نگاهی به آنتن شبکه پویا/کلکسیونی از نوستالژی‌های دهه ۶۰ در رقابت با شبکه‌های ماهواره‌یی

قانون- «پسر شجاع»، «پلنگ صورتی»، «مدرسه موش‌ها»، «باخانمان»، «رامکال»، «پینگو» و «تام جری»، انیمیشن‌های خاطره‌انگیزی هستند که نوستالوژی‌های کودکی و نوجوانی خیلی‌ها را زنده می‌کنند. حال شبکه پویا که حدود یک ماه است فعالیتش را آغاز کرده، کلکسیونی از این مجموعه‌ها را روی آنتن برده تا مخاطبانش را به سه دهه‌ی قبل ببرد.

به گزارش ایسنا، این مجموعه از انیمیشن‌های قدیمی، در کنار انیمیشن‌های تولیدی جدید، دو باکس هشت ساعته‌ی شبکه پویا را تشکیل می‌دهند که هر روز دو بار پخش می‌شوند.

«شکرستان»، «گروه هفت»،‌ «شنگول آباد»، «دهکده حیوانات»، «پهلوانان»، «ماجراهای کوشا»، «با ما کاش باشی»، «قصه‌های غزاله» و «قصه‌های رمضان» از دیگر انیمیشن‌هایی هستند که روی آنتن شبکه پویا هستند. این مجموعه‌ها، سریال‌های تولید ایران هستند که شبکه پویا قصد دارد بیشترین تایم پخش خود را با افزایش تولیدات داخلی، به این مجموعه‌ها اختصاص دهد.

اما نکته‌ی قابل توجه در جدول پخش شبکه‌ی انیمیشن ایران، پخش همزمان برخی برنامه‌ها در این شبکه و شبکه‌ی ماهواره‌یی پرشین‌تون است؛ به نحوی که پویا همزمان با این شبکه‌ی ماهواره‌یی کودک که به زبان فارسی پخش می‌‌شود، انیمیشن‌های «پلنگ صورتی» و «پینگو» را روی آنتن دارد. البته در کنار این دو انیمیشن تکراری و البته پرمخاطب، حجم زیادی از انیمیشن‌های قدیمی و نوستالوژیک، علاوه بر پر کردن آنتن شبکه پویا، در شبکه‌‌ی پرشین‌تون هم گنجانده شده‌اند.

بر اساس این گزارش، مدیر شبکه پویا بارها اعلام کرده که در رقابت با پرشین‌تون مصمم است ولی آن را تهدیدی جدی نمی‌بیند؛ با این حال،‌ عملکرد شبکه‌ی پویا در پخش انیمیشن‌های قدیمی، نشان می‌دهد این شبکه نیم‌ نگاهی نیز به شبکه‌های رقیب نیز دارد و می‌خواهد با پخش چنین برنامه‌هایی، مخاطبان بزرگسال را به خود جلب کند.

نگاهی به پیامک‌های مخاطبان و درخواست‌های آنان برای پخش برنامه‌های کودک از شبکه پویا، حاکی از این است که «باب اسفنجی» و «اسکوبی‌دو» از حجم بالایی درخواست برای پخش از شبکه‌ی انیمیشن ایران برخودار هستند.

«باب اسفنجی» که یکی از پرمخاطب‌ترین انیمیشن‌های روز دنیاست، از پرشین‌تون هم پخش و سه بار هم تکرار می‌شود. این انیمیشن علاوه بر بچه‌ها، بسیاری از مخاطبان بزرگسال را هم در سراسر جهان به خود جلب کرده است. «اسکوبی‌دو» هم درباره‌ی سگی به همین نام است. این انیمیشن هم در پیام‌های درخواست پخش شبکه پویا به وفور دیده می‌شود.

حال باید دید شبکه‌ی پویا می‌تواند با هدف تغییر ذائقه‌ی مخاطبان خود، همچنان بر پخش انیمیشن‌های داخلی تاکید داشته باشد و یا برای جا نماندن از رقابت رسانه‌یی و شبکه‌های کودک ماهواره‌یی که روز به روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود، شبکه‌ی انیمیشن ایران هم چاره‌ای جز پخش کارتون‌های روز دنیا ندارد.


پایگاه خبری رسانه قانون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.