نوعی پروانه برای فرار از دست خفاشها به نیرنگ متوسل می شود

۰۲م آذر ،

تهران / واحد مرکزی خبر / علمی /۰۹/۰۲
برخی انواع پروانه ها برای فرار از دست خفاشهای شکارچی از امواجی شبیه پارازیت و تغییر مسیر در آخرین لحظه استفاده می کنند.

به گزارش خبرگزاری آلمان از کمبریج، آرون کورکوران پژوهشگر آمریکایی سه سال پیش کشف کرد یک نوع پروانه می تواند در امواج ماورای صوت که خفاش ها برای تعیین مکان شکار خود به آن متکی می باشند اختلال
ایجاد کند. پس از آن پژوهشگران زیر نظر کورکوران از دانشکده آمریکایی «واک فاریست» به تحقیق در این باره پرداختند که این پروانه ها چگونه می توانند از خود در برابر خفاشها محافظت کنند. نتایج این بررسی ها روز چهارشنبه در مجله انگلیسی «ژورنال آو اکسپریمنتال بیولوژی» انتشار یافت.
پژوهشگران برای تعیین مسیر پرواز این حشرات سالن بزرگی به مساحت دویست متر مربع را به دوربین های ویژه و فرستنده های امواج مافوق صوت مجهز کردند سپس حرکت پروانه ها را با استفاده از اشعه ماورای بنفش زیر نظر گرفتند. بررسی ها نشن داد این پروانه ها نیرنگی به کار می برند که سبب می گردد خفاشها شکار خود را گم کنند. این پروانه ها برای ایجاداختلال در امواج مافوق صوت که خفاشها ارسال می کنند متقابلا از امواج مافوق صوت استفاده می کنند و در آخرین لحظه، به طور ناگهانی تغییر مسیر می دهند و پنهان می شوند.
کورکوران در این باره گفت، این پروانه ها همواره موفق می شوند از دست خفاشها فرار کنند. وی افزود، خفاشها پس از مواجه شدن با امواج ماورای صوت که پروانه ها تولید می کنند گیج می شوند و تغییر مسیر ناگهانی پروانه ها نیز سبب می گردد آنها نتوانند شکار خود را ردیابی کنند.
دانشمندان متوجه شدند این پروانه ها در زمانی که خفاشها به آنها نزدیک می شوند آرام باقی می مانند و به طور مثال به خوردن غذا ادامه می دهند و فقط در آخرین لحظه اقدام به تغییر مسیر و فرار می کنند.
۱۴۶/۱۰۴


IRIBNews RSS ScientificNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.