نمایشگاهی از اسناد جنبش مشروطه در کتابخانه ملی برپا شد

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت یکصد و ششمین سالگرد صدور فرمان مشروطیت، نمایشگاهی از اسناد، تصاویر و مقالات با موضوع جنبش مشروطه در کتابخانه ملی ایران برپا شد.

فهرست ۳۱۸ مقاله با محوریت موضوع مشروطه، متن کامل ۱۰۶ مقاله با محوریت انقلاب مشروطه، نقش زنان در مشروطه و مسائل اجتماعی آن زمان، متن کامل ۲۰ مقاله با محوریت شیخ فضل‌الله نوری و نقش او در انقلاب مشروطه مشروعه، زندگینامه شیخ فضل‌الله نوری از ولادت تا شهادت همراه با فتاوا و آثار وی در این نمایشگاه به معرض دید عموم گذاشته شده است.

در این نمایشگاه همچنین کتاب طلیعه بیدار شامل صفحه اول ۸۷ نشریه‌ای که در دوره مشروطیت فعالیت داشته‌اند همراه با اطلاعات کتابشناختی، نمایش تصویری گزیده‌ای از صفحه اول نشریات دوره مشروطه، نمایندگان مجلس دوره اول و نیز تصاویری از اوضاع اجتماعی، نمایندگان مجلس و کاریکاتور به نمایش درآمده است.

فرمان مشروطیت در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ مطابق با ۱۵ جمادی‌الثانی ۱۳۲۴ و ۲۵ ژوئیه ۱۹۰۶ توسط مظفرالدین شاه قاجار صادر شد.

جنبش مشروطیت، انقلاب مشروطه، انقلاب مشروطیت مجموعه کوشش‌ها و رویدادهایی است که در دوره مظفرالدین شاه قاجار و سپس در دوره محمدعلی شاه قاجار (۱۳۲۵ – ۱۳۲۸ ق) برای تبدیل حکومت استبدادی به حکومت مشروطه رخ داد و منجر به تشکیل مجلس شورای ملی و تصویب اولین قانون اساسی ایران شد.

نمایشگاه «طلیعه بیداری» که توسط گروه پیایند‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و در محوطه باز آن دایر شده، شب گذشته ۱۷ مرداد با حضور اسحاق صلاحی رئیس این سازمان گشایش یافت و تا ۲۴ مردادماه در محوطه کتابخانه ملی دایر و بازدید از آن برای عموم هم آزاد است.

صلاحی در مراسم افتتاح این نمایشگاه، نهضت مشروطه را اولین حرکت ایرانی لقب داد که ملت مسلمان ایران به رهبری علما آن را طی کردند.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور سپس با اشاره به صدور فرمان مشروطیت در پی موفقیت این جنبش، گفت: این نشانه عدالتخواهی و آزادیخواهی ملت ایران بوده است، اما متاسفانه به مرور زمان استکبار داخلی با همکاری برخی از کشورهای دیگر، انحراف‌هایی را در مسیر مشروطه ایجاد کردند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اضافه کرد: بعضی علمای ما نه در مخالفت با مشروطه، بلکه در مسیر اصلاح انحراف‌های آن قدم برداشتند و پرچمدار این مبارزه شیخ فضل‌الله نوری بود.

صلاحی گفت: متاسفانه به دلیل بی‌بصیرتی برخی افراد خودفروخته داخلی، صدای حقانیت این عالم دینی در نطفه خفه شد و باز هم استکبار در جامعه حکمفرما شد و مجلس هم به توپ بسته شد و از دلِ چنین استبدادی رضا خان میرپنج بیرون آمد.

وی سپس با اشاره به شهادت شیخ فضل‌الله نوری اضافه کرد: اگر تصویر کامل اعدام شیخ فضل‌الله نوری را در میدان توپخانه تهران ملاحظه کنید، پسر او را در پای چوبه دار می‌بینید که برای اعدام او کف می‌زند.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور این مسئله را اوج بی‌بصیرتی که به گفته او آن زمان در دلِ جامعه ایرانی رسوخ کرده بود، خواند.

رئیس کتابخانه ملی سپس با اشاره به حرکت کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های علمی ۳۳ سال گذشته را بی‌نظیر خواند و در ادامه به خدمات این سازمان گفت: آنچه به عنوان سند و منبع به ویژه در آرشیو سازمان هست، از یک سو می‌تواند ناراحت کننده باشد و از یک سو عبرت آموز. ولی به هر حال ما موظف به جمع آوری این اسناد و نگهداری آنها هستیم.

صلاحی همچنین با اشاره به فعالیت‌های قرآنی سازمان متبوعش در یک سال گذشته و به ویژه در نمایشگاه قرآن کریم تاکید کرد: امسال از ۱۵ کشور منطقه برای نمایش قرآن‌های نفیس و خطی در نمایشگاه قرآن کمک گرفته‌ایم؛ برخی از کشورها نسخه اصلی قرآن‌های خود را در اختیار ما قرار دادند و برخی نیز تصویر آنها را.

وی همچنین از برپایی نمایشگاه‌های مشترک در برخی از کشورهای اسلامی با موضوع نسخه‌های خطی قرآن در آینده نزدیک خبر داد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.