نمودار رکورد شکنی در بورس همچنان رو iبه صعود

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۶ آبان ۹۱،

تعیین نرخ iبهره بانکی و طرح تحول نظام بانکداری از جمله عواملی است که بر شرایط فعلی بورس بسیار تاثیرگذار است.

به گزارش تفسیری خبرنگار اقتصادیممتازنیوز،‌همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی مثبت از آینده بورس و برشمردن عوامل تاثیر گذار بر آینده بورس اظهار داشت: قیمت ها در بورس iبه جهت سودآوری بسیار ارزنده است.

وی تصریح نمود: بسیاری از صنایع کشور در سال های قبل ایجاد شده که مبنای نرخ دلار ۸۰۰ تومان بوده است در صورتیکه در حال حاضر نرخ دلار ۳۵۰۰ تومان است و در حقیقت ارزش اسمی بسیاری از کارخانه ها در یک سال اخیر دو یا سه برابر شده است اما شاخص بورس تنها ۱۳ درصد بالارفته که نشان می دهد قیمت ها نسبت iبه قیمت جایگزینی بسیار عقب است و جای رشد بسیار بالایی دارد.

دارابی ادامه داد: این در صورتی است که هم اکنون سهام ها زیر قیمت جایگزینی معامله می شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید نمود: در شرایط فعلی تعیین نرخ iبهره بانکی نباید تهدیدی برای بازار باشد آنچنان که فعالان بازار سرمایه نیز امیدوار iبه کاهش نرخ iبهره می باشند.

*حمایت دولت از بازار سرمایه با اجرای صحیح سیاست های اصل ۴۴

دارابی اضافه نمود: رشد بورس در سال های اخیر ناشی از ابلاغات مقام معظم رهبری در جهتی اصل ۴۴ بوده iبه طوری که هر نوع کندی، عدم اجراییه و یا تاخیر در اجرای اصل ۴۴ تهدیدی دیگر برای بورس iبه شمار می آید.

وی اظهار داشت: در حال حاضر که نقدینگی iبه سمت بورس در جریان است، انتظار داریم دولت کمال حمایت را انجام دهد و شرکت های تحت تسلط خود مانند پتروشیمی ها، نفت و گاز و صنایع معدنی و فلزی را در بورس iبه فروش برساند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان نمود: متاسفانه در چند ماهه اخیر گرایشی iبه جهت واگذاری شرکت ها خارج از بورس iبه صندوق ها و تامین اجتماعی iبه وجود آمده و واگذاری شرکت ها کمتر iبه سمت بورس هدایت می شوند در صورتیکه دولت می تواند از طریق واگذاری شرکت ها در بورس علاوه بر پرداخت مطالبات iبه صندوق ها iبه بورس نیز رونق دهد.

دارابی تاکید نمود: در صورتیکه ودولت اصل ۴۴ را جدی بگیرد بورس نیز رونق می گیرد iبه طوریکه عرضه سهام پالایشگاه تهران در قالب اصل ۴۴ در بورس و iبه شرق آوردن بازار سرمایه نشان دهنده این امر است که بازار سرمایه نسبت iبه سیاست های اصل ۴۴ بسیار خوشبین است.

*تنوع صنایع بورس تهران در خاورمیانه بی نظیر است

این کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی مثبت از آینده بورس گفت: بورس از پتانسیل بالایی برخوردار است و iبه لحاظ تنوع صنایع در منطقه خاورمیانه بی نظیر است.

دارابی ادامه داد: از آنجایی که بخش عمده ای از شرکت های معدنی، پتروشیمی و فلزی در بورس فعالیت خود را بر مبنای اقتصاد جهانی تنظیم می نمایند، کیفیت مطلوبی دارند و تعدیل های افزایش سود و فروش آن ها در گزارش تفسیری های شش ماهه امسال بسیار قابل ملاحظه است.

وی افزود: انتظار می رود در گزارش تفسیری های نه ماهه و پایانی هم شاهد ادامه فروش و سودآوری اکثر شرکت ها باشیم که همین مساله می تواند با تقویت پتانسیل ها سبب رشد بورس شود.

دارابی تاکید نمود: در صورتیکه تورم مهار شود و انضباط مالی رعایت شود، سهام در ایران بسیار ارزنده است.

*توصیه هایی برای سرمایه گذاری در بورس

این کارشناس بازار سرمایه توصیه نمود: اشخاصی که تجربه معامله در بورس را ندارند باید اصول سرمایه گذاری در بورس را یاد بگیرند و از مشاوره کارگزاران، خدمات صندوق های مشاوره و سبد سهام استفاده نمایند.

دارابی اضافه نمود: تجربه و دانش کافی در بورس بسیار مهم است.

وی ادامه داد: فراز و فرود در بورس بسیار است و نباید احساسی برخورد شود./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.