نوربخش: زنده یاد حسن کسایی نی ایرانی را جهانی کرد

در مراسم یادبود خانه هنرمندان عنوان شد/

شامگاه گذشته مراسم بزرگداشت استاد نی نواز ایران زنده یاد حسن کسایی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی سینما پرس؛ خانه هنرمندان ایران در طول ماه رمضان هر هفته پنجشنبه اقدام به برگزاری مراسم یادبودی برای چهار هنرمند از دست رفته ایران استاد حسن کسایی، استاد منصوره حسینی، استاد محمد فراهانی و استاد عبدالله سرور احمدی خواهد کرد که بر این اساس روز گذشته مراسم یادبود استاد فقید حسن کسایی در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

این مراسم با حضور حمیدرضا نوربخش، مدیر عامل خانه موسیقی، منوچهر غیوری از شاگردان و همراهان زنده یاد حسن کسایی، امید مداح خواننده موسیقی ایرانی و دیگر هنرمندان عرصه‌ موسیقی و جمعی از علاقه‌مندان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

حمیدرضا نوربخش در بخشی از این مراسم اظهار کرد: زنده یاد کسایی ساز نی را به یک ساز جهانی تبدیل کرد و مطمئنا پیش از استاد کسایی ساز نی این قدر و منزلت کنونی را نداشت.

وی افزود: عده‌ای از نوازندگان فقط موسیقی مبتنی بر ساز را دنبال می‌کنند و عده‌‌ای دیگر کسانی هستند که سازشان رنگ و بوی آواز می‌دهد و بنیاد و پایه‌ موسیقی ایرانی را بر آواز می‌دانند. حسن کسایی از جمله هنرمندانی استکه سازش دارای لحن آوازی است و این امر به دلیل اشراف کامل وی به ادبیات فارسی است.

نوربخش ادامه داد: زنده یاد کسایی پس از دوران نوجوانی به ساز نی روی آورد، اما حتی همان اندک صدایی که داشت همگان را تحت تاثیر قرار می‌داد. وی نوازنده‌ای بود که قطعاتش شامل مقدمه، متن و نتیجه بود و همواره همه جملات قطعات ساخته شده‌اش با هم پیوند داشت.

در ادامه مراسم گروه موسیقی «نقش» قطعاتی را در دستگاه شور اجرا کردند نوازندگان این گروه با امید شفیع نوازنده سه‌تار، حسین خوش‌چهره نوازنده نی، رامین علی‌پور نوازنده تمبک و خوانندگی مهدی امامی قطعاتی را در دستگاه شور اجرا کردند.

و پس از آن منوچهر غیوری از شاگردان زنده یاد حسن کسایی در سخنانی کوتاه گفت: استاد کسایی علاوه بر ساز نی به سه تار‌نوازی هم مسلط بود و علاوه بر موسیقی در عرصه‌های دیگری چون شعر، خط و حتی ورزش هم به فعالیت می‌پرداخت.

در ادامه غیوری قطعاتی را با ساز نی یه یاد زنده یاد حسن کسایی نواخت و این درحالی بود که از شدت بغض و ناراحتی این قطعه نیمه تمام به اجرا در آمد.

پایان بخش این مراسم، آواز امید مداح خواننده موسیقی ایرانی در آواز مثنوی افشار بود و سهیل محمودی جرای این مراسم را برعهده داشت.

در این مراسم همچنین عکس‌هایی از زنده یاد حسن کسائی به همراه پخش قعطاتی از تک‌نوازی این هنرمند فقید به نمایش در آمد که مورد توجه حاضران در مراسم قرار گرفت.

انتهای پیام/ص/ن.ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۶۰۳


خبرگزاری سینمای ایران

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. علیرضا مداح:

    با سلام،
    نام خواننده «امیر مداح» می باشد که به اشتباه «امید مداح» درج شده است. خبرگذاری ایسنا نیز خبر را تصحیح نموده است.

    با تشکر

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.