نماینده روسیه درسازمان ملل از اظهارات نماینده آمریکا مبنی بر خروج ناظران از سوریه انتقاد کرد

به گزارش ایرنا ویتالی چورکین که به دنبال رای گیری روز جمعه شورای امنیت برای تمدید ماموریت صلح بانان بین المللی در سوریه سخن می گفت با ابراز رضایت از نتیجه جلسه جمعه شورای امنیت آن را متوازن و مثبت ارزیابی کرد.

وی این قطعنامه را گامی در جهت ادامه ماموریت ناظران بین المللی در سوریه توصیف کرد و گفت برخلاف آنچه سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل می گوید هدف این قطعنامه نه خروج هماهنگ این نیروها از سوریه بلکه ادامه فعالیت آن ها در آن کشور است.

وی اظهارات سفیر آمریکا در سازمان ملل را دور از ماهیت قطعنامه توصیف کرد و گفت امیدوار است که ماموریت ناظران بین المللی بار دیگر تمدید شود تا آن ها بتوانند به توقف خونریزی ها در سوریه کمک کنند.

سوزان رایس نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روز جمعه گفت تمدید ماموریت نیروهای صلح بان اجازه عقب نشینی و خروج هماهنگ و امن آن ها را از خاک سوریه فراهم می کند.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در ادامه با یک جانبه خواندن قطعنامه پیشنهادی غرب در روز پنجشنبه گفت اگر قطعنامه امروز، روز گذشته ارائه شده بود حتما مورد پذیرش همه اعضای شورای امنیت قرار می گرفت و تصویب می شد. اما پیش نویس قطعنامه پیشین غیرقابل قبول و به ضرر اهداف طرح صلح در سوریه بود.

روسیه و چین روز پنجشنبه برای سومین بار طی ۹ ماهه گذشته، قطعنامه ضد سوری را‌ وتو کردند.

چورکین همچنین دست یابی به اجماع میان اعضای شورای امنیت درباره بحران سوریه را ممکن دانست و گفت به شرط آنکه نگاهی متوزان در میان اعضا حاکم بوده و همه اطراف درگیر در سوریه از کاربرد خشونت دست بردارند می توان به توافق امیدوار بود.

وی با تاکید بر اهمیت ادامه کار نیروهای صلح بان سازمان ملل در سوریه برای کاستن از میزان خشونت ها درآن کشور تاکید کرد طرح کوفی عنان هنوز زنده است و باید پیگیری شود تا زمینه برای آغاز گفت وگوهای سیاسی میان مخالفان و حکومت سوریه فراهم شود.

شورای امنیت روز جمعه با اجماع کامل ماموریت صلح بانان سازمان ملل را در سوریه به مدت ۳۰ روز دیگر تمدید کرد.

اعضای این شورا توافق کردند در صورت کاهش قابل توجه خشونت ها در سوریه تمدید دوباره ماموریت این نیروها را مورد بررسی قرار دهند.

این تصمیم گیری به گزارش آتی دبیرکل سازمان ملل درباره میزان کاهش خشونت ها در سوریه بستگی خواهد داشت.

ماموریت نیروهای صلح بان اواخر خردادماه به منظور توقف خونریزی در سوریه و آغاز گفت وگوهای سیاسی در آن کشور آغاز شد.

اروپام ۱۹۰۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۹۲۱۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.