نمودار تغییرات قیمت طلا در سه ماه اخیر

۱۵م آذر ،

بینا- به رغم کاهش ارزش دلار، قیمت طلا برای اولین بار از یک ماه پیش با بیش از ۲۰ دلار کاهش به هر اونس ۱۶۹۵ دلار رسیده است. این کاهش بدان معناست که قیمت‌ها نسبت به ۱۷۵۰ دلار چند هفته پیش ۳.۴ درصد افول کرده‌اند.
قیمت طلا به یورو ماه پیش ۵.۵ درصد کاهش یافت و به ۱۳۰۰ یورو رسید اما سبب افول شدید قیمت این فلز گرانبها چیست؟ دیدگاه تحلیلگران در باره قیمت طلا در میان مدت همچنان مثبت است اما در کوتاه مدت نه. در واقع نوعی احتیاط در بین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در طلا ملاحظه می‌شود که حاصل ابهام در باره جهت تغییرات قیمت فلز زرد در آینده است. البته این نیز یک واقعیت است که سرمایه‌گذاران از عملکرد پایین طلا به ستوه آمده‌اند و این عامل نیز در کاهش شدید قیمت‌ها موثر بوده است.
اما کاهش روز قبل قیمت طلا زودگذر خواهد بود زیرا تقاضا برای فلز زرد به عنوان محافظ دارایی‌ها در دوران افول ارزش ارزهای معتبر بالا باقی خواهد ماند. نکته دیگر اینکه اکثر فعالان بازار طلا معتقدند کمیته فدرال بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا در نشست چهارشنبه هفته آینده خود برنامه‌های انبساطی تازه معرفی خواهد کرد و این امر به رشد قیمت طلا و دیگر مواد خام کمک می‌کند.
بر اساس گزارش امروز جهان‌سهم، در حال حاضر مذاکرات بین دولت و کنگره آمریکا بر سر بودجه و مالیات‌ها بالاترین تاثیر را بر تحولات بازار طلا دارد. مذاکرات بین دو طرف ادامه دارد اما اگر توافق دیر حاصل شود یا محتوای آن مطلوب نباشد اوضاع برای بازار طلا بحرانی خواهد شد. در صورت عدم حصول توافق، از ابتدای سال ۲۰۲۲ بر مالیات‌ها افزوده و از بودجه دولت آمریکا کاسته خواهد شد و این امر می‌تواند به رکود اقتصاد این کشور منجر شود.
اما تقاضا برای طلا در چین رو به رشد است و ظرفیت عرضه فلز زرد در حال کاهش. در نتیجه در میان مدت و بلند مدت افق بازار طلا مثبت ارزیابی می‌شود.
در زیر نمودار تغییرات قیمت طلا در سه ماه اخیر نشان داده شده است:

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.