نگاهی به سوپراستارهای عروسکی کودکان دیروز و امروز + تصاویر

  عکس های جذاب امروز ارسال برای دوستان

نگاهی به سوپراستارهای عروسکی کودکان دیروز و امروز + تصاویر

دنیای کودکی و خاطرات آن همیشه شیرینی خاصی را به همراه داشته و یکی از این خاطرات به یاد ماندنی نسل های گذشته توام با شیرین کاری های عروسک های برنامه های کودک بوده که حالا دیگر کمتر درخشش سابق را دارند و هر از گاهی برخی از آنها موفقیت نسبی را به دست می آورند که شاخص این روزهای آن نیز کلاه قرمزی معروف با شیرین زبانی های خاص خودش است.

مجموعه تلویزیونی به “نام صندوق پست” یادآور ورود شخصیت های محبوب عروسکی این روزهای سینما و تلویزون است و  محبوبیت بیش از اندازه آنها باعث شد که “کلاه قرمزی” و “پسرخاله” با حضور در فیلم سینمایی “کلاه قرمزی و سروناز” صف های طولانی را در تابستان ۹۱ در پشت باجه های سینما شاهد باشیم . جالب اینجاست که این عروسک ها نه تنها دل کودکان را بلکه قلب  بزرگ ترها را نیز تسخیر کرده اند .

مجموعه شیرین “زی زی گولو”با گوش های “تا به تای” دوست داشتنی اش را هنوز بسیاری از بچه های ایران در ذهن خود به یادگار دارند و با دیدن دوباره آن سرتا پا شور و هیجان می شوند و هنوز هم امیدوارند که روزی با جمله “آسی پاسی دراکوتا تا به تا” به آرزوهای دل شان برسند، البته نباید از این موضوع غافل شد که حضور “لیلی رشیدی” و “امیرحسین صدیق” در این مجموعه سبب درخشش هر چه بیش تر آن شد.

“الستون و ولستون” به همراه “دون دون” در دهه هفتاد از  تلویزیون مهمان خونه های مردم بودند و “دون دون” با همه‌ی تلاشش برای به اشتباه انداختن دو عروسک دوست داشتنی “الستون و ولستون” و خراب کردن دندوناشون جایگاه ویژه ای را در ذهن و روح کودکان آن زمان برای خود باز کرد اما همیشه با قلب شکسته آوازی غم انگیز را سر می داد. شیطنت های دون دون همواره نکات آموزنده ای را برای کودکان آن دوره به همراه داشت.

“مدرسه موش ها” با “آقا معلم”، “کپل” که همیشه پرخور ، “خواب آلو” که همیشه سر کلاس می‌خوابید، “عینکی”   با هوش ، “دم باریک”، “نارنجی” و.. کودکان را در دنیای خیالات به یک مدرسه دوست داشتنی می‌برد که در هر قسمت از این مجموعه، “مرضیه برومند” با  کارگردانی درخشانش درس های زیادی را به بچه ها یاد میداد که نه تنها آن ها را دلزده و خسته نمی‌کرد ،بلکه باتمام وجود آنها را تشویق به  گوش دادن این حرف ها جلوی قاب تلویزیون می‌کرد و هنوز هم کودکان آن دوران که امروز بسیاری از آنها بر صندلی دانشگاه ها تکیه زده اند  شعر “می‌رم مدرسه ، جیبام پره فندق و پسته” را با خودشون زمزمه می کنند.

کارتون زیبای “خونه مادربزرگه” با گربه‌ی بامزه اش ؛”مخمل”؛ آن خانه را مثل همه خونه های مادربزرگ ها برای بچه ها دوست داشتنی کرده بود. آقا حنایی و خانواده اش با “هاپو کومار” سگ محبوب این خونه ماجراهای زیبایی را رقم می‌زدند که هنوز هم با شنیدن این قطعه شعر که “خونه‌ی مادربزرگه هزار تا قصه داره، خونه مادربزرگه شادی و غصه داره” باز هم حال و هوای عجیب آن دوران برایمان زنده می‌شود.

“هادی و هدی” مجموعه تلویزیونی بود که در دهه ۶۰ در قالب برنامه کودک از شبکه دو سیما پخش می‌شد و در شروع قصه هر یک از عروسک ها بعد از خوانده شدن شعر “عروسکا، عروسکا، کجائید کجائید” یکی یکی ظاهر می‌شدند و ما را با خودشان به دنیای قصه ها می‌بردند و هادی و هدی با کارهاشون هر بار اتفاقی را رقم می‌زدند که درونش یک نکته اخلاقی برای بچه ها نهفته بود.

“سنجد و خاله نگار” را هنوز هم خیلی ها به یاد می آورند آن عروسک عجیب و غریبی که دهنش یک عالم باز می شد و جمله‌ی معروفش “دوباره برمی گردم” را در ذهن کودکان حک می کرد..

“چرا و چیه” در “رنگین کمان” رنگ جدیدی را به برنامه های کودک و تلویزیون بخشیدند. این عروسک های جذاب با چرا و چیه گفتنشون خیلی از سوال های بچه ها را مطرح می‌کردند و پاسخ می‌دادند.

“پنگول” گربه ای دوست داشتنی که هم اکنون در شبکه پنج به عروسک محبوب بچه های نسل امروز تبدیل شده و لحظات شیرین وآموزنده ای را برای آن ها رقم می‌زند.

باشگاه خبرنگاران

گردآوری : پایگاه اینترنتی ممتازنیوز

تاریخ نشر یکشنبه ۹ مهر  مشاهده : ۳۲   | بازدید از صفحه اول


سینمای ایران و جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.