نویسنده سرشناس کتاب‌های کودکان درگذشت + عکس

به گزارش خبرآنلاین، موریس سنداک در اولین ساعات روز سه‌شنبه در بیمارستانی در دانبری در ایالت کانه‌تیکت درگذشت. او ۸۳ ساله بود.
 

لین کاپونرا دوست و سرایدار قدیمی سنداک هنگام مرگ در کنار او بود. سنداک روز جمعه سکته مغزی کرده بود.
 

«جایی که موجودات وحشی هستند» (در ایران «سفر به سرزمین وحشی‌ها») سال ۱۹۶۴ نشان کالدکات بهترین کتاب کودکان را برای سنداک به همراه داشت و سال ۲۰۰۹ مبنای یک فیلم سینمایی موفق به کارگردانی اسپایک جونز شد.
 

سنداک کار خود را به فرمول‌های موفق و قراردادی کتاب‌های کودکان محدود نکرد، برعکس در کتاب‌های خود جنبه گاهی تاریک دوران کودکی را ثبت کرد.


موریس سنداک در نمایشگاه موریس سنداک در منهتن در نیویورک
 

«جایی که موجودات وحشی هستند» درباره پسربچه‌ای به نام ماکس است که وقتی متوجه می‌شود مادرش قصد ازدواج مجدد دارد، ناراحت می‌شود و شام نخورده به اتاق خود می‌رود. ماکس به رویاهایش پناه می‌برد و سوار بر قایق به جزیره‌ای در آن سوی اقیانوس می‌رود که در آن موجودات وحشی زندگی می‌کنند.
    

سنداک برای باله و اپراهای مختلف نیز لباس طراحی می‌کرد، اما بیش از همه به عنوان یک نویسنده کتاب‌های کودکان شهرت داشت.
 

او سال ۲۰۰۳ به اسوشیتدپرس گفت: «من کتاب‌هایی می‌نویسم که بیشتر برای کودکان مناسب به نظر می‌رسند و من با این موضوع مشکل ندارم. کودکان مخاطبان بهتر و منتقدان سرسخت‌تری هستند. بچه‌ها آنچه را فکر می‌کنند به شما می‌گویند، نه آنچه را فکر می‌کنند باید فکر کنند.»
 

سنداک همچنین در آن مصاحبه با اشاره به اینکه حس می‌کند متعلق به نسل در حال انقراض تصویرگران است، گفت: «حس می‌کنم یک دایناسور هستم. فقط چند نفر از ما مانده‌ایم. ما در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ سخت کار می‌کردیم، اما الان بعضی از ما مرده‌اند و باقس را هم کامپیوتر از دور خارج کرده است.»
 

وقتی جونز می‌خواست نسخه سینمایی «جایی که موجودات وحشی هستند» را بسازد، سنداک به او گفت یادش باشد دوران کودکی همیشه شیرین و روشن نیست. سنداک از نتیجه کار راضی بود.
 

او سال ۲۰۰۹ به اسوشیتدپرس گفت: «یک کودک یک مخلوق پیچیده است که می‌تواند تو را دیوانه کند. دوران کودکی با نوعی وحشی‌گری و خشم همراه است. نمی‌خواستم ماکس را به تصویری پیش پا افتاده از یک کودک کوچک خوب که می‌توانید در خیلی از کتاب‌ها پیدا کنید، تنزل بدهم.»


کتاب «جایی که موجودات وحشی هستند» نوشته و با طراحی‌های موریس سنداک

سنداک سال ۱۹۲۸ در بروکلین در نیویورک به دنیا آمد و همان جا بزرگ شد. پدر و مادرش مهاجران لهستانی بودند. دوران کودکی و نوجوانی او با جنگ جهانی دوم همزمان شد. سبک هنری صادقانه سنداک از اتفاقات آن سال‌ها بخصوص کشتار اقوامش در اروپا ریشه گرفت.
 

او به اسوشیتدپرس گفت: «دوران کودکی من با فکر کردن به کودکان آنجا (اروپا) گذشت.»
 

سنداک به دانشکده نرفت و تا پیش از آنکه در ۱۹۴۸ در مغازه اسباب‌بازی فروشی شوارتز مشغول کار شود، کارهای مختلف انجام داد. او کار تصویرگری را از اوایل دهه ۱۹۵۰ آغاز و از ۱۹۵۷ شروع به نوشتن کتاب کرد.
 

او در ۱۹۷۰ مدال بین‌المللی هانس کریستین آندرسن را دریافت کرد و در ۱۹۸۳ برنده جایزه انجمن کتابخانه آمریکا شد. بیل کلینتون رئیس جمهور آمریکا سال ۱۹۹۶ به نشانه تقدیر از کارنامه سنداک مدال ملی به او اعطاء کرد.
 

«در آشپرخانه شب»، «هفت هیولای کوچک» و «آن دور دورها» از دیگر کتاب‌های سنداک است.
 

دیلی میل / ۸ مه / ترجمه: علی افتخاری

۵۸۵۸

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.