نمایشگاه هنرمندان ایرانی در لیتوانی افتتاح می‌شود/ نمایش ۹۰ اثر از ۱۲ هنرمند

۲۸اردیبهشت،

حجت امانی در گفت وگو با هنرآنلاین خبر داد

نخستین نمایشگاه گروهی هنرمندان ایرانی به نمایشگاه گردانی حجت امانی و ایگناس کازکویچ از ۱۹ خردادماه به مدت یک ماه در کشور لیتوانی برپا می گردد.

حجت امانی نمایشگاه گردان نمایشگاه لیتوانی در گفت وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: درادامه همکاری هنری ایران با کشور لیتوانی، اولین نمایشگاه هنرمندان تجسمی ایران ۱۹ اردیبهشت ماه به مدت یک ماه دردو شهر”کیلایپرا” و “کانو لیتوانیا” با حضور سه هنرمند تجسمی ایران برگزارمی شود. پیش تر قرار بود این نمایشگاه بتبا حضور هشت هنرمند برپا شود که به سبب مشکلات شخصی تنها سه هنرمند برای سفر اعلام آمادگی کردند و آثار باقی هنرمندان بدون حضورشان به نمایش گذاشته خواهد شد.

نمایشگاه گردانی این نمایشگاه توسط “حجت امانی” و “ایگناس کازکویچ” انجام شد وانتخاب آثار در دو مرحله انجام د شد که انتخاب نهایی توسط “ایگناس کازکویچ” انجام شد.

به گفته امانی دراین نمایشگاه ۹۰ اثر در سه بخش تذهیب، خوشنویسی ایرانی و اسلامی و خوشنویسی معاصر از ۱۲ هنرمند به نمایش گذاشته خواهد شد. همچنین همزمان با برپایی این نمایشگاه سه کارگاه آموزشی، خوشنویسی ایرانی و اسلامی، تذهیب و خوشنویسی معاصربا حضور هنرمندان ایرانی برپا می گردد. همچنین قراراست کتاب این نمایشگاه منتشر شود. مینا محسنی و لیلا پورخانی وحجت امانی هنرمندانی می باشند که به مدت هشت روزاز ۱۶ خردادماه به لیتوانی سفر می کنند.

پس ازاعلام فراخوان قریب به ۱۰۰ هنرمند با ارسال تصاویر و مشخصات آثارشان درمرحله اول داوری شرکت داده شدند که پس از بررسی‌هایی که توسط حجت امانی انجام شد ۲۲ هنرمند به مرحله نخشت این نمایشگاه راه پیدا کرد وپس از داوری‌های نهایی این نمایشگاه توسط ایگناس کازکویچ انجام شد که هم مسیر نمایشگاه تغییر کرد و هم هشت هنرمند برای شرکت در این نمایشگاه دعوت شدند.

وی افزود: پس از بررسی های متعددی که توسط ایگناس کازکاویچ صورت گرفت او به این نتیجه رسید که مسیر برپایی این نمایشگاه را که در برگیرنده تمام شاخه های هنرهای تجسمی بود را تغییر دهد و در این نمایشگاه تنها خوشنویسی و نقاشی خط به نمایش گذاشته شود و از سایر هنرمندانی که در مرحله اول این نمایشگاه آثارشان پذیرفته شد در نمایشگاه هایی که آینده در کشور لیتوانی برگزار می گردد دعوت شود.

امانی افزود: در این نمایشگاه با توجه به اهمین خوشنویسی و کالیوگرافی ایرانی؛ تمام فضای نمایشگاه به این شاخه هنری اختصاص داده شده است.

به گفته امانی؛ بیشترآثاری که پس ازانتشار فراخوان به دست من رسید؛ خوشنویسی و نقاشی خط بود اما چون هدف اصلی و عمده این نمایشگاه معرفی هنرتجسمی جوان ایران است، درانتخاب های اولین سعی کردم که ازتمام شاخه‌های تجسمی بهترین آثار ارسال شده را برگزینم تا نمایشگاه خوبی ازهنرتجسمی ایران درلیتوانی برپا شود.

آساره عکاشه، مینا محسنی، سلیمان میری، محمد سررشته، مجید صادق زاده و دستیارش خانم حسینی، طیبه رمضانی، ابووفا حسینی هنرمندانی می باشند که آثارشان به مرحله دوم داوری راه پیدا کرده است. البته آساره عکاشه و محمد سررشته به عنوان هنرمند رزرو معرفی شده اند که در صورت انصراف سایر هنرمندان برای شرکت در این نمایشگاه از آنها دعوت خواهد شد.

پیشتر حجت امانی آثارخود را دریک نمایشگاه گروهی با عنوان سه جهان در یک جا که با حضور ایران، لیتوانی و انگلیس در لیتوانی برگزار شده بود به نمایش گذاشت و پس از آن برای اولین بار نمایشگاهی چیدمانی از آثار سه هنرمند لیتوانی با عنوان “خودآیی” درگالری خیال نو موسسه صبا برگزار شد.

انتهای پیام/۳۲/۳۲


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.