نمایشگاه ‘ساخت ایران’ در لبنان، نمره قبولی گرفت

به گزارش ایرنا از بیروت، نمایشگاه اختصاصی کشورمان در مدت فعالیت خود مورد استقبال مردم لبنان قرار گرفت و در مدت برگزاری نمایشگاه، بالغ بر ۳۰ هزار نفر از اقشار مختلف مردم لبنان از توانمندی های صنعتی، تجاری، کشاورزی و… ایران در نمایشگاه، بازدید نمودند.

پیش از این چند بازرگان مقیم لبنان اقدام به برگزاری نمایشگاه محصولات ایرانی در اماکنی نامناسب می کردند که بیشتر به بازارهای مکاره شباهت داشت اما سفارت کشورمان با کمک وزارت تجارت، صنعت و معدن امسال با تعطیل کردن نمایشگاههایی که بیشتر حالت فروشگاه را داشتند، خود بانی برگزاری اولین نمایشگاه معرفی( و نه فروش) محصولات ایرانی شدند.

هرچند نقاط ضعفی نیز در برگزاری این نمایشگاه به چشم می خورد اما می توان برگزاری اولین نمایشگاه محصولات ایرانی در بیروت را گامی مهم و نسبتا موفق ارزیابی کرد که امید آن می رود در سال های آتی به شکل گسترده تری ادامه یابد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت و قائم مقام وزیر صنعت و معدن در تمام روزهای برگزاری نمایشگاه در محل نمایشگاه حاضر شده و از نزدیک با بازدیدکنندگان و غرفه داران در ارتباط بودند.

بازرگانان ایرانی حاضر در این نمایشگاه همچنین موفق شدند با بازرگانان لبنانی مقیم داخل و یا مقیم آفریقا و آمریکای لاتین توافقاتی برای عقد قراردادهای ارزشمند تجاری داشته باشند و می توان گفت نمایشگاه به اهداف پیش بینی شده دست یافته است.

بازدید وزاری صنایع، کشاورزی و تجارت را از دیگر نقاط قوت این نمایشگاه می توان برشمرد.

** استقبال از نمایشگاه خوب بود

‘قصابیان’ مسئول غرفه شرکت صنایع غذایی ‘اتکا’ که در بسیاری از نمایشگاه های داخلی و بین المللی از بیش از ۱۰ سال پیش تا کنون حضور داشته، این نمایشگاه را به نسبت در رده بسیار خوبی ارزیابی می کند و دلیل این امر را اختصاصی بودن آن می داند.

وی از نظر بازدید و استقبال از سوی مردم لبنان نیز این نمایشگاه را مثبت ارزیابی می کند، به شکلی که در روزهای دوم و سوم نمایشگاه که حتی روز تعطیل هم نبوده اند، زیادی بازدیدکنندگان به حدی بوده که حتی فرصت نشستن و استراحت نیز به غرفه داران نمی داد.

وی می افزاید: این نمایشگاه را با نمایشگاه های بازرگانی که موسسات از تمام کشورها شرکت می کنند، نباید مقایسه کرد و باید گفت که به عنوان یک نمایشگاه اختصاصی از یک کشور نمره خوبی می گیرد.

قصابیان که استقبال گسترده مردم را نشاندهنده تبلیغات خوب و زیاد برگزار کنندگان نمایشگاه می داند، ادامه می دهد: انتقاداتی نیز نسبت به نمایشگاه وارد بوده که اصلی ترین آن این است که این نمایشگاه در سطح توان بالای ایران نیست و در بسیاری از صنعت های مهم از جمله شوینده ها و صنایع دارویی که کشور ما در آنها حرف های زیادی برای گفتن داشته و بازار لبنان نیز پذیرای آنهاست، نماینده ای نداریم.

** جای خالی کالاهای استراتژیک

وی با اشاره به اینکه در این نمایشگاه ظاهرا سعی شده اقلام سنتی که در لبنان بازار خوبی داشته مانند فرش و خشکبار و نقره جات بیشتر به نمایش گذاشته شود، افزود: جا داشت که کالاهای استراتژیک همچون پتروشیمی که ایران در آنها حرف برای گفتن دارد نقش پررنگ تری در نمایشگاه بیروت داشت و در کل بهتر بود که تنوع غرفه ها بیشتر می بود.

