نمی توان مسیر برنامه هسته ای ایران را تغییر داد/ ۴ روش پیش روی واشنگتن

به گزارش خبرگزاری مهر، “دنیس راس” در مقاله ای برای روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به اختلافات مقامات واشنگتن و تل آویو درباره چگونگی مقابله با برنامه هسته ای ایران می نویسد: به اعتقاد “بنیامین نتانیاهو” نخست وزیر رژیم صهیونیستی نمی توان مسیر برنامه هسته ای ایران را تغییر داد.

راس که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ به عنوان مشاور ویژه اوباما در امور خاورمیانه و آسیای جنوبی فعالیت کرده است، می گوید: به این دلیل از واژه پیشگیری درقبال برنامه هسته ای ایران استفاده می کنم زیرا نه آمریکا و نه اسرائیل نمی توانند به طور کامل قابلیت تهران را برای ساخت بمب اتم از بین ببرند.

به نوشته راس، اگرچه واشنگتن و تل آویو با توسل به اقدام نظامی ایران را از فعالیت هسته ای خود دور کنند اما نمی توانند توانایی فنی و مهندسی این کشور را برای ساخت بمب هسته ای از بین ببرند. 

این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در ادامه این مقاله با اشاره به از بین رفتن اتحاد جامعه بین الملل در صورت حمله به ایران به اختلاف نظر مقامات اسرائیلی درباره تداوم تحریم ها علیه تهران می پردازد. 

راس مذاکرات گروه ۱+۵ را به عنوان ابزار آمریکا برای توجیه جنگ با ایران توصیف می کند و به چهار روش پیش روی آمریکا برای کاهش تب جنگ میان مقامات اسرائیلی اشاره می کند.

با وجود تاکید ایران بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود، راس یکی از این روش ها را اعمال محدودیت هایی علیه برنامه هسته ای ایران توصیف می کند که به تهران اجازه نمی دهد برنامه خود را به سوی نظامی شدن سوق دهد.

دومین روش آغاز مذاکرات با گروه ۱+۵ و گفتگو درباره بکارگیری استراتژی هایی است که در صورت عدم کارآمدی مذاکرات مورد استفاده قرار می گیرد.

سومین روش بررسی امکانات نظامی و چهارمین روش پرسش درباره نوع حمایت از رژیم صهیونیستی در صورت توسل به زور از سوی  تل آویو علیه تهران است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.