نقش پررنگ ایران در بخش اقتصادی رسانه‌های خارجی

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: رآورد درآمد ۷ میلیاردی ایران از سوی کاخ سفید و ذوق‌زدگی خودروسازان فرانسوی از کاهش تحریم‌ها، برآورد افزایش صادرات نفت ایران، آغاز پرداخت بدهی‌های نفتی دهلی‌نو به ایران از هفته آینده و واکنش‌های خریداران نفتی ایران به توافق هسته‌ای از مهم‌ترین خبرها صفحه اقتصادی رسانه‌های خارجی در یک هفته قبل بود.

به گزارش فارس، صفحه اقتصادی رسانه‌های خارجی این هفته بیش از هر زمان دیگری خبرهای مرتبط با ایران را در خود جای داده بود چراکه به دنبال توافق هسته‌ای ایران و غرب در روز یک شنبه در ژنو، این رسانه‌ها به انتشار یافتن جزئیات لغو یا کاهش تحریم‌ها یا بررسی اثرات آن بر اقتصاد ایران می‌پرداختند.

از مهم‌ترین این خبرها می‌توان به انتشار یافتن بیانیه کاخ سفید با مضمون درآمد ۷ میلیارد دلاری ایران از کاهش تحریم‌ها در ۶ ماه آتی اشاره کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران از کاهش تحریم‌ها در عرض شش ماه، ۷ میلیارد دلار کسب درآمد خواهد کرد، این در حالی است که تهران همچنان ماهانه ۴ میلیارد دلار از تحریم نفت خسارت خواهد دید.

این توافق پیش‌بینی‌های کارشناسان در مورد صادرات نفت ایران را نیز به دنبال داشت؛ کارشناسان غربی پیش‌بینی کردند: صادرات نفت ایران با لغو تحریم‌ بیمه‌ ای۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یابد.

بر اساس برآورد کارشناسان غربی، به دنبال توافق هسته‌ای ایران و غرب و لغو تحریم‌های بیمه‌ای، صادرات نفت ایران می‌تواند ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز به ویژه به هند افزایش یابد.

با این حال وزیر نفت در مصاحبه با روزنامه اقتصادی فایننشال تایمز گفت: ما انتظار نداریم بلافاصله پس از توافق هسته‌ای، صادرات نفت افزایش یابد اما در حال مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی هستیم.

از طرفی منابع هندی خبر دادند که به دنبال توافق هسته‌ای ایران و غرب، دهلی‌نو پرداخت بدهی نفتی خود به تهران را به یورو در هفته آینده آغاز خواهد کرد.

همچنین یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز گفت: قرار است کمیسیونی مشترک از ایران و گروه ۱+۵ برای تصمیم‌گیری در مورد انتخاب بانک‌های خارجی و ایرانی انتقال و دریافت‌کننده پول‌های نفت ایران و ارزی مورد استفاده برای این انتقال تشکیل شود.

در ادامه واکنش‌ها به این توافق، پالایشگاه‌های کره جنوبی و ژاپن اعلام کردند برنامه‌های فوری برای افزایش خرید نفت از ایران ندارند در حالی که پالایشگاه‌های هندی قصد دارند حجم قراردادهای خود با ایران را پس از لغو ممنوعیت بیمه تانکرهای حمل‌کننده نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا حفظ کنند.

با وجود تعلیق ممنوعیت پوشش بیمه‌ای نفت‌کش‌های حامل نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، خریداران ژاپنی نفت ایران از خدمات بیمه ایجاد شده توسط دولت ژاپن برای واردات نفت از ایران ادامه خواهند.

این توافق ذوق‌زدگی خودروسازان فرانسوی را به دنبال داشت به طوریکه شرکت‌های پژو و رنو از لغو تحریم‌های ایران استقبال کردند.

معافیت ۶ ماهه تایوان برای واردات نفت ایران تمدید شد و واشنگتن معافیت این کشور رابا توجه به توافق ژنو با شرط عدم تغییر سطح واردات نسبت به ۶ ماه قبل تمدید کرد.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.