نماینده سابق مجلس: «قانون کنکور» اجرا شود

نماینده سابق مجلس و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در دوره دهم گفت: وزارت علوم می‌تواند در موضوع برگزاری کنکور به نفس اجرای قانون این موضوع بسنده کند و سوابق تحصیلی را بیش از پیش در این زمینه مورد توجه قرار دهد.

میرحمایت میرزاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به موضوع برگزاری کنکور سراسری در روزهای آتی اظهار کرد: با همه سخنانی که درباره برگزاری یا برگزار نکردن کنکور بیان می‌شود یک پرسش اساسی باقی است و آن اینکه چرا کسی پیگیر اجرای قانون کنکور نیست؟ در این کشور برای چندمین‌بار قانون کنکور وضع شده که آخرین آن مربوط به سال ۹۲ است که در آن باید حداکثر تا سال ۹۷ دولت ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاهها  را براساس سوابق تحصیلی پذیرش کند.

وی افزود: وقتی در قانون گفته شده که حداقل ۸۵ درصد، یعنی صددرصد هم بلامانع است. حالا این قانون برای شرایط عادی وضع شده است و براساس اظهارات مکرر مسئولان در وزارت علوم این ۸۵ درصد عملی می‌شود و افراد براساس سوابق تحصیلی پذیرش می‌شوند. اما پرسشی که وجود دارد این است که چرا به ۱۵ درصد دیگر عمل نمی‌شود؟

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: اگر سوابق ۱۲ سال آموزش و پرورش اعتبارندارد چطور یک آزمون تستی با استرسی که همراه خود دارد، معتبر است؟ پس نمی‌توان به همه‌چیز صفر یا صدی نگاه کرد.

میرزاده ادامه داد: تمام شرایط در کشور برای اجرای باحوصله و بدون ضرب العجل این قانون فراهم است. فقط وزارت علوم و بهداشت باید قبل از پذیرش، آمایش سرزمینی انجام دهند تا مشخص شود برای کدام استان، شهرستان و بخشی چه رشته، چه جنسیت و به چه میزان و در چه مقطعی به نیرو نیاز دارند تا با تفویض اختیار کامل به دانشگاهها نقش نظارتی و ستادی خود را ایفا کنند.

وی گفت: همچین موضوع انجام مصاحبه برای برخی رشته‌ها می‌تواند قابل تعمیم به رشته‌های پرمتقاضی هم باشد و نهایتا هیچ نگرانی در مورد کمبود نیروی متخصص برای آینده کشور در حال حاضر وجود ندارد.

این نماینده سابق مجلس در پایان گفت: امیدوارم جدا از مباحث غیرعلمی، در یک محیط کارشناسی، تهدید کرونا به فرصت طلایی تبدیل شود تا این مشکل اساسی کشور که کنکور باشد حل و طرحی نو درانداخته شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.