نکه ای معرفتی در باب دعا و استجابت آن

۰۸م آذر ،

حقیقت همین است . بسیار از چیز هایی که ما در دعاهایمان میخواهیم برای ما مناسب نیست ، چه بسا برای ما ضرر هم داشته باشد . اما ما به آن آگه نیستیم.

به گزارش مجله شبانه  ممتاز نیوز، وبلاگ سرباز ماه در آخرین نوشته خود مطلبی زیبا و خواندنی دربارهٔ دعا آورده است:

کسی میگفت: رفته بودیم کربلا . مسئول کاروان در نزدیکی حرم حضرت عباس (ع) گفت :
“اینجا باید دعا کرد . هرچه می خواهید بخواهید . چیزی را که امام رضا (ع) نمی دهد را حضرت عباس (ع) میدهد !!!”

آیا واقعا این گونه است؟؟ آیا ما هر چه بخواهیم و در حرم حضرت عباس (ع) دعا کنیم به ما میدهند ؟؟

میگویند جوانی عاشق دختری شده بود و هر چه می رفت خواستگاری جواب نمیگرفت . به امام رضا (ع) متوسل شد و به مشهد رفت و دعا کرد . باز به خواستگاری رفت و باز هم نشد ! چند بار دیگر هم به مشهد رفت و باز به خواستگاری رفت و باز هم نشد .
آخرین باری که به مشهد رفته بود ، به زیارت یکی از علمایی که در حرم امام رضا(ع) مدفون می باشند رفت و از او خواسته خود را خواست . این بار رفت و خواستگاری و جواب مثبت گرفت و از دواج کردند !
پس از دو سه سال با هم به مشکل بر خوردند و …. در نهایت کار به طلاق کشید ! جوان بار دیگر به مشهد مشرف شد و به نزد قبر آن عالم رفت و گفت : ” لطفی فرموده و جایی که امام رضا (ع) حاجت میدهند ، شما حاجت ندهید !!”

حقیقت همین است . بسیار از چیز هایی که ما در دعاهایمان میخواهیم برای ما مناسب نیست ، چه بسا برای ما ضرر هم داشته باشد . اما ما به آن آگه نیستیم.

از سویی اجابت دعا هم دونوع است . یکی اینکه چیزی که مورد مطالبه ما است را عینا به ما میدهند . و دیپری اینکه یا همان را نمیدهند و مشابهش برای ما اتفاق می افتد و یا در عوض آن چه که می خواهیم و برای ما مناسب نیست پاداشی در آخرت در نظر گرفته می گردد .

از سوی دیگر بسیار ها ظرفیت آن چیزی را که از خدا میخواهند را ندارند و ممکن است با رسیدن به آن از یاد خدا غافل شوند .

مطلب دیگر این است که امام رضا (ع) و حضرت عباس (ع) – و سایر ائمه(علیهم السلام)- همگی به عنوان شفیع می باشند . و ما به وسیله آنها از خداوند خواسته خود را میخواهیم . و اگر قرار باشد خدا چیزی را به ما بدهد تفاوتی نمیکند که شفیع ما امام رضا (ع) باشد یا حضرت عباس(ع) . و چه بسا امام رضا(ع) – به سبب معصوم بودن – مقرب تر باشد .


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.