نوشیدن آب یخ و دردسرهای آن!

اگر عادت دارید در روزهای گرم تابستان، آب خیلی یخ بنوشید، بهتر است با دردسرهای پس از آن نیز آشنا شوید.

امروزه کمتر خانواده ای یافت می شود که برای خنک کردن آب و نوشیدنی های خود خصوصاً در فصل گرما، از یخ استفاده نکند. در آب میوه فروشی ها و رستوران ها نیز عموماً برای خنک کردن نوشیدنی های مورد مصرف از تکه های یخ استفاده می شود و یخچال های یخ ساز نیز جای خود را در آشپزخانه ها بازکرده است.
اگر عادت دارید در روزهای گرم تابستان، آب خیلی خنک و شاید خیلی یخ بنوشید، بهتر است بدانید با این کار استرس حرارتی به دستگاه گوارش‌تان وارد می‌کنید و در ضمن تشنگی‌تان نیز برطرف نخواهد شد.
درباره موضوع اول باید گفت این استرس باعث بی قراری و مشکلات گوارشی می‌شود بنابراین آبی بنوشید که دمای آن متناسب با دمای بدن‌تان باشد زیرا تفاوت دمایی بین آب و بدن می‌تواند باعث بروز استرس‌های حرارتی در شما شود.

پس در تابستان هم چند لیوان آب بنوشید و هم میوه‌های تازه در برنامه غذایی‌تان باشند تا نهایتاً دچار کم آبی و عوارض ناشی از آن نشوید. زیرا تعریق زیاد و نرسیدن آب به بدن بسیاری از واکنش‌های حیاتی بدن را با مشکل روبه رو می‌کند و در برخی از موارد موجب مختل شدن آن‌ها می‌شود. استفاده از آب بسیار خنک نه تنها موجب رفع تشنگی نمی‌شود بلکه احساس تشنگی را بیشتر کرده و منجر به سردردهای میگرنی خواهد شد.باید به این نکته نیز اشاره کرد که یخ، سودازا است و آبی که یخ در آن انداخته شود، سودازا شده و خون را غلیظ می کند.و این دیگر دردسر پس از نوشیدن آب یخ است.

نکته:متخصصان توصیه می‌کنند که ترجیحا در روزهای خیلی گرم به جای نوشیدن آب یخ از آب آشامیدنی با دمای معمولی اتاق مصرف کنید و همچنین  تاکید می‌شود که خوردن میوه‌ها و سبزی‌هایی که ذخیره آب فراوان دارند مانند هندوانه و خیار، بهترین گزینه‌ها برای خنک شدن در فصل گرما  مناسب هستند. غذاهای حاوی غلات نیز برای این فصل مناسب بوده  و  با تامین منیزیم و کلسیم مورد نیاز بدن از انقباضات عضلانی ناشی از گرما و کم‌آبی پیشگیری می‌نمایند.

 

 

باشگاه خبرنگاران


MIGNA

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.