نوذر شفیعی: وابستگی اروپا به آمریکا مانع حمایت جوزپ بورل از برجام است

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: وابستگی ساختاری اروپا به آمریکا در تمامی زمینه‌ها به ویژه در حوزه امنیت و اقتصاد عامل بازدارنده‌ تلاش‌های جوزپ بورل در حمایت و حفظ برجام است.

نوذر شفیعی در گفـت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر جوزپ بورل گفت: به نظر، رییس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا شخصیتی منطقی و معقول دارد و بسیاری پیش‌بینی کردند که به برجام و تعامل با ایران رویکرد مثبت دارد. اعضای اتحادیه اروپا برای او احترام و اهمیت قایل هستند و او قادر است در دیدگاه آنها نسبت به مسایل ایران تغییر ایجاد کند و حتی گفته می‌شود که تمدید زمان فعال کردن مکانیسم ماشه بخشی از تلاش‌های او بوده است.

وی درباره رابطه تاثیر و نفوذ اقدامات و رویکرد جوزپ بورل بر سیاست و رویکرد اروپا در مقابل فشارهای آمریکا به ایران گفت: به طور ساختاری اروپا به آمریکا وابسته است و به لحاظ اقتصادی، فرهنگی ـ تمدنی و امنیتی این وابستگی وجود دارد از این رو این محدودیت ساختاری، یک عامل بازدارنده بر فعالیت بورل است.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با تاکید بر این‌که اتحادیه اروپا یک بازیگر تاثیرگذار در صحنه بین‌الملل است نه لزوما تعیین‌کننده اظهار کرد: بعد از این مدت روشن شده است که اروپا توان مقابله با آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه ایران ندارد. آنها ابتدا اعلام کردند که از برجام و ماندن ایران در آن حمایت و حفاظت می‌کنند اما بعد گفتند که با وجود خروج آمریکا از برجام اروپا به تعهداتش ادامه می‌دهد و خلاء آمریکا را پر می‌کند اما دیدیم که این امر محقق نشد و حتی اینستکس که یک ظرف توخالی بود را نتوانستند راه‌اندازی کنند. بعد از آن نیز گفتند که ایران و آمریکا خودشان بنشینند و مسایل‌شان را حل کنند، از این رو معتقدم روی اروپا نمی‌شود حساب باز کرد که بتواند در روند فعلی تغییری ایجاد کند.

شفیعی خاطرنشان کرد: اروپا در نهایت از ایران می‌خواهد که رفتارش را در واکنش به خروج آمریکا و اجرا نشدن تعهدات برجامی آنها تغییر دهد و برنامه عملی و مشخصی برای حل بحران به وجود آمده در روند اجرای برجام ندارد و رفت و آمد مقامات اروپایی به ایران و رایزنی‌های آنها در گوشه و کنار دنیا تا وقتی به نتیجه ملموسی منجر نشود صرفا شو تبلیغاتی است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.