نور مهتابی تاثیری در بهبودی زردی نوزادان ندارد / زردی در شیرخواران باید در اسرع وقت درمان شود

نوشته شده در تاریخ ۱۳/آذر/ – ۱۱:۵۸ و در سرویس اخبار پزشکی ممتاز نیوز

رئیس انجمن عفونی اطفال ایران هشدار داد

خبرگزاری : رئیس انجمن عفونی اطفال ایران با تاکید براینکه در درمان زردی نوزادان باید از هرگونه تجویز خودسرانه خودداری کرد گفت: این دسته از نوزادان را باید در اسرع وقت به متخصص اطفال ارجاع داد زیرا در غیر این صورت عوارض جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

دکتر محمدرضا بلوساز درباره علت بروز زردی در نوزادان و روش‌های درمان آن گفت: زردی در نوزادان به دو دسته از قبیل زردی فیزیولوژیک و پاتولوژیک تقسیم می‌شود. زردی فیزیولوژیک در روزهای ۳ تا ۷ نوزادان بروز پیدا می‌کند که علت آن نارس بودن کبد آنها است.

وی افزود: در این دسته از کودکان کبد نمی‌تواند صفرا را دفع کند و در نتیجه مدفوع آنها بسیار سیاه می‌شود اما با گذشت زمان و انجام درمان‌های لازم توسط پزشک این مشکل برطرف می‌شود.

رئیس انجمن عفونی اطفال ایران درباره بروز زردی پاتولوژیک در نوزادان گفت: در این دسته از نوزادان زردی ظرف ۲۴ یا ۴۸ ساعت و یا به صورت ناگهانی افزایش می‌یابد که این مساله نیاز به بررسی دقیق پزشک دارد.

وی با تاکید براینکه تمام نوزادانی که دچار زردی می‌شوند باید به متخصص اطفال ارجاع داده شوند عنوان کرد: اگر زردی در بیمارستان تشخیص داده شود تمام مراحل درمان به خوبی انجام می‌شود ولی اگر بعد از ترخیص از بیمارستان این عارضه بروز پیدا کرد خانواده‌ها باید توجه داشته باشند نوزادان را در اسرع وقت به مراکز درمان انتقال دهند زیرا ممکن است زردی‌ آنها شدت بیشتری پیدا کند.

بلوساز درباره علل بروز زردی پاتولوژیک گفت: اختلاف گروه خونی مادر و نوزاد، بروز برخی بیماری‌های مادرزادی، ابتلای نوزاد به برخی عفونت‌های ادراری و خونی و مصرف برخی داروها در مادر و نوزاد ممکن است موجب بروز زردی پاتولوژیک شود.

وی افزود: بعد از ارجاع این کودکان به مراکز درمانی اگر زردی در حد پائین باشد برای آنها فتوتراپی انجام می‌شود اما اگر میزان زردی بسیار بالا باشد تعویض خون  تجویز می‌شود.

رئیس انجمن عفونی اطفال ایران در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: به خانواده‌ها هشدار داده می‌شود از تجویز خودسرانه داروهای گیاهی (ترجبین و شیر خشت) و شیمیایی برای این کودکان خودداری کنند و به هیچ عنوان نوزادان را در معرض نور مهتابی قرار ندهند زیرا این اشعه برای آنها هیچ تاثیر مثبتی ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر زردی به موقع مورد درمان قرار نگیرد خطرات جبران ناپذیری را برای نوزاد به همراه دارد و ممکن است موجب کند ذهنی، عقب افتادگی ذهنی و یا فلج مغزی در آنها شود بنابراین تاکید می‌شود والدین به نوزادان خود توجه بسیاری داشته باشند و در صورت مشاهده علائم زردی در اسرع وقت آنها را به متخصص اطفال ارجاع دهند و اگر پس از تکمیل دوره درمان زردی مجدد عود کرد برای ادامه روند درمان به مراکز درمانی مراجعه کنند.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – پزشکی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.