نقل و انتقالات فوتبال / پرونده

میثم بهرامی / پایان نقل و انتقالات، آغاز بهره برداری از بازیکنان میلیاردی است. هر سال وقتی فصل نقل و انتقالات به پایان می رسد، لیگ شروع می شود و آن موقع است که مشخص می شود بازیکنان به اندازه ای که پول گرفته اند ارزش دارند یا نه. امسال هم به خاطر رقم هایی که برای خرید بازیکنان مختلف مطرح شده است، خیلی ها دوست دارند بدانند بازیکنان میلیاردی، چطوری می خواهند بازی کنند که نشان بدهند واقعا ارزش آن یک میلیارد و چند صد میلیون پولی که گرفته اند را دارند.

امسال خریدهای جنجالی فصل نقل و انتقالات را استقلال کلید زد. استقلالی ها که خیلی زود سرمربی خود را انتخاب کردند و حکم او را هم زدند، سریعا دنبال جذب بازیکنان مورد نظر رفتند. میثم بائو اولین خرید استقلال بود{ایــنــجــا} ؛ خریدی که سر و صدای زیادی هم به پا کرد. بائو گرچه منتقدان زیادی داشت، اما اولین خرید جدید استقلال لقب گرفت و با علی فتح الله زاده هم عکسی به رسم یادبود انداخت.

در همان شب پرسپولیسی ها هم با محمد قاضی مهاجم فصل گذشته ذوب آهن اصفهان به توافق رسیدند {ایــنــجــا} تا این تیم هم از رقیب سنتی خود عقب نماند. محمد قاضی به هیات فوتبال هم رفت و قراردادش را رسما ثبت کرد {ایــنــجــا} تا خیال پرسپولیسی ها بابت جذب او راحت باشد. پس از قاضی، نوبت به حسین ماهینی رسید تا قراردادش را با پرسپولیسی ها ثبت کند {ایــنــجــا}. شهاب گردان هم سومین بازیکن ملی پوشی بود که با پرسپولیس قرارداد امضا کرد{ایــنــجــا}. سپس نوبت به محسن بنگر و سید جلال حسینی رسید تا آن ها هم با پرسپولیس قرارداد ببندند. این دو بازیکن که فصل گذشته در سپاهان بازی می کردند، بسیار مورد توجه قرار گرفتند و شایعات زیادی در مورد رقم قرارداد آن ها درست شد. گرچه بنگر در مصاحبه ای گفت که مبلغ قراردادش ۴۰۰ میلیون تومان است{ایــنــجــا} اما کمتر کسی این حرف را قبول کرد چراکه او در اولین حضورش در تمرین پرسپولیس، با BMW مدل X6 به درفشی فر رفت؛ همان خودرویی که شایعه شده بود پرسپولیسی ها به بازیکنان جدید خود می دهند{ایــنــجــا}. پرسپولیس چند روز بعد با سوسا، هافبک دفاعی برزیلی هم قرارداد بست{ایـــنـــجـــا}.

 در شرایطی که پرسپولیس با ستاره های تیم های دیگر قرارداد می بست، استقلال بازیکنانی نظیر میثم بائو، امین منوچهری، ایمان مبعلی ، محمد محمدی ، سیاوش اکبرپور و امیرحسین صادقی را جذب کرد. استقلالی ها می گفتند جذب این بازیکنان بر اساس خواسته های کادر فنی است. آن ها هم زمان با بازیکنان فصل گذشته خود هم مذاکره می کردند تا آن ها را حفظ کنند. پرسپولیس با حفظ کردن ستاره هایی چون مهدی رحمتی، فریدون زندی، پژمان منتظری، ساموئل و خسرو حیدری دنبال حفظ اسکلت تیم فصل گذشته خود بودند. اما از دست دادن بازیکن موثری مثل آندرانیک تیموریان برای استقلالی ها چندان خوشایند نبود{ایــنــجــا}.از طرفی آن ها دنبال جذب کریم انصاری فرد و قاسم دهنوی هم بودند که دهنوی سر از تراکتورسازی در آورد{ایــنــجــا} و انصاری فرد هم با پرسپولیس قرارداد بست{ایــنــجــا}. اما یکی از بهترین خریدهای استقلال در نقل و انتقالات، فابیو جانواریو بود {ایــنــجــا} که به خاطر اختلاف با کرانچار از سپاهان جدا شد و استقلالی ها سریعا با او قرارداد بستند.

