگاهی که از ۳۱ اردیبهشت‌ماه تا ششم خردادماه در عمارت چادرخانه کاخ گلستان برپا کرده‌اند؛ برای شرکت در همایش بین‌المللی World Art Games که اوایل تیرماه با حضور ۱۲۰ کشور جهان در کشور کراوسی می‌شود، عازم این کشور می‌شوند.

گروه World Art Games یک گروه جهانی است که توسط پیتر ویس در کرواسی تاسیس شده است. این گروه اعضای بسیاری در سراسر جهان دارد و فهمیه صالحی فیروز تنها عضو این گروه در ایران است.

 

گزارش از حمیده پازوکی


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.