نوروز بهانه‌ای برای پرخوری یا بدخوری نباشد

۲۷م اسفند ،

توصیه‌های تغذیه‌ای وزارت بهداشت در ایام عید

نوروز بهانه‌ای برای پرخوری یا بدخوری نباشد

 نوروز فصل نو شدن و تازگی است و به بهانه نوروز به دید و بازدید یکدیگر رفته و سال نو را با گشت و گذار آغاز می‌کنیم. در آغاز سال تازه به رسم نیاکان از خویشان و دوستان با شیرینی، آجیل و میوه پذیرایی می‌کنیم اما باید یادمان باشد که نوروز بهانه‌ای برای پرخوری و بدخوری نباشد. به همین سبب در این ایام باید به نکاتی چند دربارهٔ تغذیه توجه کنیم.

به گزارش راسخون، دکتر فروزان صالحی، کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر لزوم اجتناب از پرخوری در ایام نوروز، گفت: پرخوری‌های ایام نوروز معمولا سبب می‌شود تا پس از تعطیلات اکثر اشخاص از اضافه کردن ۲ تا ۳ کیلوگرمی وزن شکایت کنند که کاهش این وزن اضافه شده، به ویژه در میانسالان و سالمندان بسیار دشوار خواهد بود.

وی بر پرهیز از خوردن بیش از حد شیرینی و آجیل در جهت پیشگیری از افزایش وزن تاکید کرد و ادامه داد: به هنگام خرید شیرینی باید سعی شود شیرینی‌های خشک و ترجیحا با اندازه کوچک‌تر را انتخاب کرد؛ شیرینی‌هایی که حجم و اندازه بزرگ دارند میهمانان را وادار می‌کند تا ناخواسته مقدار بسیاری قند و چربی بخورند. همچنین لازم است از شیرینی‌های تر کمتر استفاده شود. این شیرینی‌ها به سبب داشتن “خامه” و “کرم” از میزان چربی و کالری بیشتری برخوردارند و سبب اضافه وزن و چاقی می‌شود. علاوه بر آن این شیرینی‌ها را به مدت طولانی نمی ‌توان نگهداشت و احتمال زود فاسد شدن آن‌ها وجود دارد.

صالحی با بیان این که باید سعی شود در دید و بازدیدهای ایام عید بیشتر از میوه استفاده شود تا شیرینی، افزود: البته در مصرف میوه هم نباید بسیاره‌روی کرد. همچنین باید سعی شود آجیل‌ کم نمک خریداری شود؛ چرا که آجیل شور میزان نمک دریافتی را افزایش می‌دهد. باید در نظر داشت که انواع مغزها (بادام، پسته، فندق و …) و تخمه‌ها حاوی مقدار بسیاری چربی می باشند (هر ۱۰۰ گرم آنها حاوی ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری است).

وی همچنین گفت: از آنجا که در ایام نوروز به سبب این که بیشتر وقت به دید و بازدید می‌گذرد، ممکن است خانواده‌ها فرصت چندانی برای طبخ غذا نداشته باشند، این موضوع نباید بهانه‌ای برای خوردن بیش از حد فست فودها شود؛ بنابراین باید برای طبخ غذا برنامه‌ریزی شود تا اعضای خانواده مجبور به استفاده از غذاهای چرب و شور خارج از منزل نباشند.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت پیشنهاد کرد که به منظور پیشگیری از پرخوری در میهمانی‌های ایام نوروز، بیشتر از سالاد و سبزی استفاده شود و گفت: این مواد به‌ سبب داشتن فیبر، جذب چربی و مواد قندی را کاهش داده و از اضافه وزن و چاقی پیشگیری می‌کند. همچنین بهتر است در میهمانی‌های ایام نوروز، به جای نوشابه‌های گازدار (حتی انواع کم کالری) و آب میوه‌های صنعتی که قند بسیاری دارند، از نوشیدنی‌های سالم مانند آب یا دوغ‌های کم نمک و بدون گاز استفاده شود.

صالحی همچنین تاکید کرد که اشخاص در ایام تعطیل پیاده‌روی را در برنامه روزانه خود قرار دهند تا پس از تعطیلات دچار افزایش وزن نشوند و گفت: همچنین در ایام تعطیلات نباید از مصرف شیر و لبنیات غافل شد. باید مراقب بود که در سفرها از لبنیات غیرپاستوریزه نیز استفاده نشود.

وی به مسافران نوروزی نیز پیشنهاد کرد که در سفرها سعی کنند تا حد امکان غذا را در خانه تهیه کنند و از صرف غذا در رستوران‌های بین راهی که از سلامت مواد غذایی آن مطمئن نیستند، اجتناب کنند.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پایان گفت: همچنین بهتر است در صورت صرف غذا در رستوران، به همراه غذا از ماست کم چرب و پاستوریزه، لیمو ترش یا آبلیمو استفاده شود چرا که این مواد محیط دستگاه گوارش را اسیدی کرده و از رشد و تکثیر میکروب‌ها در دستگاه گوارش و در نتیجه مسمومیت غذایی جلوگیری می‌کنند.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.