 اما بزرگ ترین سوژه فصل نقل و انتقالات امسال، سرمربی پرسپولیس بود. پرسپولیسی ها که اکثر بازیکنان مورد نظر خود را جذب کرده بودند، هنوز سرمربی نداشتند. آن ها چند هفته معطل مصطفی دنیزلی شدند تا جواب نهایی را از او بشنوند. پس از منتفی شدن سرمربیگری پرسپولیس، حدودا ۱۰ روز طول کشید تا مانوئل خوزه به عنوان سرمربی جدید این تیم انتخاب شود و روی نیمکت قرمزها بنشیند{ایــنــجــا} و {ایــنـــجـــا}. با انتخاب سرمربی، کار پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات تقریبا تمام شده بود. البته همچنان شایعه مذاکره پرسپولیس با نکونام و خلعتبری همچنان شنیده می شد تا این که رویانیان در مصاحبه ای گفت: «نه با خلعتبری کار دارم نه با نکونام.» از طرفی استقلالی ها هم دنبال جذب نکونام بودند و در این راه مصمم تر از رقیب به نظر می رسیدند. فتح الله زاده حتی نکونام را راضی به ثبت قرارداد با استقلال کرد{ایــنـــجـــا} ولی مشکل اینجا بود که اوساسونا برای صدور رضایت نامه نکونام دو و نیم میلیون پوند می خواست که این رقم برای باشگاه های ایرانی بسیار سنگین بود. به همین دلیل استقلال هم قید نکونام را زد تا او با خیال راحت مذاکره اش با تیم های قطری را ادامه دهد.

 در شرایطی که استقلال و پرسپولیس با خریدهایشان بازار نقل و انتقالات را تحت تاثیر قرار داده بودند، چند اتفاق هم از جانب سپاهانی ها بازار را تکان داد. یکی از این اتفاقات، جدایی برونو سزار مهاجم برزیلی سپاهان بود. در حالی که سپاهانی ها مدعی بودند این بازیکن با باشگاه اصفهانی قرارداد دارد، سزار رسما به النصر امارات پیوست. بعدها مشخص شد که جدایی سزار از سپاهان به دلیل ضعف مدیریتی در مجموعه باشگاه سپاهان بود{ایـــنـــجـــا} چراکه مسئولان باشگاه النصر اعلام کردند سزار را از باشگاه کلورادا برزیل خریده اند نه سپاهان اصفهان. سپاهانی ها البته این ضعف خود را با خرید محمدرضا خلعتبری جبران کردند{ایـــنـــجـــا} و توانستند با مبلغی حدود ۱٫۴ میلیارد تومان، این بازیکن را به خدمت بگیرند{ایـــنـــجـــا}.

 یکی دیگر از اتفاقات مهم نقل و انتقالات، ابقای علی دایی به عنوان سرمربی راه آهن بود. دایی که چند روز قبل گفت به خاطر مشکلات مالی در راه آهن نمی ماند{ایـــنـــجـــا}، پس از عوض شدن مالک این باشگاه، حاضر شد در این تیم بماند. دایی با مالک جدید باشگاه به توافق رسید و قراردادش را با این تیم تمدید کرد.

فرهاد مجیدی هم از سوژه های فصل نقل و انتقالات بود که به خاطر بازگشت قلعه نویی به استقلال، نتوانست به این تیم برگردد. او مدتی گزینه باشگاه مس کرمان بود{ایـــنـــجـــا} اما خودش گفت که هنوز تصمیم نگرفته در تیمی غیر از استقلال بازی کند یا نه.

۴۳ ۴۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.