نمایش نامه نویس باید از دانشگاه تربیت شود

مشکلات اساسی زیادی بر سر راه نمایش نامه نویسی ایرانی وجود دارد که به اعتقاد من باید از دوره دانشگاه دانشجویان را برای تبدیل به یک نمایش نامه نویس خوب تربیت کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از ستاد خبری ششمین دوره آثار برتر ادبیات نمایشی ایران، سعید اسدی درباره تاثیرگذاری دوره آثار برتر ادبیات نمایشی گفت: مشکلات نمایش نامه نویسی ایرانی پایه ای و اساسی تر از آن است که بتوانیم تنها با برگزاری جشنواره و مسابقات آن را حل کنیم باید ابتدا نمایش نامه نویسان حرفه ای و با سواد زیادی در دانشگاه تربیت کنیم تا در آینده بتوانیم از آثار فاخر و قابل توجه ایرانی زیادی برخوردار باشیم و در این مرحله است که باید دوره های آثار برتر ادبیات نمایشی برگزار شود تا با یک رقابت نزدیک به هم نمایش نامه نویسان خود را محک بزنند.

وی افزود: در حال حاضر با کمبود آثار ایرانی قابل توجه روبرو هستیم و این مساله به تجربه و مطالعات کم تعدادی از نمایش نامه نویسان بر می گردد ما در زمینه ادبیات نمایشی حتی از ترکیه هم عقب تر هستیم. متاسفانه در دانشگاه مراجع قابل توجهی را به دانشجویان معرفی نمی کنند تا آنها با خواندن این آثار کسب تجربه کنند و فن درام نویسی را با بررسی بر روی این آثار بیاموزند. تنها آثاری معرفی می شود که کاربرد بسیار کمی دارند و با جامعه ما سنخیت چندانی ندارد.

اسدی افزود: باید این مشکلات بزرگ را از سر راه نمایش نامه نویسی ایران برداریم و بعد وارد مراحل دیگر شویم ما نمایش نامه های کمی داریم که از درد ها و مشکلات جامعه ایرانی سخن بگوید و آن را به جهان معرفی کند و شناسنامه یک اثر ایرانی باشد. به طور کلی اگر بخواهیم قضاوت کنیم ما امروز آثاری خلق می کنیم که خودمان هم نمی توانیم با آن ارتباط برقرار کنیم البته نمی توان از آثار فاخر و قابل توجهی که خلق می شود به راحتی گذشت و آنها را نادیده گرفت ولی تعداد این آثار در طول سال بسیار کم است.

وی در پایان گفت: کانون نمایش نامه نویسان نمی تواند این مشکلات را حل کند بلکه این مسئولین هستند که باید زمینه را برای رشد آثار ایرانی فراهم کنند و ممیزی های بدون دلیل را کنار بگذارند. همچنین این نمایش نامه نویسان هستند که با بالا بردن سطح معلومات و سواد خود آثار قابل توجه به نگارش در آورند.

ششمین دوره آثار برتر ادبیات نمایشی به دبیری دکتر عطاالله کوپال و همت انجمن نمایشنامه نویسان خانه تئاتر برگزار می شود./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.