نوشیدنی سالم برای کودکان

یکی از سوالات رایج والدینی که نگران سلامتی کودکان خود هستند این است که ، نوشیدنی سالم برای کودک ما چیست؟ آیا کودکان ما مجاز به مصرف آزادانه ی نوشابه ،آب میوه و یا چای و قهوه هستند؟

یکی از سوالات  رایج والدینی که نگران سلامتی کودکان خود هستند  این است که ، نوشیدنی سالم برای کودک ما چیست؟ آیا کودکان ما مجاز به مصرف آزادانه ی نوشابه ،آب میوه و یا چای و قهوه هستند؟

بهترین نوشیدنی برای کودکان  شیر و آب است . در هر زمان کودک خود را از نوشیدن  نوشیدنی های قنددار و پرکالریمنع کنید.مطالعات متعدد نشان داده اند که مصرف نوشیدنیهای حاوی قند که به عنوان نوشابه استفاده می شود زمینه چاقی و افزایش وزن کودکان را فراهم می نماید.

 کودکان  پیش دبستانی باید روزانه ۲ فنجان شیر کم چرب یا بدون چربی (یا لبنیات معادل) استفاده کنند. اگر کودک شما شیر ساده دوست ندارد سعی کنید اندکی طعم دهنده به آن اضافه کنید .طعم دهنده  می تواند توت فرنگی  یا شکلات باشد . مقدار جزئی طعم دهنده می تواند تفاوت بزرگی در طعم ایجاد کند و در عین حال مقادیر معناداری قند اضافه نمی کند . ولیکن از نوشیدنی های آماده حاوی توت فرنگی و شکلات استفاده نکنید چراکه غالباً به طور قابل ملاحظه ای نسبت به شیری که خودتان طعم دار می کنید ،  حاوی کالری بیشتر ، شکر و چربی هستند . و مصرف آب میوه ها را-  که مقادیر معناداری شکر دارند –به روزانه کمتر از یک فنجان محدود کنید.

 

 

نوشیدنی

سایز

کالری

شکر

آب

۸انس(۲۴۰ میلی لیتر)

۰

۰گرم

شیر کم چرب

۸انس(۲۴۰ میلی لیتر)

۱۰۰

۱۱گرم

آب پرتقال ۱۰۰%طبیعی

۸انس(۲۴۰ میلی لیتر)

۱۱۰

۲۲ گرم

آب میوه(حاوی ۱۰ % آب میوه طبیعی)

۸انس(۲۴۰ میلی لیتر)

۱۵۰

۳۸ گرم

پودرهای میوه ای(همراه با شکر اضافه شده)

۸انس(۲۴۰ میلی لیتر)

۹۰

۲۴ گرم

سودا

۸انس(۲۴۰ میلی لیتر)

۱۰۰

۲۷ گرم

 

معمولاً به کودکان نوشابه داده می شود ولی این نوشیدنی کربوناته ارزش تغذیه ای ندارد و میزان زیادی شکر دارد . در مطالعه ای که در مورد مصرف نوشابه کودکان انجام گرفته نشان داده است، بیش از ۳/۱ کودکان نوشابه مصرف میکنند. به طور میانگین کودکان بیش از ۸ انس نوشابه یا نوشیدنیهای میوه ای شیرین شده با شکر می نوشند . از طرف دیگر آنها فقط ۱۲ انس شیر می نوشند که کمتر از ۱۶ انس توصیه شده در روز است .

اگر نوشابه و یا دیگر نوشیدنی های شیرین شده با شکر در دسترس باشند کودکان تمایل کمتری برای نوشیدن مقادیر کافی شیر خواهند داشت . شیر  در کنار کلسیم مواد مغذی دیگری از جمله ویتامین D، پتاسیم ، و پروتئین را برای بدن تامین می کند .

کودکان زمانی که بزرگتر می شوند تمایل به نوشیدن مقادیر بیشتری نوشابه پیدا می کنند. درکودکان بزرگتر و بزرگسالان ،نوشیدن نوشابه و دیگر نوشیدنی های قنددار با اضافه وزن زیاد و دیگر مشکلات مانند پوسیدگی دندان مرتبط است .

 

  • کافئین و کودک : یک ترکیب نامناسب

نوشابه ها غالباً در کنار کالری و شکر، حاوی کافئین نیز می باشد که می تواند اثرات منفی بر کودکان داشته باشد. بیشتر والدین نمی توانند تصور کنند که به کودک پیش دبستانی خود یک فنجان قهوه بدهند ولیکن ممکن است به طور روتین به آنها کولا و دیگر نوشیدنی های حاوی کافئین بدهند. برای کودکان نیز اثرات کافئین مشابه با اثراتی است که در بزرگسالان دیده می شود .

کافئین زیاد می تواند منجر شود به :

  • عصبانیت و ناآرامی
  • ناراحتی معده
  • سردرد
  • عدم تمرکز
  • مشکلات خواب

جهت اجتناب از دادن کافئین زیاد به کودکان، برچسب تغذیه ای روی مواد غذایی و نوشیدنی ها را بخوانید. کافئین علاوه بر اینکه در کولا و برخی نوشیدنی های گازدار وجود دارد، در شکلات، بستنی با طعم قهوه، و نوشیدنی چای سرد نیز یافت می شود .

آب یک برطرف کننده تشنگی و در عین حال بدون کافئین و کالری است و شیر نیز دارای مواد مغذی است که به رشد کودکان کمک می کند . سرو نوشیدنی های بدون کالری را محدود کنید و به کودکان خود آموزش دهید که آب و شیر بهترین نوشیدنی ها برای آنها هستند. در ضمن نوشیدن از طریق نی می تواند اثرات نوشیدنی های شیرین شده بر دندان های جلویی کودکان را کاهش دهد.

 

 منابع:

  1. Libuda L et al. Curr Opin Clin Nutr Metab Care.2009 Nov;12(6):596-600.
  2. Malik VS et al. Am J Clin Nutr.2006 Aug;84(2):274-88.

 


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.