نوری نجفی:کاریکاتورشوخی بردارنیست

محسن نوری نجفی معتقد است: شرایط فعلی مطبوعات آزاد نیست و به غیر از کاریکاتور در سایر بخش های مرتبط با مطبوعات نیز با مشکل روبرو هستیم. این هنرمند کارتونیست گفت: در حال حاضر هر آنچه که در رابطه با…

محسن نوری نجفی معتقد است: شرایط فعلی مطبوعات آزاد نیست و به غیر از کاریکاتور در سایر بخش های مرتبط با مطبوعات نیز با مشکل روبرو هستیم.

این هنرمند کارتونیست گفت: در حال حاضر هر آنچه که در رابطه با ادبیات ، گزارش ، اخبار و همچنین هنر کاریکاتور در مطبوعات دیده می شود ،با عدم آزادی این حوزه روبروست، در حالیکه هر آنچه را که نمی توانیم بگوییم ، بکشیم و یا چاپ کنیم می توانیم حداقل در قالب یک کتاب به چاپ برسانیم.

او اضافه کرد: به شخصه کاریکاتورهایی داریم که به نوعی طنز سیاه محسوب می شود و قابل چاپ در مطبوعات نیست اما همین ها را در قالب یک کتاب به چاپ رسانده ام و امیدوارم روزی عرصه مطبوعات به قدری باز شود که امکان چاپ آنها را در این بخش نیز پیدا کنم.

نوری نجفی در عین حال خاصیت کاریکاتور مطبوعاتی را در چنین مشکلاتی دانست و افزود: یک زمانی با کمتر مشکلی می توانستیم کاریکاتور را چاپ کنیم ،اما همان زمان هم با مشکلاتی روبرو بودیم و به شخصه فکر می کنم این خط قرمزها همیشه وجود داشته و باید باشد، اما از یک جهت هم نگران این انجام رسالت مطبوعاتی برای طنز و کاریکاتور هستم.

این هنرمند کارتونیست تصریح کرد: آنهایی که زمانی فکر می کردند طنز و کاریکاتور کار ساده ای است، امروز به این نکته رسیده اند که چقدر این هنر سخت و پیچیده است و شاید از این جهت وضعیت نابسامان کاریکاتور مطبوعات را باید تقصیر مدیران مسئول و سردبیران دانست که سواد بصری لازم را ندارند.

او در همین رابطه توضیح داد: گاه مدیران رسانه ها از ترس و عدم آگاهی کاریکاتوری را چاپ نمی کنند زیرا قدرت تشخیص آن را ندارند که این تصویر امکان چاپ دارد یا ندارد؟ و به همین دلیل هم با مشکل مواجه هستند که شاید نوعی خود سانسوری بر آن بتوان نام نهاد.

نوری نجفی فضای سیاسی اجتماعی جامعه را در این عرصه موثر دانست و افزود: قطعا وضعیت فعلی بر روی فعالیت کارتونیست ها تاثیر گذار است اما تا حدی این مشکل گردن خود هنرمندان این عرصه می دانم که شاید به دنبال خلق شرایط جدیدی برای فعالیت هایشان نیستند و تلاش نمی کنند مثلا در شرایطی که امکان چاپ کاریکاتوروجود ندارد به آثار طنز روی بیاورند.

او یکی دیگر از مشکلات جدی پیش روی کاریکاتور مطبوعات را در وضعیت مالی آن دانست وافزود: اساسا کاریکاتور مطبوعات شغل درآمد آوری برای هنرمندان فعال در این حوزه نیست. به طوری که حقوق ما در کیهان آن سال ها از تمام کارمندان پایین تر بود و متاسفانه هیچ مرجعی برای رسیدگی به حق و حقوق هنرمندان این عرصه وجود ندارد که باید در بحث ویژه ای به آن پرداخت و چند و چونش را مورد بررسی قرار داد.

نوری نجفی در پایان یادآور شد: جایگاه اصلی کاریکاتور مطبوعات است و بعد از آن می توان به شاخه های دیگری همچون فعالیت های جشنواره ای پرداخت اما فراموش نکنید که کاریکاتور شوخی بردار نیست و جزء هنرهایی که مفاهیم آن برای مردم کاملا ملموس و قابل درک است.

(www.isna.ir)

فرهنگ و هنر

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.