مسئول صادرات این شرکت مواد غذایی افزود: من اصلا پیش از سفر به لبنان، به عنوان یک بازار بالقوه نسبت به این کشور نگاه نمی کردم، اما هم اکنون نظرم کاملا عوض شده و با برخوردهایی که با تجار لبنانی داشتم، متوجه شدم که می توان برای حضور قوی در بازار لبنان برنامه ریزی جدی کرد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مراجعان و بازدیدکنندگان به دنبال خرید محصولات ایرانی وارد اینگونه نمایشگاه ها می شوند، افزود: پیشنهاد من این است که در کنار این نمایشگاه در سال های آتی بخشی نیز برای فروش در نظر گرفته شود که وقت و انرژی غرفه دار و بازدید کننده هدر نرود.

قصابیان در پایان سخنانش با انتقاد از اینکه برخی از شرکت کننده ها اقدام به خورده فروشی در نمایشگاه می کنند، افزود: به نظر من بهتر است که جلو اینگونه کارها گرفته شده و بخشی خاص برای آنها در نظر گرفته شود، چرا که این امر، کلاس کار نمایشگاه را که در صدد کسب بازار و امضای قرار داد با شرکت هاست، از میان می برد.

** لبنان جلوتر از ایران در تاسیس شهرک های گلخانه ای

‘مجید خلیلی تهرانی’ نیز که بنیانگذار شهرک گلخانه ای ‘آوه’ در استان مرکزی بوده و حدود یک سالی بیشتر از تاسیس این شهرک نمی گذرد نیز با مثبت ارزیابی کردن این نمایشگاه گفت: با اقلیمی که از لبنان مشاهده کردم، می بینم که این کشور از نظر تاسیس شهرک های گلخانه ای وضعیت بسیار مناسب تری به نسبت ایران داشته و در صورت وجود حمایت های مسئولین می توان این امر را در لبنان نیز گسترش داد و نتیجه گرفت.

وی با ابراز تاسف از اینکه مراجعان و بازدیدکنندگان لبنانی نسبت به ایجاد این طرح در لبنان تمایل زیادی نشان نداده ولی برخی از آنها ابراز آمادگی کردند که در این شهرک گلخانه ای در ایران سرمایه گذاری کنند، افزود: به طور کلی در خصوص نمایشگاه، هم اکنون نمی توان نظر خاصی داد و باید دید که چه دستاوردهایی خواهد داشت، هم اکنون محصولاتی ارایه شده و در مقابل لازم است که منتظر واکنش طرف مقابل بود.

خلیلی تهرانی با تاکید بر اینکه توانمندی های ایران بسیار بالاتر از آن چیزی است که در نمایشگاه ساخت ایران ارایه شده است، خاطر نشان کرد: برای مثال تنها دو دستگاه خودرو در این نمایشگاه ارایه شده که این کم ترین کیفیت صنایع خودروسازی ماست، ما خودروهای بسیار پیشرفته ای در سطح صنایع سبک و سنگین تولید می کنیم و بهتر بود که از این نظر حضور قوی تری داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه از نظر مکانی، این نمایشگاه با محدودیت هایی مواجه بود، گفت: برخی دستگاه هایی که در صنایع سنگین ما تولید می شود، قابلیت این را دارد که کل این نمایشگاه را پر کند و اگر ایران می خواست که تمام توانمندی های خود را ارایه کند شاید حدود پنجاه برابر این فضا لازم بود.

** فصل مناسبی برای فروش فرش نیست

‘سعید اناری’ که به نمایندگی از شرکت سهامی فرش ایران در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و مسئولیت غرفه این شرکت را بر عهده داشت نیز گفت: از نظر وقت، زمان بسیار مناسبی برای این نمایشگاه انتخاب نشده چرا که با توجه به اینکه به فصل گرما نزدیک می شویم، فرش در فصل تابستان به راحتی به فروش نمی رود.

وی با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه با امتحانات بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان نیزهمزمان بوده، افزود: این امر نیز تا حدودی بر روی بازدید خانواده ها از نمایشگاه می تواند تاثیر داشته باشد.

اناری با تاکید بر اینکه اینگونه نمایشگاه ها باید ادامه دار بوده و تبلیغات گسترده تری در این خصوص انجام شود، می افزاید: یکی از مهم ترین مسایلی که سبب می شود که تجار در این نمایشگاه ها شرکت نکنند، مبلغ بالای گمرک و دیگر هزینه ها بوده و بهتر است تلاش شود که اینگونه هزینه ها کم شود.

