نگاهی به کارنامه گزینه های سرمربیگری پرسپولیس

به گزارش شنبه شب ایرنا، تیم فوتبال پرسپولیس پس از استعفای مصطفی دنیزلی با گزینه های زیادی مذاکره کرده است و در نهایت به سه گزینه نهایی خود مانوئل خوزه، گابریل کالدرون و برونو متسو رسیده که در این بین متسو با تصمیم کمیته فنی شانس کمتری نسبت به دو گزینه دارد.

هر سه گزینه دارای کارنامه قابل قبولی هستند که در این بین خوزه کارنامه بسیار درخشان تری نسبت به رقبای خود دارد که به ترتیب کارنامه کاری آنها به این شرح است .

مانوئل خوزه پرتغالی متولد ۱۹۴۶ است که شروع مربیگری او در سال ۱۹۸۵ بود. خوزه در سال ۱۹۸۵ کار خود را در اسپورتینگ لیسبون پرتغال آغاز کرد و در سال ۱۹۸۹ اسپورتینگ براگا را برعهده گرفت اما یکسال بعد به تیم سابق خود بازگشت.

وی در سال ۱۹۹۰ به اسپورتینگ رفت و پس از آن بواویشتا را برای ادامه مربیگری خود انتخاب کرد و پس از پنج سال فعالیت در این به تیم ماریتیمو پیوست.

بنفیکا، یونیائو، الاهلی مصر، بلننس پرتغال، الاهلی مصر، تیم ملی آنگولا، الاتحاد عربستان و الاهلی مصر دیگر تیم های او تا سال ۲۰۱۲ بودند.

از افتخارات خوزه مانوئل می توان به قهرمانی، نایب قهرمانی و قهرمانی جام حذفی با تیم بواویشتا در سال ۱۹۹۱و ۱۹۹۲ اشاره کرد.

همچنین وی سه قهرمان سوپر جام باشگاه های آفریقا، نایب قهرمانی جام باشگاه های آفریقا، چهار بار قهرمان جام باشگاه های آفریقا، چهار بار پیاپی قهرمان سوپر لیگ مصر، ۲ بار قهرمان جام حذفی مصر و ۶ بار هم قهرمان لیگ مصر که پنج بار آن پیاپی بوده است با تیم الاهلی مصر اشاره کرد.

از افتخارات فردی این مربی مطرح می توان به سابقه مربیگری در چهار تیم مطرح پرتغال یعنی، بنفیکا، اسپورتینگ لیسبون، براگا و بواویشتا اشاره کرد.

کسب جایزه از رییس جمهور پرتغال، کسب برترین مدال افتخار ورزشی از رییس جمهور مصر، انتخاب به عنوان اولین غیر آفریقایی به عنوان برترین مربی سال این قاره در سال ۲۰۰۶ و همچنین برترین مربی سال پرتغال در سال ۲۰۰۹ از دیگر افتخارات این مربی مطرح است.

نکته جالبی که در خصوص این مربی شنیده می شود، اختلاف بسیار شدیدش با کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان است.

گابریل کالدرون ۵۲ ساله که متولد سال ۱۹۶۰ در آرژانتین می باشد دومین گزینه کمیته فنی پرسپولیس برای هدایت این تیم می باشد که گفته می شود به دلیل پیشنهاد مالی مناسب، او شانس بیشتری نسبت به سایر گزینه ها دارد.

کالدرون کار مربیگری را از سال ۱۹۹۷ در باشگاه کان فرانسه آغاز کرد و در سال ۲۰۰۳ به لوزان سوئیس پیوست. تیم ملی عربستان و عمان دیگر تیم های این مربی آرژانتینی بوده اند.

الاتحاد و الهلال عربستان و همچنین بن یاس امارات دیگر تیم های این مربی بوده اند.

همچنین از افتخارات این مربی می توان به صعود به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان همراه با تیم ملی عربستان، قهرمان جام حذفی، قهرمان و نایب قهرمان لیگ عربستان به همراه الاتحاد، قهرمان جام حذفی و لیگ عربستان به همراه الهلال و نایب قهرمانی جام حذفی امارات با بن یاس اشاره کرد.

برونو متسو گزینه مورد علاقه رویانیان در جلسه کمیته فنی به عنوان شانس سوم هدایت سرخپوشان پایتخت انتخاب شد. این مربی ۵۸ ساله متولد سال ۱۹۵۴ در فرانسه می باشد.

وی مربیگری خود را از سال ۱۹۹۲ در تیم لیل فرانسه آغاز نمود و پس از آن در تیم های والنسین و سدان فرانسه مربیگری کرد.

تیم های ملی گینه وسنگال مقصد های بعد متسو بودند که روز های خوبی را با سنگال در جام جهانی پشت سر گذاشت. العین امارات، الغرافه قطر، الاتحاد عربستان، تیم ملی امارات، تیم ملی قطر دیگر تیم های این مربی بودند.

متسو با تیم ملی سنگال نایب قهرمان جام ملت های آفریقا شد و توانست با این تیم به مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی کره و ژاپن صعود کند.

او با العین قهرمانی جام باشگاه های آسیا و لیگ امارات در دو سال پیاپی را جشن گرفت و پس از آن موفق شد با الغرافه قهرمان لیگ ستارگان و جام شیخ جاسم قطر شود.

قهرمانی با تیم ملی امارات در جام خلیج و قهرمانی با تیم فوتبال الغرافه قطر در مسابقات مسابقات جام ولیعهد و جام امیر از دیگر افتخارات این مربی فرانسوی بود که کارشناسان معتقدند روز های خوب او در فوتبال به پایان رسیده است.

قرار است سرمربی جدید پرسپولیس تا یکشنبه انتخاب شود و در صورت عدم توافق مالی مسئولان باشگاه با مانوئل خوزه ، آنها مذاکرات خود را با گابریل کالدرون گزینه دوم خود جدی تر خواهند کرد.

۱۵۹۲

ورزشی **۹۱۱۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۷۹۵۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.