نویسنده آمریکای: تحریم ها علیه ایران غیر مشروع هستند

به گزارش ایرنا، ‘استفان لندمن’ متفکرامریکایی و نویسنده کتاب ‘امپریالیسم امریکا’ در مقاله ای با عنوان ‘تحریم های غیرمشروع علیه ایران’ می نویسد: واشنگتن مسوول تمامی

تحریم های غیرمشروعی است که علیه ایران اعمال می کند، زیرا سایر کشورها با اجبار امریکا در تحریم ها شرکت می کنند و با این کار به منافع خود لطمه می زنند.

امریکا همچنین با این کار و با گردن کلفتی به شکلی گسترده عملا اصولی را نقض می کند که به عنوان استاندارد های جهانی شناخته شده اند.

قانون وضعیت فوق العاده بین المللی مصوب سال ۱۹۷۷ به رییس جمهوری امریکا اجازه می دهد در مقابل تهدیدهای غیرعادی خارجی وضعیت اماده باش اضطراری ملی اعلام کند.

بر این اساس رییس جمهوری آمریکا می تواند بر قوانین تجاری تاثیر بگذارد در حال حاضر نیز رییس جمهوری امریکا بدون اینکه نیازی به توجیه اقدام خود داشته باشد با فریب کاری این تحریم های غیرمنصفانه و غیرقانونی را اعمال می کند.

در سال ۱۹۷۹ امریکا به شکلی یک طرفه ۱۲ میلیارد دلار اندوخته های بانکی ایران را مسدود کرد.

بیش از ۶/۵ میلیارد از این اندوخته ها در شعب بانک های امریکائی در خارج از خاک این کشور ذخیره شده بودند.

تحریم ها از نظر قوانین بین المللی فاقد مشروعیت است، زیرا منشور حقوق اقتصادی مجمع عمومی و وظائف دولت های عضو در قبال ان تصریح کرده است:

‘ هیچ کشوری نمی تواند از ابزارهای اقتصادی سیاسی و سایر اقدامات مشابه علیه کشور دیگر و حاکمیت و حقوق ان استفاده یا سایرین را به انجام ان تشویق کند.’

بند ۵۴ معاهده ژنو نیز بر این نکته تاکید دارد ولی امریکا بدون توجهی تمامی قوانین بین المللی را زیر پا می گذارد.

لندمن در پایان می افزاید: ایران می تواند علیه تمامی اقدامات غیر قانونی امریکا اعلام جرم کند همانگونه که بسیاری از کشورها در دادگاه بین المللی جرائم احقاق حق می کنند.

**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۹۶۰۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.