این کارشناس فرش افزود: از دیگر مسایلی که سبب می شود تجار رغبت زیادی برای شرکت در نمایشگاه ها نداشته باشند و در نتیجه تنوع حضور کاسته می شود، اوضاع نابسامان دلار در کشور ماست چرا که عمده هزینه ها برای شرکت در اینگونه نمایشگاه ها باید به دلار پرداخته شود و برای بسیاری مقرون به صرفه نیست که شرکت کنند.

** عربستان رقیب ما در لبنان است

همچنین ‘سمیرا موسوی خواه’ نماینده شرکت شیمیایی کیمیاگران امروز نیز دلیل اصلی شرکت در این نمایشگاه را همراهی با استاندار استان مرکزی عنوان کرد و گفت: از نظر تجاری نمی توان این نمایشگاه را در سطح تجارت خیلی بالا دید، اما از نظر آشنایی با بازار دیگر کشورها و ایجاد ارتباط تجربه خیلی خوبی بود.

وی که بر خلاف دیگران معتقد بود که بهتر است تنوع در نمایشگاه کمتر شده و به شکل کلی نمایشگاه شکل تخصصی تری به خود بگیرد، افزود: اگر تعداد نمایشگاه ها بیشتر شده اما به شکلی کوچک تر و تخصصی تر هر صنف به ارایه محصولات و دستاوردهای خود اقدام کند، به نظر می رسد که مخاطبان به شکلی راحت تر می توانند به هدف خود از این نمایشگاه ها برسند.

موسوی خواه با ابراز تاسف نسبت به اینکه لبنان صنایع پایین دستی به صورت گسترده نداشته، گفت: شرکت ما تولیدکننده خوراک شرکت های پایین دستی از جمله تولیدکنندگان صنایع شوینده است، بنابراین مخاطب زیادی در لبنان نداریم، اما در کل توانستیم خود را به عنوان یک تولید کننده ایرانی معرفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه مشابه محصولات این شرکت را شرکت ‘سابیک’ عربستان نیز تولید می کند، اظهار داشت: ظاهرا واردات شرکت سابیک برای مشتری های محدود لبنانی این محصولات، شامل مالیات نمی شود و در حالی که کیفیت محصولات ما از این شرکت بسیار بالاتر است، اما باز این مشتری ها ترجیح می دهند که از عربستان کالای خود را تهیه کنند.

** نمایشگاه تا ۸۰ درصد موفق بود

‘محمود نادریان’ تولید کننده دیگری که در این نمایشگاه حاضر بود و در زمینه صنعت کود شیمیایی، مسئولیت غرفه شرکت ‘کیان ارژن’ اراک را بر عهده داشت، گفت: این نمایشگاه از نظر کیفی بسیار مثبت ارزیابی می شود و اگر بخواهیم از صد به آن نمره بدهیم، نمره ای بیش از ۸۰ را نصیب خود می کند.

وی با اشاره به اینکه وجود مشکلات و برخی عیب ها در اینگونه کارهای اجرایی بسیار طبیعی است، افزود: ما توانستیم در این نمایشگاه مخاطبان لبنانی خود را پیدا کنیم و این امر بسیار برای ما مثبت به حساب می آید.

نادریان افزود: برای بهبود وضعیت اینگونه نمایشگاه ها بهتر است که تبلیغات تخصصی تری صورت بگیرد، چرا که تبلیغات این نمایشگاه به شکل عام بوده و اگر تبلیغات تخصصی تر بشود و برای مثال تولیدات شرکت های مختلف نیز در تبلیغات توضیح داده شود، برای افزایش بازدید کنندگان بسیار می تواند تاثیر گذار باشد.

به عنوان جمع بندی نهایی می توان گفت که بازدید کنندگان لبنانی و غرفه داران ایرانی علی رغم برخی نقاط ضعف در اولین تجربه برگزاری این نمایشگاه در لبنان، از مدیریت، خدمات و محصولات عرضه شده در نمایشگاه، حضور مسئولین بخش های اقتصادی و تجاری سفارت در نمایشگاه و پاسخگوی آنها ابراز رضایت داشته و از مسئولین سفارت درخواست داشتند جلوی برگزاری بازارهایمکاره محصولات ایرانی در بیروت را بگیرد؛ بازارهای که برای مدت یک تا سه ماه در مکانی غیر استاندارد، اقدام به عرضه کالاهای نامناسب و فرسوده ایرانی می کردند.

خاورم*۲۰۲۴**۱۰۳۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۸۶۷۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.