نگاهی به برندگان نوبل اقتصاد ۲۰۲۲

فاما و هانسن که موفق به دریافت نوبل اقتصاد ۲۰۲۲ شده اند از اساتید دانشگاه شیکاگو و شیلر ۶۷ ساله استاد دانشگاه ییل آمریکا می باشند.

فاما و هانسن که موفق به دریافت نوبل اقتصاد ۲۰۲۲ شده اند از اساتید دانشگاه شیکاگو و شیلر ۶۷ ساله استاد دانشگاه ییل آمریکا می باشند.
 
به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز،آکادمی نوبل سوئد اسامی برندگان نوبل اقتصاد ۲۰۲۲ را اعلام کرد.
 
فرانسیس یوجین ژن فاما و لارس پیتر هانسن و رابرت شیلر سه اقتصاددان آمریکایی جایزه نوبل اقتصاد امسال را از آن خود کرده اند. فاما و هانسن استادان دانشگاه شیکاگو و شیلر استاد دانشگاه ییل می باشند.
بر اساس اعلام آکادمی نوبل، این سه اقتصاددان آمریکایی به سبب”تحلیل تجربی قیمت دارایی” برنده جایزه امسال شد ه اند. در ادامه نگاهی کوتاه به سوابق علمی و تحقیقاتی این سه اقتصاددان می اندازیم:
 
رابرت جیمز باب شیلر، متولد ۱۹۴۶ اقتصاددان، استاد دانشگاه و نویسنده  آمریکایی است که در حال حاضر در ییل آمریکا تدریس می کند. وی مدرک لیسانس خود را در سال ۱۹۶۷ از دانشگاه میشیگان، مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه ام آی تی (۱۹۶۸) و همچنین مدرک دکترای خود را با رساله «انتظارات عقلانی و ساختار نرخ های بهره» در سال ۱۹۷۲ از دانشگاه ام آی تی اخذ کرد.
 
شیلر از ۱۹۸۰ همکار تحقیقاتی دفتر ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا است. وی همچنین در سال ۲۰۰۵ معاون انجمن اقتصادی آمریکا شد و در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ نیز ریاست انجمن اقتصادی شرقی را بر عهده داشت. شیلر یکی از موسسان و اقتصاد دانان ارشد شرکت مدیریت سرمایه گذاری ماکرو مارکتس است. شیلر جزو یکصد اقتصاد دان تاثیر گذار جهان است. وی در سال ۲۰۱۲ به عنوان یکی از شانس های دریافت نوبل اقتصاد اعلام شده بود.
 
لارس پیتر هانسن متولد ۱۹۵۲ در ایلینویز آمریکا و استاد اقتصاد دانشگاه شیکاگو است. وی پس از اخذ مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود از دانشگاه ایالت یوتا در رشته ریاضیات و علوم سیاسی در ۱۹۷۴ و همچنین اخذ مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه مینسوتا در ۱۹۷۸ مدتی را به عنوان استادیار در دانشگاه کارنگی ملون مشغول به کار بود و پس از آن در سال ۱۹۸۱ به دانشگاه شیکاگو رفت.
 
شهرت اصلی وی به سبب تحقیقاتش در مورد روش کلی گشتاورهاست. وی همچنین یکی از اقتصاددانان برجسته در زمینه اقتصاد کلان است و تمرکز خود را معطوف رابطه بین بخش های مالی و واقعی اقتصاد نموده است.
 
فرانسیس یوجین ژن فاما، متولد ۱۹۳۹، یک اقتصاددان آمریکایی است. وی مدرک لیسانس خود را در سال ۱۹۶۰ در رشته زبان فرانسه از دانشگاه توفتس اخذ کرد و مدرک دکترای اقتصاد و مالیه خود را نیز از دانشگاه شیکاگو گرفت. وی شهرتش را بیشتر مدیون تحقیقاتش در زمینه تئوری پورتفوی و قیمت گذاری دارایی ها، چه به صورت تئوریک و چه به صورت عملی است. وی در حال حاضر یکی از اساتید برجسته دانشگاه شیکاگو است.
 
در طی ده سال اخیر نوبل اقتصاد عمدتا قبضه آمریکایی‌ها بوده است، به طوری که از بین بیست برنده نوبل اقتصاد هفده نفر آنان آمریکایی بوده‌اند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.