نمایش مستند «نفت سفید» در اسکاتلند

نمایش مستند «نفت سفید» در اسکاتلند
خبر – ۱۱ مهر – منبع : سینمافردا

فیلم مستند «نفت سفید» ساخته محمود رحمانی در کشور اسکاتلند به نمایش در می‌آید.


نمایش مستند «نفت سفید» در اسکاتلند

به گزارش سینمافردا، فیلم مستند نفت سفید ساخته محمود رحمانی فیلمساز ایرانی در کشور اسکاتلند به نمایش در آمد، این فیلم مستند در عصر هنری نمایشگاه نفت جهان که از تاریخ ۵ لغایت۲۷ اکتبر توسط مرکز هنرهای پیکاک(peacock) برگزار می گردد در کنار چند فیلم شاخص دیگر با محوریت نفت به نمایش در خواهد آمد، که در این نمایش، مستند نفت سفید از ایران توسط تیم فستیوال و دبیر آن برنامه خانم دکتر جانت استوارت انتخاب شده است.
عصر نفت در بخش فیلم با نام “دیدی وسیع به نفت” oil scapes در قدیمی ترین دانشگاه این کشور به نام آبردن (Aberden) برگزار می شود.
نفت سفید درباره شهرک صنعتی به همین نام در جنوب کشور و در بین شهر هفتکل و شهر مسجد سلیمان قرار گرفته و ششمین میدان نفتی ایران محسوب میشود که در بین سال های ۱۹۳۸ تا۱۹۸۴ میلادی تنها از ۵ چاه فعال آن، نزدیک به ۳۲۸ میلیون بشکه نفت استخراج شده است و اکنون خالی از سکنه می باشد. نفت سفید پیش از این محل قشلاق طایفه ای از این بزرگ بختیاری بوده که به واسطه پیدایش نفت و حضور انگلیسی ها و امکانات یک جامعه مدنی مدرن( باشگاه، سینما، مدرسه، تئاتر و …) در آن جا ساکن شدند که با اتمام نفت و رفتن انگلیسی ها و مخروبه شدن آنجا، دسته از بختیاری ها که نه قادر به ترک آنجا و نه توان برگشتن به شکل زندگی (عشایری) گذشته بودند هم اکنون از طریق شکستن سنگ و فروش آن ارتزاق می کنند- راوی فیلم پیرمردی است به نام صفر سنگ کن و ندوین و صداگزاری را فرید دغاغله برعهده داشته است.
نفت سفید در یازده اکتبر در کنار فیلم هایی با محوریت نفت ۱- در اعماق دریاچه سیاه “اورسلابیمن” ۲- پترولیا “امیلی ریچاردسون” ۳- د ,بی در ,ن من”کریستین ون بریز” ۴-  نفت”مراد ابراهیمبکوف” به نمایش در می آید.
نفت سفید که نخستین مستند محمود رحمانی می باشد پیش از این موفق به حضور در معتبرترین جشنواره مستند جهان در هلند بنام IDFA شده بود و جایزه معتبر و مشهور روبرتوروسیلنی از ایتالیا را دریافت نموده است این مستند همچنین در جشنواره های متعدد ملی و بین المللی چون دوریل فرانسه، شفلید انگلستان، آلبا ایتالیا، کیپ تاون آفریقای جنوبی و … به نمایش در آمده است.
کسب جوایز ملی در جشنواره هایی چون کیش، تهران، یادگار، وارش و اصفهان از دیگر افتخارات نائل آمده این مستند می باشد.
محمود رحمانی پس از این فیلم های مستند”مدار صفر درجه”، “ملف گند” و “مادرم بلوط” را در کارنامه هنری خود دارد. وی عضو پیوسته انجمن مستند سازان سینمای ایران است و تا کنون در بیش از ۲۰۰ رویداد  و جشنواره فیلم حضور داشته است.

: برای به اشتراک گذاشتن این مطلب با دوستان خود از لینک روبرو استفاده کنید


خبرنامه سینما فردا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.