نگاهی به کارنامه موفقترین مربی تاریخ باشگاه بارسلونا

به گزارش منابع اینترنتی، پپ گواردیولا بعد از ۴ سال حضور در بارسلونا به تازگی خبر از آخرین فصل حضور خود بر روی نیمکت مربیگری بارسا داد.

گواردیولا از سال ۲۰۰۸ هدایت تیم بارسلونا را بر عهده گرفت و در این مدت ۱۳ عنوان قهرمانی را برای این تیم بدست آورد.

به گزارش پایگاه خبری بی بی سی نیوز، او با سه بار قهرمانی در لالیگا، دو بار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و یک بار فتح جام حذفی اسپانیا موفق‌ترین مربی تاریخ بارسلونا است. گواردیولا به عنوان بازیکن ، ۴۷۹ بار با پیراهن بارسلونا به زمین رفته و در مقاطعی کاپیتان تیم بوده است.

گواردیولا در حضور چهار ساله خود در بارسلونا در موفقیت کم نظیر بازیکنانی چون لیونل مسی، ژاوی هرناندز، و آندرس اینیستا نقش محوری داشته است.

مسی که در سه سال گذشته بهترین بازیکن جهان بوده، رابطه بسیار نزدیکی با گواردیولا داشته و همواره او را عامل اصلی موفقیت‌های بارسلونا دانسته است.

او نیز مسی را ‘بهترین بازیکن تاریخ’ توصیف کرده است. تحت هدایت گواردیولا بود که مسی رکوردهای بسیاری در بارسلونا جابجا کرد.

گواردیولا در ۲۱ ژوئن ۲۰۰۷ به سمت مربیگری تیم ب بارسلونا گماشته شد و موفق شد با قهرمانی در لیگ دسته سه، این تیم را به لیگ دسته دوم اسپانیا برساند. در پی این موفقیت، خوان لاپورتا، رئیس وقت باشگاه بارسلونا، پیش از پایان فصل ۰۸-۲۰۰۷ اعلام کرد که از فصل بعدی گواردیولا جایگزین فرانک ریکارد هلندی خواهد شد و به نیمکت مربیگری تیم اصلی بارسلونا منتقل خواهد شد.

گواردیولا در نخستین سال حضورش با فروش رونالدینیو، ستاره برزیلی این تیم و به خدمت گرفتن چند نفر از بازیکنان تیم ب بارسلونا نظیر بوسکتس و پدرو تغییرات نسبتا بزرگی در تیم داد.

اولین فصل حضور پپ برروی نیمکت مربیگری بارسا برای شکستن تمام رکوردها کافی بود. بعد از یک فصل فراموش نشدنی، پپ دومین فصل را با گلباران رئال مادرید در نوامبر سال ۲۰۰۹ آغاز کرد.

درخشش خیره کننده گواردیولا در اولین فصل (قهرمانی در لالیگا، لیگ قهرمانان اروپا، جام حذفی و جام باشگاههای جهان) با موفقیت‌های دیگر در دو سال آینده ادامه یافت.

بارسلونا در سه سال اول مربیگری گواردیولا از ۱۶ عنوان ممکن به ۱۳ قهرمانی در فوتبال اسپانیا، اروپا و جهان رسید. دستاوردی که این مربی جوان را تبدیل به موفقترین مربی تاریخ این باشگاه کرد.

قهرمانی در جام باشگاه های جهان در دسامبر سال ۲۰۱۱ آخرین جام کسب شده توسط گواردیولاست.

بارسلونا در فصل جاری (چهارمین سال حضور گواردیولا) نیز تا دو هفته پیش شانس قهرمانی در لالیگا و لیگ قهرمانان را داشت.

بارسلونا بعد از هفته‌های پر افت و خیزی با شکست ناباورانه مقابل چلسی از رسیدن به فینال لیگ قهرمانان اروپا بازماندند. در لالیگا در حالی که ۱۰ امتیاز فاصله خود با رئال را با درخشش مسی به ۴ امتیاز کاهش داده بودند، در نیوکمپ دو بر یک مغلوب یاران مورینیو شدند و عملا با قهرمانی وداع کردند.

بارسلونا هنوز در این فصل امید به یک جام را دارد و گواردیولا می‌تواند با پیروزی در فینال جام حذفی مقابل اتلتیکو بیلبائو، یک عنوان دیگر را نیز به افتخارات خود بیفزاید.

جوزپه گواردیولا در محله سانتاپدرو بارسلونا در ایالت کاتالونیا به دنیا آمد. در ۱۳ سالگی به لاماسیا، مدرسه فوتبال بارسلونا پیوست و در سال ۱۹۹۰ اولین بازی خود برای تیم اصلی این باشگاه را انجام داد.

او که با شاگردی در مکتب یوهان کرایف، اسطوره فوتبال هلند و باشگاه‌های آژاکس و بارسلونا، به تدریج جایگاه محکم خود را در ترکیب اصلی یافت، در ۱۲ فصل حضور در بارسلونا، موفق با کسب ۱۶ عنوان قهرمانی شامل شش بار قهرمانی در لیگ و یک بار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا شد.

گواردیولا هافبکی نسبتا کند، اما فوق‌العاده تکنیکی و خلاق بود. او به ندرت گل می‌زد اما در موقعیت‌های دشوار نقشی سازنده داشت.

او تا سی سالگی (سال۲۰۰۱) در بارسلونا بازی کرد و در حالیکه باشگاه‌های متعددی نظیر منچستریونایتد، لیورپول، تاتنهام، اینتر و آث میلان خواستار به خدمت گرفتن او بودند به ایتالیا رفت و در برشیا و سپس رم بازی کرد.

گواردیولا بعد از دوره‌ای ناکامی در سری آ به تعدادی از ستارگان پیشین جهان چون گابریل باتیستوتا در الاهلی قطر ملحق شد. او آخرین سال بازیگری خود را در سال ۲۰۰۶ در باشگاه دورادوس مکزیک سپری کرد.

گواردیولا در بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۱، ۴۷ بازی برای تیم ملی اسپانیا انجام داد و ۵ گل به ثمر رساند.

علاوه بر این، گواردیولا در المپیک ۱۹۹۲ بارسلون، کاپیتان تیم فوتبال المپیک اسپانیا بود. این تیم با پیروزی سه بر دو مقابل لهستان در بازی فینال، دهمین مدال طلا را نصیب اسپانیا کرد.

کسب عنوان مربی سال مردان جهان از دیگر افتخارات گواردیولاست. فیفا روز نهم ژانویه سال ۲۰۱۲ گواردیولا را به عنوان مربی سال مردان جهان معرفی کرد.

پپ گواردیولا در تمام مدت حضورش در بارسلونا، چه به عنوان بازیکن و چه مربی، همواره تصریح کرده که مصلحت و منافع بارسلونا برای او اولویت اصلی است. او قراردادش را با این باشگاه سال به سال تمدید کرده تا در صورت نیاز بارسلونا معذوریتی برای کنار گذاشتن او نداشته باشد.

اکنون روزهای خوش بارسلونا با پپ گواردیولا بر روی نیمکت مربیگری این تیم رو به پایان است.

**۱۵۸۴**۱۴۴۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۰۲۰۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.