نوذر آزادی بازیگر سینما درگذشت + عکس، بیوگرافی و علت فوت

نوذر آزادی بازیگر سینما ساعتی پیش در سن ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفت. درگذشت نوذر آزادی بازیگر سینما توسط خانواده این هنرمند تایید شد در این خبر عکس، بیوگرافی و علت فوت نوذر آزادی را میخوانید.

به گزارش ممتازنیوز خبر درگذشت نوذر آزادی بازیگر سینما ساعتی پیش منتشر شد. وی در سن ۸۲ سالگی در کشور آلمان دار فانی را وداع گفت. علت فوت نوذر آزادی از سوی خانواده وی هنوز اعلام نشده است. نوذر آزادی بازیگر، گوینده، نویسنده و کارگردان سریال های قبل انقلاب و همسر پروین دولشاهی بود. نوذر آزادی متولد سال ۱۳۱۷ در شهر کرمانشاه و فارغ‌التحصیل رشته تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک بود.

نوذر آزادی گوینده، نویسنده و کارگردان ایرانی امروز ۹ اسفند در ۸۲ سالگی در آلمان درگذشت.

وی تا چند سال پیش در ایران زندگی می‌کرد، ولی در این سال‌ها فعالیت هنری نداشت.

آزادی در رادیو و تئاتر به ویژه تئاتر کرمانشاه فرد تاثیرگذاری بود، اما با بازی در سریال‌های قبل از انقلاب و نویسندگی و کارگردانی مجموعه «ایتالیا ایتالیا» به شهرت رسید.

زنده‌یاد نوذر آزادی پس از انقلاب چندین پیشنهاد کار در خارج از کشور داشت، ولی آن‌ها را نپذیرفت.

او فارغ‌التحصیل رشته تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک بود.

 

بیوگرافی نوذر آزادی

نوذر آزادی در سال ۱۳۱۷ در کرمانشاه به دنیا آمد، مدتی به عنوان گوینده و نویسنده در رادیوی کرمانشاه فعالیت می‌کرد و از آنجا با پروین دولتشاهی آشنا شد که این آشنایی به ازدواج انجامید.

وی در زمستان سال ۱۳۵۶ با ساخت مجموعه تلویزیونی شش قسمتی ایتالیا ایتالیا به کارگردانی و نویسندگی خودش به اوج پختگی و تکامل رسید.

همسر او پروین دولتشاهی از هنرمندان تئاتر تلویزیون و سینماست که در سریال‌ها و نمایش‌ها و چندین فیلم سینمایی از جمله سریال ایتالیا ایتالیا نیز با ایشان همبازی بودند.

 

زندگی شخصی

نوذر آزادی در سال ۱۳۱۷ در کرمانشاه به دنیا آمد، خانواده مادری او از #قوم_لک ایل کاکاوند هرسین کرمانشاه بودند. پدرش ارتشی بود و در کرمانشاه مأموریت داشت. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در دبستان و دبیرستان کزازی که از مدارس مشهور کرمانشاه بود به انجام رسانید. مدتی به عنوان گوینده و نویسنده در رادیوی کرمانشاه فعالیت می‌کرد و از آنجا با پروین دولتشاهی آشنا شد که این آشنایی به ازدواج انجامید.

درگذشت نوذر آزادی بازیگر سینما + عکس، بیوگرافی و علت فوت

بازیگری

نوذر آزادی هنگامی که ۱۴ ساله بود بازیگری را از تئاتر کرمانشاه آغاز کرد؛ و از تابستان سال ۱۳۳۷ هم‌زمان در تهران نیز با گروه آناهیتا زیر نظر مصطفی اسکویی ادامه داد. از جمله کارهای شاخص او در تهران و کرمانشاه بازی در نمایش‌هایی چون سرایدار، هرکول و طویله اوجیاس، امشب از خود می‌سازیم، ایستگاه، دون ژوان در جهنم به کارگردانی ابراهیم گلستان و اورگاست به کارگردانی پیتر بروک، بازجویی، فال‌گوش، پوشاندن آن‌ها که برهنه‌اند، بیرون جلوی در، کارمندان روزجمعه، کتک خورده و راضی، شش شخصیت درجستجوی نویسنده، کلاهی پراز باران، ویلون ساز کره مونا، مستنطق، کارگردانی نمایش «رضا بیک ایمانوردی» نوشتهٔ ابراهیم مکّی و چند نمایش دیگر است.

