نکاتی مهم پیرامون حضور بانوان در ورزشگاه‌ها

نکاتی مهم پیرامون حضور بانوان در ورزشگاه‌ها
حضور بانوان در ورزشگاه‌ها باید با اندیشیدن تدابیری ‌همراه باشد تا آنها هم بتوانند به راحتی، فراغ خاطر و بدون مشکل در سالن‌های ورزشی حضور داشته باشند.
به گزارش سایت خبری ممتاز نیوز:حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به جز درباره ورزش‌هایی مثل کشتی که از نظر شرعی مشکل دارد، با رعایت مسائل قانونی بلامانع است، یعنی در ورزش‌های گروهی بانوان می‌توانند به عنوان تماشاگر در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند و در این زمینه فقط باید لوازم و مقدمات حضور آنها از جهت نظم و ترتیب، ورود و خروج، تعبیه جایگاه ویژه و… مهیا شود. این در حالی است که حتی ما هنوز هم این بی‌نظمی‌ها را در قسمت آقایان می‌بینیم.

با این وجود، باید حضور بانوان در چارچوب ضوابط در ورزشگاه‌ها محقق شود، چرا که ورزش زن و مرد نمی‌شناسد. باید زنان هم به موازات مردان از دیدن مسابقات ورزشی لذت ببرند. در سال‌های اخیر شاهد این بوده‌ایم که بسیاری از بانوان ما در رشته‌های مختلف ورزشی در داخل و خارج از کشور درخشیده و صاحب مقام شده‌اند و بارها و بارها پرچم کشورمان را به اهتزاز درآوردند. بر این اساس بسیار حائز اهمیت است که بانوان علاقه‌مند هم به عنوان ورزشکار و هم به عنوان تماشاچی بتوانند در ورزشگاه‌ها بدون دغدغه فکری و حواشی حضور یابند.

از طرف دیگر، زمانی که مبحث اوقات فراغت مطرح می‌شود می‌توان عنوان کرد که تماشای مسابقات ورزشی تفریحی سالم است، چرا که این مساله آنها را به ورزش کردن تشویق می‌کند. این موضوع خود باعث می‌شود آمار افسردگی کاهش یافته و در آنها انگیزه ایجاد کند. اکنون باید مقدمات حضور زنان در ورزشگاه‌ها را فراهم کنیم. ما در این زمینه در سال‌های اخیر بسیار ضعیف عمل کرده‌ و به جای پرداخت کارشناسی به موضوع همیشه آن را جنجالی و رسانه‌ای کرده‌ایم.

باید بدون اینکه حواشی ایجاد کنیم، زمینه ضابطه مند را برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها به عنوان یک حق طبیعی فراهم کنیم. اگر در این زمینه نیازمند تصویب یا اصلاح قانون هستیم باید تسهیل‌گری کنیم و دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی موظف هستند که این زمینه را مهیا کنند تا بانوان هم از حقوق شهروندی بهره ببرند و به عنوان یک شهروند مثل آقایان برای دیدن مسابقات به ورزشگاه بروند. دستگاه‌های مجری باید تصمیم بگیرند که این اتفاق بیفتد و در این صورت است که مقدمات کار فراهم می‌شود.

اخیرا در جریان بازی‌های والیبال که در ایران برگزار می‌شود شاهد حضور تعدادی از بانوان در ورزشگاه بودیم و مشاهده کردیم که این حضور هیچ مشکلی به وجود نیاورد. با این همه نباید این مساله را فراموش کرد که تغییرات اینچنینی یک فرایند زمان‌بر است و باید افکار عمومی جامعه هم پذیرای این اتفاق باشند.

ممکن است برخی از افراد و گروه‌ها با حضور بانوان در ورزشگاه مخالف باشند. در این موارد هم باید فرهنگسازی صورت بگیرد و این امر نهادینه شود. اگر یک عزم جدی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها ایجاد شود و سازمان ورزش و جوانان هم به عنوان یکی از نهادهای مسئول در بحث اوقات فراغت برای حضور بانوان در ورزشگاه تسهیل‌گری کند، این امر به زودی محقق می‌شود.

تاریخ انتشار خبر: ۳ July 2016 | 6:18 am

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.