نمی‌خوانند، جیغ می‌کشند

۲۰م آذر ،

جام جم آنلاین: برنامه «دستان» که از شبکه آموزش پخش می‌شود در کنار مجله سینمایی «هفت» بار فرهنگی جمعه شب‌های بینندگان تلویزیون را بالا می‌برد.

نقطه قوت «دستان» در آن است که هدف مشخص و تعیین‌شده‌ای دارد و می‌خواهد بازار موسیقی ایران را رونق بخشد و نگاهی آسیب‌شناسانه به تنگناهای این هنر اصیل داشته باشد.

در جدیدترین قسمت «دستان» که جمعه شب و شنبه شب پخش شد، دو اتفاق خوب و مهم افتاد. اولی پخش صحبت‌های مانی رهنما بود که داشت درددل بسیاری از دلسوزان عرصه موسیقی را بیان می‌کرد و دومین اتفاق نیز پخش مجموعه گزارش‌هایی در نکوداشت زنده‌یاد بابک بیات بود.

مانی رهنما که خودش از شاگردان بابک بیات است در حرف‌هایش از صدای ناهنجار برخی خوانندگان پاپ انتقاد کرد و گفت: آنها بیشتر جیغ می‌زنند و با فشار برحنجره‌شان می‌خوانند. این خوانندگان در نظر نمی‌گیرند که همان‌قدر که آنها زور می‌زنند، شنونده رنج می‌برد.

به گفته رهنما، این روزها صداهای زنانه در میان آثار خوانندگان مرد زیاد شده است. به گونه‌ای که اگر چشمانت را ببندی و موسیقی را گوش کنی فکر می‌کنی که یک زن در حال خواندن است.

او این سوال را مطرح کرد که چرا حجم تولید این خوانندگان بسیار بالاست. چون خودش با ۱۵ سال سابقه هنوز ۶۰ آهنگ منتشر نکرده،‌ اما بعضی از همکارانش ظرف یک ماه ۶۰ قطعه در اینترنت منتشر می‌کنند!

پخش مستند بن‌بست، ساخته مصطفی شیری از دیگر بخش‌های جذاب برنامه دستان بود. این مستند به مرور زندگی و آثار بابک بیات، آهنگساز سینمای ایران و سازنده برخی ملودی‌های ماندگار عرصه موسیقی پرداخت و در آن هنرمندان نام‌آشنایی چون بهرام بیضایی، احمدرضا احمدی، آیدین آغداشلو، فریدون شهبازیان و مسعود کیمیایی دربارهٔ بیات سخن گفتند.

در شرایطی که موسیقی کشور در دوران رکود به‌سر می‌برد و خبر خوشحال‌کننده‌ای از اوضاعش شنیده نمی‌شود، پخش چنین برنامه‌هایی را باید به فال‌نیک گرفت.

دستان به یادمان می‌اندازد که هنردوستان و هنرمندان ما هنوز از داشتن یک جشنواره موسیقی پاپ محروم می باشند.

همچنین این سوال را مطرح می‌کند که چرا خیلی از آلبوم‌های انتشار یافته در بازار هزینه‌های خودشان را هم برنمی‌گردانند؟ چرا هنرمندان عرصه پاپ بجز ناصر عبداللهی و فرهاد هیچ‌یک در وصف بزرگان دینی کاری نخوانده‌اند؟ چرا برخی خوانندگان پاپ در ترانه‌هایشان نفرت و کینه را ترویج می‌دهند؟ چرا مسوولان خیلی از پیشکسوتان موسیقی را فراموش کرده‌اند و خیلی چراهای دیگر.

در هفته‌های قبل هنرمندانی چون رضا صادقی و احسان خواجه‌امیری مهمان دستان شدند و حرف‌های دلشان را مطرح کردند.

قرار است در هفته‌های آینده محمد اصفهانی نیز به استودیوی دستان بیاید و با مخاطبان سخن بگوید.

دست‌اندرکاران این برنامه هم‌اکنون مشغول فعالیت برای ساخت ویژه برنامه‌های نوروزی دستان می باشند تا از ۲۵اسفند تا ۲۵ فروردین به صورت شبانه این مجله تصویری را روانه آنتن کنند.

احسان رحیم‌زاده – رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.