شهرت اصلی او نزد اهالی قدیمی تئاتر و منتقدین آن روزگار بخاطر بازیگری در نمایش‌های مطرحی همچون اورگاست به کارگردانی پیتر بروک و نمایش سرایدار وچند نمایش دیگر است و نزد اکثریت مخاطبان تلویزیون تا این زمان بیشتر برای بازی در نقش «جعفر قاطبه» می‌باشد؛ این تیپ/شخصیتِ انتقادی ابتدا در سریالی در گونه کمدی/انتقادی به نام اختاپوس نوشته و کارگردانی پرویز صیاد و به ابتکار هنری نوذر آزادی خلق گردیده و با موفقیت اجرا شد و به سرعت در بین بینندگان به محبوبیت و شهرت رسید و در زمستان سال ۱۳۵۶ با ساخت مجموعه تلویزیونی شش قسمتی ایتالیا ایتالیا به کارگردانی و نویسندگی خودش به اوج پختگی و تکامل رسید. این سریال در نخستین روزهای عید ۱۳۵۷ از تلویزیون ملی ایران پخش شد.

او همچنین در سریال‌های سرکار استوار، آدم به آدم، تله موش، قماربازان، ساتگین و همچنین چند کار تلویزیونی تک قسمتی مثل کاف شو، سامانتا شو ایفای نقش کرده‌است.

همسر او پروین دولتشاهی از هنرمندان تئاتر تلویزیون و سینما بود که در سریال‌ها و نمایش‌ها و چندین فیلم سینمایی از جمله سریال ایتالیا ایتالیا نیز با هم همبازی بودند.

 

نمایشگاه نقاشی

در سال ۲۰۱۰، نخستین نمایشگاه از نقاشی‌های ایشان در «گالری سیحون» واقع در شهر لس آنجلس برگزار گردید. این نخستین نمایشگاه آثار نقاشی نوذر آزادی بود که در آمریکا برگزار شد و «رنگین کمان‌های نوذر آزادی» نام داشت. برگزاری این نمایشگاه عده زیادی از ایرانیان ساکن این شهر را به این مکان کشانید تا با دیدن نقاشی‌ها از نزدیک نیز با این بازیگر قدیمی ملاقات کنند.

نوذر آزادی پس از انقلاب چندین سفر به اروپا و آمریکا داشته و پیشنهادهای زیادی برای کار دریافت کرده که به دلایل مختلف هیچ‌کدام را نپذیرفت.

 

فیلم‌شناسی

زنبورک (۱۳۵۴) جوان جستجوگرِ گنج
مظفر (۱۳۵۳)، محسن
صمد به مدرسه می‌رود (۱۳۵۲)، آقای مدیر
خواستگار (۱۳۵۱)، دون ژوان
صمد و قالیچه حضرت سلیمان (۱۳۵۰)، گانگستر عکاس

درگذشت نوذر آزادی بازیگر سینما + عکس، بیوگرافی و علت فوت

برخی از کارهای تلویزیونی

سریال ایتالیا ایتالیا – ۱۳۵۶ (جعفر قاطبه)
سریال اختاپوس (قاطبه)
سریال سرکار استوار
تک قسمت – سامانتاشو (مخصوص نوروز)
سریال هفت قسمتی آدم به آدم
کاف شو (مخصوص نوروز)
اجرای کنسرت بزرگ سیمای ایران (سالگرد تأسیس تلویزیون ملی ایران)

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.