نمایش‌های ایرانی محتوای کهن را با تکنیک مدرن پیوند داده‌اند

سه شنبه ۱۳ تیر – ۰۱:۱۰:۳۷ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

رئیس یونیمای ارمنستان در حاشیه برگزاری کارگاه تئاتر عروسکی:

بزرگنمایی:  

آرمن صافاریان رئیس یونیمای ارمنستان معتقد است: آثار نمایشی عروسکی ایران در صحنه‌آرایی و بخش‌های فنی بسیار مدرن هستند، با اینکه محتوایشان از افسانه‌ها و اساطیر نشأت می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری ممتاز، رئیس یونیمای ارمنستان که در شهر بیرجند کارگاه آموزشی برگزار کرده، ضمن ابراز رضایت از کیفیت نمایش‌های ایرانی گفت: برای اولین بار است که به ایران سفر می‌کنم و تاکنون نظرم نسبت به نمایش‌هایی که دیده‌ام کاملاً مثبت است. انتظار این برخورد گرم و دیدن تئاترهای عروسکی به این خوبی را نداشتم.
وی صحنه‌آرایی و بخش‌های فنی نمایش‌های عروسکی تهران را کاملاً مدرن معرفی کرده و افزود: با اینکه محتوای آثار برگرفته از افسانه‌ها و اساطیر هستند، اما اجرای نمایش‌ها بسیار مدرن‌اند و این نشان می‌دهد که نمایش عروسکی ایران، پیوندی میان گذشته و زمان حال ایجاد کرده است.
صافاریان با اشاره به آثاری که در تهران دیده است؛ ادامه داد: دو اجرای بسیار جالب در تهران دیدم که از نظر اندیشه پشت کار، بسیار پیش‌رو بودند. ترکیب سنت و فرهنگ ایرانی با موسیقی زنده و اجرای عروسک‌ها جالب بود.
وی نکته قابل توجه در نمایش‌های راه یافته به جشنواره را تنوع زیاد آنها عنوان کرد و تصریح کرد: طی روزهای گذشته در تهران و بیرجند ۸ نمایش دیده‌ام که حاصل کار جوان‌ها و پیش‌کسوتان بوده، اما هیچ کدام شبیه دیگری نبوده است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به کارگاه آموزشی ارمنستان در بیرجند اشاره کرد و گفت: در این سفر پس از دیدن هر نمایش به بحث و گفت‌وگو درباره آن پرداخته‌ایم و همه آن نظرات را به رئیس مرکز نمایش‌های بیرجند نیز انتقال داده‌ایم. اکنون منتظر آن هستیم یونیمای بیرجند فعال شود تا کارگاه‌های جدی‌تری را با همراهی هنرمندان آن داشته باشیم.
صافاریان در خصوص توافق‌نامه همکاری یونیمای ارمنستان با یونیمای بیرجند نیز توضیح داد: در این توافق‌ دو جانبه مقرر شده برنامه‌های مشترک بین دو یونیما وجود داشته باشد،‌ از دعوت گروه‌های نمایشی گرفته تا برپایی کارگاه آموزشی و حضور در جشنواره‌ها. قرار شده نمایشی را به فستیوال عروسکی ارمنستان دعوت کنیم. پس از آنکه همه کارها را دیدیم، آن نمایش را معرفی خواهیم کرد.
وی در پایان، از تمامی برگزارکنندگان جشنواره و کسانی که برای این سفر برنامه‌ریزی کرده‌اند،‌تشکر کرد.
چهاردهمین جشنواره‌ بین‌المللی نمایش عروسکی تهران از ۱۹ تا ۱۵ تیرماه در تهران و سه استان کشور با دبیری اردشیر صالح‌پور برگزار می‌شود.  

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۰۳۱۳۱۰۳۷۱۲۷


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.