نودا تظاهرات ضد ژاپنی در چین را محکوم کرد

نخست وزیر ژاپن امروز (یکشنبه) افزایش تظاهرات ضد ژاپنی در چین را محکوم کرد و بر تعهد خود نسبت به ادامه تلاش‌ها برای تثبیت حاکمیت ژاپن بر جزایر مورد مناقشه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، یوهیشیکو نودا، نخست وزیر ژاپن همزمان با ایراد این اظهارات و محکوم کردن تظاهرات ضد ژاپنی در چین، به تمایل خود برای حفظ روابط سالم اقتصادی با پکن اشاره کرد.

اظهارات یوهوشیکو نودا بدین معنی است اگرچه وی به هیچ وجه قصد ندارد تا تدابیر دولت وی مبنی بر ملی سازی جزایر مورد مناقشه را لغو کند اما نگرانی وی در رابطه با سقوط اقتصادی ژاپن به دلیل مناقشه با چین بر سر جزایر مذکور در حال افزایش است چرا که چین بزرگترین شریک اقتصادی ژاپن است.

اختلافات روزافزون دو کشور بر سر جزایر مورد مناقشه که در ژاپن با نام سنکاکو و در چین با نام دیائویو شناخته می‌شود در روز شنبه تظاهراتی به وجود آورد که ناظران ژاپنی آن را به عنوان بزرگترین تظاهرات ضد ژاپنی در چین از سال ۱۹۷۲ می‌دانند.

نخست وزیر ژاپن طی یک مناظره با اعضای حزب حاکم دموکرات ژاپن که از تلویزیون پخش می‌شد، گفت: متاسفانه این مسئله نگرانی‌ها را در مورد شهروندان و شرکت‌های ژاپنی در چین افزایش می‌دهد. من قویا از دولت چین درخواست می‌کنم تا امنیت‌ آن‌ها را تضمین کرده و همزمان من اعتراض خود را نیز ابراز می‌کنم.

روز شنبه تظاهرکنندگان چینی به خیابان آمده و در جلوی سفارت ژاپن تجمع کرده و با نیروهای مسلح پلیس درگیر شدند. در همین حال برخی دیگر از تظاهرکنندگان به فروشگاه‌های ژاپنی رفته و آن‌ها را غارت کردند. همزمان با این مسئله رسانه‌های ژاپنی از آتش سوزی ساختمان برخی شرکت‌های ژاپنی خبر دادند. تحلیل‌گران می‌گویند که احتمال این‌که روابط بین دو کشور حتی بدتر از سال ۲۰۰۵ شود نیز وجود دارد. سال ۲۰۰۵ نخست وزیر پیشین ژاپن با سفر به جزایر مورد مناقشه بر اعتراضات ضد ژاپنی دامن زد.

نخست وزیر ژاپن همچنین اعتراض خود را نسبت به اقدام تظاهرکنندگان چینی مبنی بر سوزاندن پرچم این کشور ابراز کرد.

نودا گفت که یکی از ارکان سیاسی وی در رابطه با جزایر مورد مناقشه اتخاذ “پاسخ قاطعانه” است.

وی گفت: بدین وسیله من اعلام می‌کنم که ما قاطعانه از جزایر سنکاکو دفاع خواهیم کرد. ما تمام اقدامات لازم را صورت خواهیم داد.

اقدامات هفته گذشته از سوی دولت ژاپن مبنی بر تثبیت حاکمیت خود بر این جزایر اقدامات خشمگینانه‌ای را از سوی چین در بر داشته است.

نودا قول داد تا به منظور جلوگیری از ورود قایق‌های ماهیگیری چینی به آب‌های اطراف جزایر مورد مناقشه تدابیر امنیتی را همچنان حفظ کند. یکشنبه روز آغاز فعالیت‌ فعالان ماهیگیران چینی پس از چند ماه عقب نشینی است.

نودا در ادامه گفت: ما هراقدامی را که قانون ژاپن به ما اجازه دهد از جمله تقویت گارد ساحلی و تشدید اقدامات امنیتی علیه تجاوزکنندگان چینی به جزایر مورد مناقشه صورت خواهیم داد.

نودا که انتظار می‌رود رهبر حزب دموکرات لیبرال در تاریخ ۲۱ سپتامبر شود تحت فشار است تا از شکست‌های حزبش در انتخابات سراسری بعدی بکاهد.

همزمان با تدوام مناقشات ارضی با ژاپن و کره جنوبی، نخست وزیر ژاپن قصد دارد تا طی نشست مجمع عمومی سازمان ملل که اواخر ماه سپتامبر برگزار خواهد شد بر اهمیت مدیریت مسائل مناقشات ارضی بر اساس حاکمیت قانون تاکید کند. ژاپن معتقد است که جزایر سنکاکو بر اساس قانون بین‌المللی به این کشور تعلق دارد.

نخست وزیر ژاپن همچنین گفت که رکن سیاسی دیگر وی متوازن عمل کردن است.

وی گفت: باید به خاطر بسپاریم که ما (چین و ژاپن) دومین و سومین قدرت‌های اقتصادی جهان هستیم و رشد چین منجر به ایجاد فرصت‌ها در ژاپن می‌شود. برای دو طرف مهم است که همزمان با این مسائل به اهمیت تحکیم چنین روابطی بیاندیشند.

وی در آخر گفت که صبورانه از چین می‌خواهد تا به طور متعادل عمل کرده و ارتباط نزدیک خود را با دولت چین حفظ خواهد کرد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.