نماینده دوما: طرف های غربی مذاکرات هسته ای به دنبال گفت و گو نیستند

به گزارش ایرنا، لویچف روز سه شنبه در گفت و گو با ریانووستی افزود: در حالی که تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در این دور از مذاکرات سعی دارد پیشنهادهایی را ارایه کند که جای بحث دارد، طرف های غربی ۱+۵ به گونه ای رفتار می کنند که گویا قصد ندارند به توافقی در این دور از مذاکرات دست یابند.

وی اظهار داشت: البته کارشناسان امر از همان آغاز نشست مسکو نسبت به این رویکرد طرف های غربی هشدار داده بودند و نسبت به موفق نبودن روند مذاکرات در صورت ادامه این رویکرد از سوی غربی ها سخن گفته بودند.

وی اضافه کرد: متاسفانه هر یک از طرف های مذاکره در نشست مسکو بر طرح خواسته های خود تاکید دارند و غربی ها خواستار تولید میله های سوخت راکتور تحقیقاتی تهران در خارج از ایران هستند و بدیهی است که تهران چنین درخواستی را نمی پذیرد.

نماینده دومای روسیه با اشاره به اینکه لحن گفت و گوی طرف های غربی گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته ای دلسردکننده است، گفت: در شرایطی که تلاش ها برای دستیابی به توافق در مذاکرات ایران و ۱+۵ از مدت ها پیش جریان دارد، اتحادیه اروپا تاکید کرده است که از ابتدای جولای تحریم های یکجانبه نفتی علیه ایران اعمال می کند.

وی همچنین با اشاره به اظهارات مقام های آمریکایی مبنی بر پیشنهاد تحریم های اضافی علیه ایران تاکید کرد: بدیهی است ادامه سیاست تشدید تحریم از سوی طرف های غربی علیه جمهوری اسلامی، مساعی بین المللی برای حل پرونده هسته ای ایران از راه های دیپلماتیک و مذاکره را متزلزل می کند.

لویچف با بیان این که برخی قدرتهای بین المللی از برجسته سازی خطر ایران به دنبال تامین منافع خود هستند، افزود: در طول تاریخ دیپلماسی جهانی اعمال تحریم ها علیه کشورها هرگز به بروز مصالحه و سازش میان طرف های درگیر منجر نشده است.

وی تشریح کرد: آمریکا در اصل به دنبال توافق با ایران نیست زیرا تحقق این امر را به منزله ضعف ساختار سیاسی و هژمونی خود تلقی می کند و اتحادیه اروپا نیز برای فرافکنی بحران اقتصادی و مالی خود برنامه هسته ای ایران را سپر خود قرار داده است.

وی در خصوص موضع روسیه در قبال برنامه هسته ای ایران اظهار داشت: مسکو از یک سو علاقه مند به دستیابی ایران به بمب هسته ای نیست و از سوی دیگر بر ضرورت در پیش گرفتن راهبرد گفت و گو و مذاکره با ایران برای حل مسایل مرتبط با برنامه هسته ای این کشور تاکید دارد.

عضو کمیته امور بین الملل دومای روسیه افزود: در چنین اوضاع و احوالی مسکو باید تمام هم خود را بر ادامه مذاکره با ایران به عنوان یکی از اعضای ۱+۵ بدون توجه به روحیه بدبینانه و منفی غربی ها در این مسیر بکوشد.

وی اضافه کرد: مذاکرات ۱+۵ و ایران مانند یک مجموعه تلویزیونی طولانی ۱۰ ساله است، اما بدون شک طولانی بودن آن بهتر از شباهت اش به یک فیلم جنگی کوتاه است.

دور جدید نشست ایران و اعضای ۱+۵ از روز گذشته در مسکو جریان دارد و طرفین تاکنون دو دور مذاکره با همدیگر برگزار کرده اند.

اروپام/۲۲۴۰**۵۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۹۵۹۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.