نکاتی که پیش از خرید تبلت سرفیس با ویندوز RT باید بدانید

پیش‌فروش تبلت سرفیس مایکروسافت با ویندوز RT آغاز شده است، اما آیا این تبلت مناسب شماست؟ همانطور که می‌دانید مایکروسافت تبلت Surface را با دو پردازنده مختلف ARM و x86 عرضه می‌کند. تبلت Surface RT مجهز به پردازنده Tegra 3 و ویندوز RT است و تبلت Surface Pro که اوایل سایل آینده میلادی وارد بازار خواهد شد مجهز به ویندوز ۸ و پردازنده Ivy Bridge اینتل است. پس پیش از خرید تبلت سرفیس باید بدانید که کدام ابزار مناسب شماست. آیا نرم‌افزارهای قدیمی ویندوز برروی سرفیس اجرا می شوند؟ تفاوت بین دو داک کی‌برد Type Cover و Touch Cover سرفیس در چیست؟ پاسخ این‌ سوالات به همراه اطلاعات بیشتر را در ادامه مطلب بخوانید.

پیش‌فروش نسخه RT تبلت سرفیس از امروز شروع شده است و شما با مراجعه به وب‌سایت Surface.com می‌توانید پیش‌خرید این محصول را انجام دهید. قیمت Surface RT از ۵۰۰ دلار آغاز می‌شود و افرادی که آن را پیش‌خرید کرده‌اند، تبلت خود را در روز انتشار ویندوز ۸ یعنی ۵ آبان ماه دریافت می‌کنند. Surface RT مجهز به نمایشگر ۱۰.۶ اینچ با رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل و تراکم پیکسل ۱۴۸ppi، حافظه ذخیره سازی ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت، ۲ گیگابایت حافظه RAM، اسلات میکرو SD برای افزایش میزان حافظه، پورت USB 2.0 است. این تبلت به همراه نسخه آزمایشی Home and Student آفیس ۲۰۲۲ وارد بازار می‌شود که بعدها قرار است به نسخه نهایی بروز شود. ضخامت این تبلت ۹.۳ میلی‌متر و وزن آن ۶۸۰ گرم است. کاربر همچنین می‌تواند کاور کی‌برد با کلید‌های فیزیکی را با قیمت ۱۲۰ دلار خریداری کند.

خبری از پردازنده اینتل نیست

ویندوز RT نسخه‌ای از ویندوز ۸ است که از پردازنده‌های ARM پشتیبانی می‌کند. پردازنده‌های ARM به دلیل مصرف بهینه انرژی در بسیاری از ابزارهای موبایل امروزی استفاده می‌شوند و این بدین معناست که سرفیس RT دارای طول عمر باتری بالا و مصرف انرژی پایین است. اما خبر بد این است که تمام نرم‌افزارهای امروزی ویندوز که براساس معماری x86 نوشته شده‌اند برروی ARM اجرا نخواهند شد. یعنی برنامه‌های فعلی ویندوز ۷ و نسخه‌های قبلی ویندوز در تبلت سرفیس RT اجرا نمی‌شوند. البته ظاهر سیستم‌عامل ویندوز RT کاملا شبیه به ویندوز ۸ است اما به عنوان مثال مجموعه نرم‌افزاری آفیس ۲۰۲۲ مخصوص ویندوز RT نسبت به نسخه تحت ویندوز ۸، محدودیت‌هایی دارد. پس اگر قصد دارید نرم‌افزارهای قدیمی خود را برروی تبلت اجرا کنید باید تا آمدن Surface Pro با ویندوز ۸ و پردازنده اینتل صبر کنید.

سرفیس تنها تبلت ویندوزی نیست

IdealPad Yoga

اگر قصد دارید نسخه کامل ویندوز ۸ را برروی تبلت تجربه کنید، لزومی ندارد تا اوایل سال ۲۰۲۲ و برای تبلت سرفیس Pro صبر کنید، چندین و چند تبلت ویندوز ۸ با پردازنده x86 معرفی شده‌اند که همگی به زودی وارد بازار می‌شوند از برجسته‌ترین این تبلت‌ها می‌توان به سری ۵ سامسونگ، IdeaTab لنوو، Iconia W510 ایسر و چندین اولترابوک لمسی تبدیل شدنی مانند Duo 11 سونی، Xps 12 دل، Taichi ایسوس و IdeaPad Yoga لنوو اشاره کرد.

خبری از LTE و ۳G نیست

اکثر تبلت‌های امروزی از ۳G و ۴G پشتیبانی می‌کنند اما متاسفانه سرفیس RT فاقد هر دو است. یعنی از طریق سیم کارت نمی‌توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید و تنها از طریق شبکه Wi-Fi امکان دسترسی به شبکه وجود دارد. پس اگر قصد دارید همه جا به اینترنت دسترسی داشته باشید، چاره‌ای جز انتخاب تبلت‌های اندرویدی یا آیپد نخواهید داشت.

کاور Touch یا Type؟

msft-surface-color-تبلت سرفیس برای استفاده از رابط کاربری لمسی ویندوز ۸ و لذت بردن از برخی امور روزمره بسیار خوب است. اما اگر بخواهید با آن به انجام امور جدی مانند ویرایش جداول در اکسل یا متون در Word بپردازید نیاز به یک کی‌برد مجزا دارید. مایکروسافت به همراه تبلت سرفیس یک کاور بسیار باریک و خلاقانه‌ای را نیز طراحی نموده که نقش کی‌برد را نیز بازی می‌کند. این کاور در دو نوع مختلف و بصورت جداگانه عرضه می شود. کلید‌های Touch Cover از نوع لمسی هستند ولی کلید‌های Type Cover فیزیکی و شبیه صفحه‌کلیدهای فیزیکی معمولی هستند. اگر قصد دارید زیاد تایپ کنید بهتر است تایپ کاور را انتخاب کنید، چون حس مشابه صفحه کلید لپ‌تاپ را به همراه خواهد داشت. هر دو کاور، علاوه بر صفحه کلید دارای یک تاچ‌پد برای کنترل ماوس نیز هستند. تاچ کاور با قیمت ۱۲۰ دلار و تاچ تایپ با قیمت ۱۳۰ دلار به فروش می‌رسد. اگر رنگ کاور برایتان اهمیت ندارد می‌توانید ۲۰ دلار کمتر هزینه نموده و تبلت سرفیس RT با ۳۲ گیابایت حافظه و کاور تاچ مشکی رنگ را به قیمت ۶۰۰ دلار خریداری کنید. تاچ کاور در رنگ‌های سفید، قرمز و آبی ارائه می‌شود.


زومیت – زومیت – IT News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.