نگاهی به آیات تمثیلی سوره صافات در تمثیل های قرآنی

۳۱اردیبهشت،

نکات بلاغی و تمثیل های قرآنی آیات ۶۲ تا ۶۵ سوره مبارکه صافات با توجه به واژگان تمثیلی «رُؤُوسُ الشَّیَاطِینِ» و «شَجَرَهُ الزَّقُّومِ» پنجشنبه ۲ خردادماه در برنامه “تمثیل های قرآنی” بیان می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رسانه ملی برنامه تمثیل های قرآنی دربررسی آیات  ۶۲-۶۵ سوره مبارکه صافات به بیان نکات بلاغی و تفسیری و تمثیل های موجود در این آیات می پردازد. 

خداوند در آیات ۶۲ تا ۶۵ سوره صافات می فرماید: ” أ ذلِکَ خَیْرٌ نُزُلاً أَمْ شَجَرَهُ الزَّقُّومِ؛ إِنَّا جَعَلْناها فِتْنَهً لِلظَّالِمینَ؛ إِنَّها شَجَرَهٌ تَخْرُجُ فی‏ أَصْلِ الْجَحیمِ؛ طَلْعُها کَأَنَّهُ رُؤُسُ الشَّیاطینِ”؛ آیا این (نعمتهای جاویدان بهشتی) بهتر است یا درخت ( نفرت انگیز ) زقّوم؟! ما آن را مایه درد و رنج ظالمان قرار دادیم! آن درختی است که از قعر جهنّم می روید! شکوفه آن مانند سرهای شیاطین است! 
در این آیات « رُؤُوسُ الشَّیَاطِینِ » نماد نهایت زشتی قیافه است که بر اساس انعکاسات ذهنی انسانها ترسیم می‌شود. 
بخش کارشناسی این برنامه را استادان، سیدخلیل باستان و سیدمهدی طباطبایی برعهده دارند که به بیان نکات بلاغی آیات ۶۲-۶۵ سوره صافات، شرح تمثیل این آیه و بیان ارکان تشبیه و تاثیر تمثیل های ذکر شده بر ادبیات خواهند پرداخت. 
در ایـنـجـا ایـن سـؤ ال پـیـش مـی آید که مگر مردم کله های شیاطین را دیده بودند که قرآن شکوفه های زقوم را به آن تشبیه می کند؟ 
مفسران در اینجا پاسخ ‌های متعددی ذکر کرده اند؛ بـعـضی گفته اند: یکی از معانی شیطان یک نوع مار بد منظر است که شکوفه زقوم به آن تشبیه شده است و بـعـضـی گـفـتـه اند: یک نوع گیاه بد چهره است چنانکه در کتاب منتهی الارب آمده است : رأس الشیطان یا رؤوس الشیاطین گیاهی است، ولی آنـچـه صحیح تر به نظر می رسد این است که این تشبیه برای بیان نهایت زشتی و چهره تنفرآمیز آن است، زیرا انسان از چیزی که متنفر باشد در ذهن خود برای آن قیافه ای زشـت و وحـشـتـنـاک ترسیم می کند و به هر چه علاقه مند است برای آن قیافه ای زیبا و دوست داشتنی است. 
لازم به ذکر است؛ تمثیل های قرآنی کاریست از گروه قرآن و اندیشه رادیو قرآن، که  به سردبیری شفیقه مافی و تهیه کنندگی منیژه جوادی با اجرای رضا کاشفی پنج شنبه ها از ساعت ۰۸:۳۵ به مدت ۲۰ دقیقه برروی موج اف ام ردیف۱۰۰مگاهرتز  از شبکه رادیویی قرآن بر روی آنتن می رود./ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.