نوروز ۹۲ رکورد مصرف بنزین را در دنیا شکست

۱۷فروردین۱۳،

مجله مهر: نوروز امسال، مصرف بنزین ایرانی ها به مرز ۱۰۰میلیون لیتر در روز رسید و رکورد دنیا را شکست!

 رکورد مصرف بنزین ایران از زمان ورود اولین خودرو بنزین‌سوز به کشور (دوران قاجاریه) تاکنون با ثبت مصرف بیش از ۹۸ میلیون لیتر در روز دوازدهم فروردین ماه سال تازه شکسته شد و پیش بینی می‌شود در سال ۹۲ با تثبیت قیمت فرآورده‌های نفتی و ثبت یک جهش چشمگیر بار دیگر تراز تولید و مصرف بنزین و گازوئیل منفی شود.

در روزهای پایانی اسفند ماه سال قبل مجتمع بنزین سازی RFCC پالایشگاه نفت امام خمینی شازند با ظرفیت تولید هشت میلیون لیتر در روز به طور رسمی در مدار بهره‌برداری قرار گرفت و مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خبر دادند که با این راه اندازی تراز تولید و مصرف بنزین در کشور برابر شده است. با این حال، ثبت رکورد ۹۸ میلیون لیتری بنزین در روز دوازده فروردین ماه متناسب با تولید بنزین سه پالایشگاه تازه نفت در کشور است.
 
چرا مصرف بنزین بالا رفت؟

سیدناصر سجادی قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طولانی تر بودن تعطیلات نوروزی را سبب اصلی افزایش قابل توجه مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی امسال می داند و می گوید: مسافرت های نوروزی از ۲۴ اسفند ماه آغاز شده و تا ۱۷ فروردین ماه سال ادامه می یابد. در نوروز سالجاری متوسط مصرف بنزین کشور در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل از رشدی ۱۰ درصدی برخوردار شده و در ۲۹ اسفند ماه سال قبل رکورد مصرف ۹۰ میلیون لیتر به ثبت رسید و پیش بینی می گردد در روزهای پایانی تعطیلات هم یک رکورد تازه حاصل شود.

او البته می گوید  که با وجود افزایش مصرف بنزین اما هم اکنون ذخیره سازی این فرآورده نفتی در شرایط مطلوبی قرار دارد.

علاوه بر طولانی شدن تعطیلات نوروزی، اختصاص ۵۰ لیتر سهمیه ویژه بنزین نوروزی به خودروهای شخصی و احتمال تثبیت قیمت و سهمیه های بنزین تا تابستان سال تازه در افزایش مصرف این فراورده استراتژیک نفتی تاثیر مستقیم داشته است.
 
هدیه ۱٫۳ میلیارد لیتری بنزینی دولت به مردم

بر اساس آمارهای رسمی وزارت نفت، در حال حاضر حدود ۲۴ میلیون کارت هوشمند بنزین و گازوئیل در سطح کشور فعال است که از این تعداد نزدیک به ۱۲ میلیون کارت سوخت برای خودروهای شخصی صادر شده است.

به این ترتیب برای نوروز امسال بیش از یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون لیتر بنزین با نرخ نیمه یارانه‌ای ۴۰۰ تومانی به کارت های هوشمند سوخت واریز شده است، این در حالی است که تا پیش از واریز این سهمیه بنزین نیمه یارانه ای، فروش بنزین آزاد در جایگاه‌های سوخت کشور با ثبت یک رکورد تازه به مرز ۲۰ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

همچنین برای نوروز امسال ۲۵ لیتر سهمیه بنزین به کارت سوخت موتورسیکلت‌ها با نرخ نیمه یارانه ای اختصاص یافته است، این در حالی است که برای فروردین ماه هیچگونه تغییری در سهمیه خودروهای عمومی و خدماتی حاصل نشده است.

از سوی دیگر، برای فروردین ماه سال سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی بدون محدودیت، در صورت اتمام سهمیه بنزین نیمه یارانه ای ۴۰۰ تومانی خودروها از طریق کارت هوشمند سوخت خودرو قابل برداشت است.


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.